Mała firma w mediach społecznościowych - wskazówki dla początkujących
Media społecznościowe to świetne narzędzie do promowania małego biznesu i nawiązywania nowych kontaktów. Jednak, żeby Social Media przynosiły wymierne korzyści, musisz umiejętnie z nich korzystać. Poznaj proste wskazówki i zacznij rozwijać swoją działalność już teraz.
Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!
Czego dowiesz się w tym odcinku?
- 00:42Czy warto promować firmę w Social Mediach?
- 01:47Jak przygotować grafiki?
- 03:04Dobry opis działalności, czyli jaki?
- 03:38Jak często publikować posty?
- 04:28Jak komunikować się z klientami?
- 06:09Jak opracować strategię działania?
- 08:46Jak ustalić plany i cele?
- 12:17Czy warto próbować trafić do całego świata?
- 13:9Czy warto analizować dane?
Mała firma w mediach społecznościowych - wskazówki dla początkujących
Jak pokazują statystyki, prawie 40% małych firm reklamuje się w mediach społecznościowych, by pozyskiwać klientów. Jednak sama obecność na Facebooku czy Instagramie nie wystarczy. Co robić więc, aby działania w Social Mediach przynosiły oczekiwane efekty? O tym – między innymi – dzisiaj.
Budowanie marki w mediach społecznościowych
Na pewno każdy z Was słyszał o tym, że Social Media to świetny kanał do tego, żeby promować swoją firmę. Jest w tym dużo racji, z tym że ważne jest to, w jaki sposób prowadzimy te swoje profile w Social Mediach.
Czasami nawet nie musi być to profil dedykowany firmie. Nie musi być to profil Twojej marki, może być to profil prywatny. Jeśli mamy małą firmę, możemy ją promować swoim imieniem i nazwiskiem i przedstawiać najbliższym znajomym, np. na Facebooku. Ważne jest to, żeby robić to umiejętnie i zorganizowanie, żeby do tych naszych działań nie wdarł się chaos.
Przygotowałem na dzisiaj kilka wskazówek, które ułatwią wam prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Będzie to dość ogólny odcinek, ale myślę, że będzie można z niego wyciągnąć kilka cennych porad do tego, żeby rozwijać swoją firmę w Social Mediach.
Wysokiej jakości grafiki
Na początku warto zadbać o dobrej jakości grafiki związane z twoją branżą. Dotyczy to logo marki, ale też innych grafik związanych z działalnością. Ich jakość ma duże znaczenie, bo grafiki jako pierwsze rzucają się w oczy i informują, czym się zajmujesz.
Jeśli jest to salon kosmetyczny, fajnie, jeśli będzie od razu widać, że mamy do czynienia właśnie z taką branżą. Czy jeśli mamy do czynienia z warsztatem samochodowym, również warto, żeby te grafiki o tym informowały i żeby były to grafiki dobrej jakości i dostosowane swoją rozdzielczością do danego medium, bo inne rozdzielczości są wymagane na Instagramie, a inne na przykład na Facebooku. Jeszcze inaczej działa Twitter, czy na przykład LinkedIn.
Szczegóły dotyczące tego, jakie rozmiary grafik pasują do jakiego medium znajdziesz na pewno w Internecie, wpisując „wymiary grafik do…” – „Facebook”, „Twitter”, „LinkedIn”.
Dobre opisy
Na drugim miejscu są dobre opisy, krótkie, zwięzłe, informujące o tym, czym się zajmujesz, jaka jest Twoja oferta, jeśli są to usługi, jakiego rodzaju są to usługi, kim Ty jesteś, dlaczego to wykonujesz i dlaczego warto Tobie zaufać? Jakie masz doświadczenie w swojej branży? Warto jasno komunikować swoim odbiorcom, co robisz i zachęcać ich do tego, żeby skorzystali właśnie z Twojej oferty.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
Regularne publikacje
Numer 3 to regularny publikacje. Regularne publikacje podnoszą wiarygodność. Podkreślają, że wciąż działasz, jesteś otwarty na współprace i poszukujesz nowych klientów.
Taki profil w Social Mediach, na którym publikuje się rzadko, nie wzbudza wiarygodności i raczej odstrasza. Niektórzy mogą pomyśleć, że na przykład ta firma już zupełnie nie działa, skoro nie publikuje postów na swoich profilach.
Mówi się o publikacjach raz w tygodniu i myślę, że to jest taka optymalna częstotliwość, która pozwala wysyłać sygnał internautom: „hej, cały czas działam, istnieje i coś się u mnie dzieje”.
Komunikacja z klientami
Numer 4 to komunikacja. Social Media służą właśnie przede wszystkim do komunikacji ze swoimi klientami. Dlatego, jeśli pojawiają się jakieś komentarze pod Twoimi postami, odpowiadaj, jeśli ktoś pochwalił, podziękuj, jeśli ktoś skrytykował merytorycznie – odpowiedz na ten komentarz, powiedz, że również popełniasz błędy, nie jesteś osobą idealną i w każdej firmie zdarzają się błędy.
Odpowiedzi na komentarze sprawiają, że algorytmy lepiej oceniają Twój profil, ponieważ widzą, że coś się na nim dzieje. Ale też klienci widzą, że jesteś otwarty/otwarta na komunikację.
Dotyczy to także i prywatnych wiadomości. Możesz tam nawiązywać kontakt z klientami i rozwiązywać na przykład kwestie związane z reklamacjami. Dzięki takiej komunikacji poznajesz swoich odbiorców. Wiesz, na co zwracają uwagę, czego oczekują, co chwalą, co ganią.
Strategia działania
Przed rozpoczęciem działalności w Social Mediach warto opracować sobie jakąś strategię, zastanowić się, w jaki sposób chcemy przedstawiać swoją markę. Wiadomo, że posty mogą być bardzo różne. Warto dobrze rozłożyć te proporcje i postawić na to, co Twoim zdaniem jest najważniejsze, czyli czy chcesz przede wszystkim informować o swojej działalności, co się u Ciebie dzieje i jakie są nowe promocje, jakie nowe usługi, jakie nowe produkty się znalazły w Twojej ofercie – tych postów często jest właśnie najwięcej.
Możesz zachęcać swoich klientów do interakcji, na przykład tworząc ankiety, pytając ich o zdanie. Pytając ich o zdanie, nie tylko dotyczące bezpośrednio Twojej oferty, ale też ich opinii na tematy przeróżne.
Warto też bawić swoich klientów, pokazywać zdjęcia, memy kreujące wizerunek Twojej marki. Częstymi postami są także posty edukujące, czyli mówiące o tym, czym zajmuje się Twoja branża, czyli opowiadasz, na czym polega specyfika akurat tego, czym ty się zajmujesz.
Warto przed rozpoczęciem działania w Social Mediach stworzyć sobie takie różne rodzaje treści i stwierdzić, jak często dany rodzaj będziemy publikować. Warto przy tym pamiętać, żeby nie być zbyt oficjalnym, zbyt sztywnym, bo jednak ta forma Social Mediów lubi pewien luz. Oczywiście, nie do przesady, ale jest to taka komunikacja – powiedzmy – półformalna.
Co równie ważne, o czym nie mówiłem wcześniej, warto znać swoich odbiorców, bo wiadomo, że inaczej komunikujemy się z osobami młodymi, na inny język możemy sobie wówczas pozwolić, a inaczej z osobami starszymi. Jeśli wiesz, do kogo trafiają Twoje usługi i produkty, staraj się dopasować komunikację do swojej grupy docelowej. Wówczas lepiej będziesz nawiązywał kontakt ze swoimi klientami i będziecie lepiej się nawzajem rozumieć.
Planowanie treści
Numer 6 nieco wiąże się z tym punktem kolejnym, opracowanie planu publikacji i celów, które chcesz osiągnąć, jest bardzo ważne. Pozwala to ogarnąć chaos i stworzyć pewne takie cykle publikacji, czyli publikujemy jeden post w tygodniu i staramy się, żeby te posty informowały o tym, co robimy albo żeby pokazywały, jaka jest nasza marka, jak komunikujemy się, chcemy budować wokół naszej marki jakąś społeczność, budować interakcje. Czy chcemy pytać odbiorców o ich zdanie i dowiedzieć się, co oni o nas sądzą.
Tutaj dużo zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Oczywiście rzadko zdarza się, żeby profil spełniał tylko jedną funkcję. Raczej spełnia ich kilka. Kwestia polega na tym, żeby rozłożyć fajnie te proporcje i realizować swoje cele.
Fajnym pomysłem na posty jest nawiązywanie do bieżących wydarzeń, tak zwanych Real Time, czyli odwoływanie się do tego, co właśnie się dzieje.
Więc z jednej strony planujemy, a z drugiej odpowiadamy na to, co dzieje się w mediach.
W mediach społecznościowych sprawdzają się przede wszystkim krótkie treści i formy graficzne. Teraz coraz popularniejsze są również filmy, więc raczej nie wrzucajmy długich wpisów, których tak naprawdę nikt nie czyta, możemy zrobić tak, że zachęcimy naszych odbiorców do tego, żeby weszli w linka i poczytali sobie artykuł (na przykład na blogu), który będzie obszerny i wtedy wejdą te osoby, które są zainteresowane danym tematem.
Nie bez znaczenia pozostaje to, kiedy publikujemy posty w mediach społecznościowych i te wskazówki zmieniają się z roku na rok. W innych dniach i godzinach lepiej publikować na Facebooku, w innych na Instagramie, w jeszcze innych na LinkedIn czy na Twitterze.
Nie będę tutaj teraz podawał tych wszystkich dni i godzin. Odsyłam do artykułu, który przygotowała Sylwia na naszym blogu i tam w formie takich bardzo prostych infografik możecie sobie odczytać, kiedy posty najlepiej są odbierane w konkretne dni i godziny, kiedy można liczyć na największe zasięgi.
[CodeAttachment:ml-button]
Realne cele
Realnie określać swoje cele – o tym już trochę mówiliśmy, ale żeby to nie były cele na wyrost, żeby to nie było dążenie do tak zwanych „wskaźników próżności”.
Nie chodzi o to, żeby mieć dużo lajków, bo jeśli jesteś małą restauracją w średnim mieście, nie chodzi o to, żebyś docierał/docierała do całego świata, bo i tak nikt nie przyjedzie z drugiego końca Polski, a na pewno nie będzie przychodził do Twojej restauracji codziennie. Więc warto budować raczej taką swoją lokalną społeczność i tutaj starać się promować swoją społeczność. Nie promować się globalnie czy w całym kraju, bo to po prostu zwyczajnie nie ma sensu.
Analiza danych
Jeśli już stworzymy sobie kilka postów, kilka, kilkanaście wokół naszego profilu zacznie się coś dziać, zaczniemy mieć nowe polubienia, nowych obserwujących – wówczas warto zerkać w analizy danych i sprawdzać, które posty są najczęściej komentowane, które mają najwięcej lajków, serduszek, które się po prostu sprawdzają. Dzięki temu nabieramy wiedzy na temat tego, co jest klikalne, co się podoba naszym odbiorcom i wiemy, jak planować następne kroki. To bardzo cenna wiedza, która pozwala na to, żeby być skuteczniejszym w przyszłości.