SEO to nie wszystko? Dowiedz się czym jest SXO

SEO to nie wszystko? Dowiedz się czym jest SXO

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google to większy ruch na stronie. Większy ruch na stronie to więcej klientów. Posłuchaj, jak osiągać dobre wyniki dzięki strategii SXO, która łączy w sobie działania SEO i User Experience.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 01:02Czym jest SXO? Definicja
  • 02:14Czym są działania SEO? Krótkie przypomnienie
  • 03:08Na czym polega SEO on-site?
  • 04:34Co to jest SEO off-site?
  • 05:28Czym jest UX? Krótkie przypomnienie
  • 08:40Co zmieniły czynniki Core Web Vitals?
  • 09:32Jak poprawić pozycje w Google?
  • 10:55Jakie korzyści daje strategia SXO?

SEO to nie wszystko? Dowiedz się czym jest SXO

Dawno, dawno temu były czasy, kiedy wystarczyły słowa kluczowe i nagromadzenie tych słów kluczowych na stronie internetowej powodowało, że dany adres wyświetlał się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP). Dzisiaj to już przeszłość, dzisiaj potrzeba dużo więcej niż słowa kluczowe. Ba, trzeba dużo więcej niż samo SEO. Coraz częściej można usłyszeć o tak zwanym SXO. Co kryje się za tym tajemniczym skrótem? O tym dzisiaj.

Czym jest SXO? Wyjaśnienie

Zacznijmy od wyjaśnienia skrótu SXO, czyli Search Experience Optimization. Jest to strategia marketingowa, która ma takie samo zadanie jak SEO, czyli wywindować daną stronę WWW na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na dane frazy.

Mówiąc najprościej: SXO to połączenie SEO i User Experience, czyli doświadczeń użytkownika, który korzysta z danej strony internetowej. Jest to o tyle ważne, że Google w ubiegłym roku opublikował nową aktualizację Core Web Vitals, która jest częścią pakietu Page Experience.

Aktualizacja CWV mówi o tym, że algorytmy, które oceniają strony internetowe i ustawiają je w pewnej kolejności w wynikach wyszukiwania, biorą pod uwagę doświadczenia użytkownika (User Experience).

Dlatego od ubiegłego roku można powiedzieć, że SXO jest ważniejsze niż samo SEO. Na czym to polega? Czym są działania SEO? Czym jest User Experience i jak to wszystko się łączy?

Czym są działania SEO? Przypomnienie

Działania SEO to wszystkie działania, które umożliwiają pozyskiwanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, czyli tych bezpłatnych wyników, które nazywamy wynikami organicznymi lub w skrócie – SERP.

SEO jest również postrzegane jako pozycjonowanie lub optymalizacja strony internetowej. Pozycję w Google możemy poprawić, wykonując różne działania na stronie oraz poza stroną. W obręby strony internetowej te działania nazywają się on-site, a poza stroną – off-site.

Mówiłem o tym szerzej w odcinku numer 6, który w całości poświęciłem SEO. Dlatego tutaj tylko zaznaczę kilka tych elementów, na które składa się SEO.

Czym są działania SEO on-site?

SEO on-site są to m.in. wszystkie działania związane z Content Marketingiem, czyli optymalizowanie i regularne aktualizowanie treści na stronie oraz oczywiście ich jakość.

To także meta dane, czyli te wszystkie elementy, na które składa się opis w wyszukiwarce, czyli Meta Description, czyli opis oraz Meta Title, który jest jednocześnie linkiem do Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google.

Istotne są również nagłówki i ich treść. Nagłówek H1, który zazwyczaj jest tytułem, H2, który jest śródtytułem. H3, który jest nieco mniejszym śródtytułem, który uzupełnia te wyższe w hierarchii nagłówki. Warto z nich korzystać.

Istotne jest również linkowanie wewnętrzne, czyli wszelkie linki, które są zawarte na Twojej stronie internetowej i odsyłają do innych adresów, które są również dostępne w obrębie Twojej domeny.

Do działań SEO on-site warto zaliczyć również optymalizację techniczną, w której w skład wchodzi na przykład: dbanie o poprawność i przyjazność adresów URL oraz o sprawdzanie poprawności kodu źródłowego HTML strony internetowej.

Strony WWWStrony WWW

Czym są działania SEO off-site?

Wszelkie działania SEO off-site to linki zewnętrzne, czyli wszelkie linki na stronach internetowych, które prowadzą do naszej strony, ale są poza naszą domeną.

Ważna jest również optymalizacja wizytówki Google Moja Firma, czyli – czy w tej wizytówce znajdują się wszystkie ważne informacje, których może oczekiwać użytkownik.

Istotny jest również wiek i historia domeny. Młodsze domeny są trudne do pozycjonowania, a te starsze muszą mieć dobrą reputację, bo jeśli wcześniej pod tym adresem znajdowały się treści, których – mówiąc oględnie – Google nie ceni, wówczas możemy mieć problem z wypozycjonowaniem naszego adresu.

Czym jest User Experience? Przypomnienie

Jak wspomniałem SXO to połączenie SEO i User Experience. O SEO właśnie sobie powiedzieliśmy, więc czas przybliżyć, czym jest User Experience. Na ten temat mówiłem szerzej w odcinku numer 7 e-fektywnej firmy, dlatego do niego odsyłam po więcej informacji. Tutaj tylko troszeczkę powiem o tym, na czym polegają te wszystkie działania User Experience.

User Experience to – mówiąc ogólnie – wszelkie doświadczenia użytkownika podczas korzystania z danego produktu lub usługi, chociaż w tym wypadku chodzi oczywiście przede wszystkim o stronę internetową lub sklep internetowy.

Wszelkie działania User Experience polegają na skupieniu się na atrakcyjności strony internetowej, czyli na tych wszystkich wizualnych aspektach, ale także na merytoryce i optymalizacji treści. Jak możesz zauważyć, część tych działań wiąże się z działaniami SEO.

W UX ważna jest również przejrzysta nawigacja strony: tak, aby użytkownik z łatwością mógł znaleźć informacje, które go interesują.

Ważna jest również hierarchia tych informacji, żeby na głównej stronie znalazły się odpowiednie odnośniki do najważniejszych treści, jakie mogą zainteresować użytkownika.

Jeśli jest to sklep internetowy, ważne, żeby użytkownik miał pod ręką kontakt do danej firmy, regulaminu zakupów czy informacji związanymi ze zwrotami.

Innym elementem, który jest ważny w UX, są proste formuły CTA, czyli Call to Action. To wezwania do działania, czyli na przykład „Kup teraz” albo „Dowiedz się więcej”. Te wszystkie przyciski znajdujące się na stronie WWW znacznie ułatwiają dalszą realizację na przykład zakupu.

Użytkownik wchodzi na stronę i widzi te przyciski i wie, jak dalej podążać, żeby zrealizować swój cel, czyli na przykład: wypełnić formularz, skontaktować się z Tobą, czy kupić jakiś produkt lub zarezerwować usługę.

W UX istotny jest również nowoczesny wygląd witryny. Jeśli Twoja witryna nie jest stylizowana na retro, tylko po prostu wygląda jak witryna z początku XXI wieku, to znaczy, że nie jest dobrze. Ważne, żeby iść z duchem czasu i żeby ta witryna była dobrej jakości i kojarzyła się z nowoczesnością.

Ważna w UX jest również szybkość ładowania strony. 2-3 sekundy to max. Sprawnie działająca strona to niezwykle istotne w dzisiejszym szybkim Internecie.

Wspomniałem kilkakrotnie dzisiaj o czynnikach Core Web Vitals. Na ich temat również powstał odcinek i jest to odcinek numer 11, do którego odsyłam. Tam mówię szerzej na temat tych trzech czynników, czyli LCP, FID, CLS.

Te trzy tajemnicze skróty wiele zmieniły w świecie SEO i zmieniły postrzeganie tego, jak powinna wyglądać strona internetowa, jak ona jest oceniana przez wyszukiwarkę. Teraz zasady UX są oficjalnie ważne podczas oceniania przez roboty wyszukiwarek danej strony internetowej.

Dlatego, jeśli chcesz, żeby Twoja strona internetowa wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o takie elementy jak UX, czyli:

  • poprawna szybkość wyświetlania się strony,

  • uproszczona nawigacja,

  • uzupełnienie brakujących treści, na przykład danych kontaktowych na swojej stronie internetowej,

  • usprawnienie procesu zakupów, na przykład przez odpowiednie rozmieszczenie przycisków CTA.

Ważne jest nadal SEO, czyli te wszelkie działania, o których dzisiaj mówiłem – on-site i off-site, czyli tych, które możemy zrealizować na stronie i tych, które możemy zrealizować poza stroną internetową.

Nadal – albo coraz ważniejszy – jest dobrej jakości, merytoryczny Content (czyli treści, np. artykuły), który będzie prosty i będzie wyjaśniał trudne pojęcia oraz będzie aktualny.

Ważny jest też remarketing, czyli takie uzupełniające działanie, które zachęca do powrotu na Twoją stronę. O remarketingu mówiłem w odcinku numer 10 – tam odsyłam.

Myślę, że ten cykl podcastów stanie się takim fajnym kompendium wiedzy, dzięki któremu łatwiej będzie Ci się poruszać w Internecie i łatwiej będziesz mógł wypromować swoją stronę WWW wśród swoich potencjalnych klientów.

Jakie korzyści daje SXO?

Korzyści płynące ze stosowania się do zasad SXO są raczej oczywiste, ale warto na koniec jeszcze je wymienić.

SXO to przede wszystkim:

  • Więcej zadowolonych użytkowników. Jeśli z Twojej strony korzysta się przyjemnie, łatwo znajduje się na niej informacje, użytkownicy po prostu są zadowoleni i chętnie na nią wracają, żeby przejrzeć to, co oferujesz, to o czym piszesz.

  • Więcej stałych klientów. Jeśli ludzie wracają na Twoją stronę, chętniej dokonują konwersji, czyli wypełniają formularze, kupują produkty, umawiają się na wizytę.

  • Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy w sieci. Teraz coraz częściej ta sieć jest pierwszym miejscem, w którym klient spotyka się z Twoją firmą. Warto więc go pozytywnie zaskoczyć i zachęcić do interakcji.

Chcesz na bieżąco dostawać informację o nowych odcinkach podcastów?
Zapisz się na nasz newsletter dla przedsiębiorcy

Dostaniesz materiały, które poszerzą Twoją wiedzę biznesową: najświeższe podcasty, artykuły, pomocne e-booki i inne.

Zapisz się
Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas