4 filary nowoczesnego sklepu internetowego

4 filary nowoczesnego sklepu internetowego

Zastanawiałeś się, czym wyróżnia się nowoczesny sklep internetowy? Istnieją 4 składniki, bez których nie może się obyć. Dzięki nim Ty masz pewność, że Twój e-sklep stoi na stabilnym podłożu, a Twoi klienci czują się bezpiecznie podczas robienia zakupów i rezerwowania usług.

W czwartym odcinku podcastu e-fektywna firma dowiesz się, na jakie elementy ofert platform e-commerce zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego domena i hosting są takie ważne? Na czym polega działanie certyfikatu SSL? Czym jest responsywność oraz czy usługodawcy pomagają przedsiębiorcom w tworzeniu regulaminu sklepu internetowego?

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 01:13Czym jest domena e-sklepu i jak wybrać odpowiednią?
  • 02:59Czym jest hosting i jak wybrać odpowiedni?
  • 04:44Czym jest certyfikat bezpieczeństwa SSL i jak działa?
  • 06:49Czym jest responsywność i dlaczego jest dziś wyjątkowo ważna?
  • 08:52Czy regulamin sklepu internetowego jest konieczny i jakie spełnia funkcje?
  • 11:49Filary nowoczesnego sklepu internetowego – podsumowanie odcinka

4 filary nowoczesnego sklepu internetowego

Z poprzedniego odcinka o platformach e-commerce wiesz, że dróg do powstania sklepu internetowego jest wiele. Jednak bez względu na to, którą opcję wybierzesz, Twój e-sklep nie może obyć się bez 4 podstawowych filarów. Pierwszy to baza, czyli domena i hosting, drugi to bezpieczeństwo, czyli certyfikat SSL, trzeci – responsywność, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, czwarty – prawo, czyli regulamin sklepu i RODO. O wszystkich 4 słupach dźwigających konstrukcję nazywaną sklepem internetowym opowiem w dzisiejszym odcinku.

1. Domena i hosting dla sklepu internetowego

Tak jak wspomniałem we wstępie, w dzisiejszym odcinku zajmiemy się podstawami sklepu internetowego. Zacznijmy od bazy, czyli od domeny i hostingu.

Domena to po prostu nazwa, adres twojego sklepu internetowego. Składa się z nazwy głównej oraz rozszerzenia. Nazwa główna to po prostu nazwa Twojej firmy, ewentualnie branży, którą się zajmujesz – na przykład fryzjer, cukiernia, szewc. Rozszerzenie to końcówka pisana po kropce, na przykład .pl. lub .com. Tutaj zazwyczaj zaleca się firmom działającym w Polsce, żeby starały się używać końcówki .pl. Jeśli trafiasz na szerszy rynek, możesz zastanowić się nad końcówką .com, ewentualnie do wyboru są jeszcze końcówki branżowe, które określają twoją działalność, czyli na przykład .coffee, .art – jeśli zajmujesz się kulturą.

Nazwa domeny powinna być prosta i łatwa do zapamiętania. Żeby po pierwszym usłyszeniu, łatwo można było ją odtworzyć w pamięci i wpisać w wyszukiwarce. Gdy już wymyślisz swoją idealną domenę, musisz sprawdzić, czy jest ona dostępna na rynku. Może się zdarzyć tak, że wcześniej ktoś zajął twoją nazwę i trzeba wówczas kombinować z końcówkami, ewentualnie z nazwą. Staraj się unikać wszelkiego rodzaju liczb i innych znaków. Sprawia to zazwyczaj problem w zapamiętaniu tej nazwy.

Często jest też możliwość wykupienia domeny na rynku wtórnym. Możesz sprawdzić też taką opcję, ale dzisiaj nie będziemy zgłębiać się w zawiłości kupna domeny, przejdziemy teraz do hostingu, czyli po prostu miejsca na serwerze, które musisz wykupić, aby umieścić tam swój e-sklep, czyli właściwie swoją stronę internetową.

Wybierając dostawcę hostingu, koniecznie zwróć uwagę na takie elementy jak bezpieczeństwo, czyli, czy serwery są odpowiednio chronione przed hakerami i wirusami. Sprawdź stabilność, czyli, czy serwery nie są wadliwe i czy ich praca jest regularnie monitorowana. Sprawdź również dostępność kopii zapasowych. To ważna sprawa, szczególnie gdy pojawi się jakaś awaria i dane klientów danego usługodawcy zostaną utracone. Kopia zapasowa gwarantuje, że wszystkie zapisane dane ocalały.

Tak, jak już wspomniałem, domena i hosting są konieczne do założenia sklepu internetowego. Niestety, nie wszystkie platformy e-commerce oferują te usługi. Na przykład platformy Open-Source zazwyczaj wymagają od swoich klientów wykupienia dodatkowego hostingu. Z kolei platformy SaaS oferują hosting, jednak sklep nie jest twoją własnością, czyli po wygaśnięciu abonamentu tracisz prawa do dalszego prowadzenia sklepu

Na tym tle ciekawie prezentuje się oferta Premium eShop, gdzie serwery, hosting i domena oraz integracje z kurierem i płatności są po stronie usługodawcy. Ponadto po wygaśnięciu umowy w Premium eShop to ty nadal pozostajesz właścicielem sklepu. Więcej na temat tej oferty znajdziesz na stronie premiumeshop.pl.

2. Certyfikat bezpieczeństwa SSL w e-sklepie

Drugim filarem niezbędnym do powstania nowoczesnego sklepu internetowego jest certyfikat SSL, czyli certyfikat Secure Socket Layer. To najprościej mówiąc, zabezpieczenie połączenia pomiędzy użytkownikiem a serwerem, na którym znajduje się dany sklep internetowy.

Zadaniem certyfikatu SSL jest zapewnienie poufności połączenia oraz tajności wszelkich przesyłanych danych. Odbywa się to poprzez szyfrowanie przekazywanych informacji, dając do nich dostęp jedynie wybranym podmiotom uprawnionym do tego. Stosuje się go w celu uniknięcia kradzieży danych, wycieku haseł do zarejestrowanych kont, czy po prostu skasowania ważnych informacji. To bardzo ważny element każdej strony internetowej.

Przeglądarki i wyszukiwarki oznaczają strony z zainstalowanym certyfikatem SSL, jako strony bezpieczne. A te, które takiego certyfikatu nie posiadają, poprzedzone są monitorem o zagrożeniu lub połączeniu, które nie jest prywatne. Brak certyfikatu SSL wpływa negatywnie na odbiór sklepu przez klientów.

Jeśli zerkniemy w statystyki, dowiemy się, że ponad 90% osób zwraca uwagę przed dokonaniem zakupu w Internecie, czy ich sklep jest bezpieczny. Certyfikat SSL daje im to poczucie bezpieczeństwa i zachęca do dalszych zakupów. Ponadto wyszukiwarka Google wyżej pozycjonuje strony z certyfikatem. Brak certyfikatu wpływa negatywnie na działania SEO i SEM. Na szczęście większość platform e-commerce ma w swojej ofercie certyfikat SSL, ma go również platforma Premium eShop.

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

3. Responsywność e-sklepu

Kolejnym filarem nowoczesnego sklepu internetowego jest responsywność, czyli przystosowanie sklepu do urządzeń mobilnych, takich jak smartfon lub tablet. Jeśli zerkniemy w statystyki, coraz więcej osób robi zakupy przez Internet, korzystając właśnie z takich urządzeń. Niemal 70% robi zakupy przy pomocy smartfona. A 24% przy pomocy tabletu. Te statystyki z roku na rok rosną, dlatego przedsiębiorcy i twórcy stron internetowych i sklepów internetowych zwracają na to uwagę.

Nowoczesny sklep internetowy musi być przystosowany do urządzeń mobilnych, nie tylko stacjonarnych. Mówiąc inaczej, chodzi o dostosowanie szerokości ekranu do różnego typu urządzeń. Znacznie zwiększa to zasięg sklepu, współczynnik konwersji, czyli reakcji, odpowiednich reakcji klientów na to, co znajduje się na stronie. Responsywność polepsza też pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ algorytmy Googla zwracają uwagę, czy strona dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Responsywność to też, oczywiście, przewaga nad konkurencją, ponieważ możliwość dokonywania zakupów mobilnych zachęca klientów do przeglądania Twojej oferty, na przykład w autobusie lub w innej sytuacji poza domem, kiedy nie mają dostępu do laptopa. Ponadto z czysto estetycznej perspektywy responsywność jest korzystna. Przejrzysty wygląd strony na tablecie lub smartfonie sprawia, że klient chętniej przegląda Twoją ofertę i chętnie dokonuje zakupu. Dlatego, zanim wybierzesz swoją opcję platformy e-commerce, koniecznie sprawdź, czy ma ona w swojej podstawowej ofercie responsywną stronę internetową.

4. Regulamin sklepu internetowego i RODO

Kolejnym istotnym filarem, już ostatnim, jest regulamin sklepu internetowego oraz RODO. Bez tego żaden sklep internetowy nie może istnieć. Regulamin spełnia kilka funkcji. Po pierwsze porządkuje Twoją działalność, informuje klienta, na jakich zasadach zawiera z Tobą umowę. Czy mówiąc inaczej, na jakich zasadach dokonuje zakupu.

Ponadto regulamin służy do przedstawienia struktury i działania sklepu internetowego. To ważny dokument, który określa twoją działalność. Najistotniejszą częścią regulaminu jest ta dotycząca klientów, dlatego poświęcić należy jej najwięcej uwagi, powinna być ona sporządzona w sposób zrozumiały i przejrzysty, tak aby bez specjalistycznej wiedzy, każdy klient mógł zrozumieć jej treść, a także z łatwością odnaleźć interesujące go informacje. Dlatego warto podzielić regulamin na segmenty.

Pamiętaj również, że transakcje realizowane pomiędzy przedsiębiorcami (firmami) a osobami prywatnymi, czyli konsumentami, są objęte szczególną ochroną prawną. Dlatego niektórzy przedsiębiorcy decydują się na współpracę ze specjalistami w dziedzinie prawa. Jednak w większości przypadków nie jest to konieczne. Dotyczy to wyłącznie branż, które wymagają specjalnych zezwoleń na handel. W większości sklepów internetowych w zupełności wystarczy podstawowy regulamin.

Niektóre platformy e-commerce, tak jak Premium eShop oferują wzór regulaminu sklepu internetowego, który określa podstawowe zasady świadczenia usług i sprzedaży drogą elektroniczną. Premium eShop oferuje również załączniki do regulaminu, które są niezbędne, takie jak na przykład druk odstąpienia od umowy albo druk reklamacji. To są elementy, bez których sklep internetowy nie może się obyć. Ważna jest również polityka prywatności ochrony danych osobowych, którą Premium eShop również oferuje, podobnie jak klauzule obowiązków informacyjnych, wzór zgody na wysyłkę newslettera, informacje o plikach cookie. Czyli to, co my wszyscy znamy jako klienci, jako internauci, musimy przedstawić również swoim klientom i umieścić na stronie swojego sklepu internetowego. Premium eShop wszystkie te prawne zapisy umieszcza na stronie sklepu, więc klient otrzymuje absolutne poczucie bezpieczeństwa i kontrolę, że Twoja firma działa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

[CodeAttachment:e-com-button]

4 filary nowoczesnego sklepu internetowego. Podsumowanie

Zbliżając się do końca dzisiejszego odcinka warto podsumować 4 filary nowoczesnego sklepu internetowego:

  • Po pierwsze sklep internetowy nie może obyć się bez domeny i hostingu. Domena to nazwa Twojej strony internetowej, unikalna nazwa, dzięki której internauci mogą odnaleźć Twoją firmę w sieci. Hosting to po prostu serwer, na którym przechowywana jest twoja strona internetowa.

  • Drugim filarem, który jest niezbędny w nowoczesnym sklepie internetowym, jest certyfikat bezpieczeństwa SSL.

  • Ponadto nowoczesny sklep internetowy musi być responsywny, czyli przystosowany do urządzeń mobilnych.

  • Nie możemy zapomnieć również o kwestiach prawnych, czyli na Twojej stronie internetowej musi wyświetlać się regulamin e-sklepu wraz z materiałami związanymi z RODO.

Jeśli szukasz platformy e-commerce, warto, żebyś sprawdził, czy zawiera ona w swojej ofercie te 4 podstawowe elementy. Jeśli tak, prawdopodobnie warto założyć na niej sklep internetowy.

Chcesz na bieżąco dostawać informację o nowych odcinkach podcastów?
Zapisz się na nasz newsletter dla przedsiębiorcy

Dostaniesz materiały, które poszerzą Twoją wiedzę biznesową: najświeższe podcasty, artykuły, pomocne e-booki i inne.

Zapisz się
Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas