User Experience. Przyjazna strona internetowa, czyli jaka?

User Experience. Przyjazna strona internetowa, czyli jaka?

Kilka zmian na stronie internetowej wystarczy, aby Twoja witryna stała się przyjazna dla odwiedzających. Oczekiwania użytkowników można zamknąć w kilku fundamentalnych punktach i zatytułować je – „User Experience” (UX).

Z tego odcinka e-fektywnej FIRMY dowiesz się, na czym polega UX i jak sprawić, żeby Twoja strona internetowa przyciągała uwagę potencjalnych klientów i zachęcała do interakcji.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 00:45Czym jest User Experience (UX)?
  • 01:45Jak powinna wyglądać i działać strona zgodna z zasadami UX?
  • 02:10Co znaczy, że strona WWW powinna być przejrzysta?
  • 04:00Dlaczego witryna powinna działać intuicyjnie?
  • 05:14Na czym polega responsywność i dlaczego jest ważna?
  • 06:09Czy wygląd strony ma coś wspólnego z branżą firmy?
  • 07:06Szybkość ładowania strony, czyli czy internauci są cierpliwi?
  • 07:40Dlaczego wypada monitorować swoją stronę?
  • 08:31Jakie korzyści daje kierowanie się zasadami UX?

User Experience. Przyjazna strona internetowa, czyli jaka?

Co sprawia, że jedne strony na pierwszy rzut oka nam się podobają? A inne niekoniecznie? Jakie elementy muszą zagrać, żeby użytkownik uznał stronę za przyjazną i chętnie z niej korzystał? I jakie korzyści daje działanie zgodne z User Experience? O tym w dzisiejszym odcinku.

Czym jest User Experience?

User Experience (UX) to szerokie zagadnienie. Z języka angielskiego to po prostu „doświadczenie użytkownika”, czyli suma wszystkich jego wrażeń podczas korzystania z produktu lub usługi.

Dziś będę mówił przede wszystkim o stronach internetowych. Jednak warto wiedzieć, że UX dotyczy korzystania z różnego rodzaju ofert. Możemy mówić o UX filiżanki, UX śmigłowca lub wizyty w salonie fryzjerskim.

Możemy mówić o UX filiżanki, UX śmigłowca lub wizyty w salonie fryzjerskim

Nie jest to jednorazowe działanie. Oczekiwania klientów z biegiem czasu zmieniają się, a ten, kto będzie za nimi podążał ma szanse na realizowanie swoich biznesowych planów sprawniej od reszty.

Jak powinna wyglądać i działać strona WWW zgodna z User Experience?

Strona internetowa firmy zgodna UX powinna być przede wszystkim:

  • przejrzysta,

  • intuicyjna,

  • dostępna na każdym urządzeniu, czyli responsywna,

  • estetyczna,

  • szybka,

  • pozbawiona błędów.

Każdy z tych sześciu punktów tworzy całość, która składa się na przyjazną stronę internetową. Przyjrzyjmy się każdemu z osobna.

Przejrzysta strona internetowa firmy, czyli jaka?

Zdarza Ci się wejść na stronę internetową i błądzić wzrokiem w poszukiwaniu interesujących cię informacji? To zły znak dla właściciela tej strony. Bo użytkownik, który odwiedza dany adres po kilku sekundach, powinien wiedzieć, gdzie znajdzie interesujące go treści. W innym przypadku szybko straci zainteresowanie.

Aby strona była przejrzysta, warto w widocznym miejscu (najlepiej na górze strony) umieścić tzw. zakładki. Zakładki odsyłają do poszczególnych podstron danego adresu. W sklepie internatowym będzie to m.in.:

  • zakładka „Oferta”, która po rozwinięciu pokaże kategorie produktów lub usług,

  • zakładka „O nas” zawierająca informacje o firmie,

  • zakładka „informacje”, w której powinien znaleźć się przede wszystkim regulamin wraz z informacjami o rodzajach płatności i wysyłce,

  • oraz zakładka „Kontakt”, gdzie opublikujesz dane kontaktowe swojej firmy (najczęściej jest to lokalizacja, numer telefonu, adres e-mail).

W przypadkach firmy usługowej można dorzucić jeszcze zakładkę „portfolio” lub „realizacje”. Tam klient będzie mógł zapoznać się z Twoimi zrealizowanymi projektami.

Ponadto, aby odwiedzający mógł sprawnie poruszać się po Twojej stronie, warto umieścić na niej opcje wyszukiwania i filtrowania treści. To znacznie ułatwia życie.

Przypuśćmy, że klient szuka taniego fotela biurowego. Wchodzi na stronę sklepu z meblami. Wpisuje hasło „fotel biurowy” i korzysta z filtrowania, które sortuje produkty „od najtańszego”. To zaledwie kilka kliknięć, a użytkownik już ma przed sobą interesującą go ofertę, ułożoną zgodnie z oczekiwaniami.

Przyjazna strona WWW, czyli działająca intuicyjnie

Pomaga w tym przede wszystkim nawigacja, która informuje użytkownika, gdzie się znajduje, czyli że np. przeszedł ze strony głównej, do kategorii kawy, a później wybrał kawy ziarniste. Taka informacja powinna znaleźć się na górze strony.

Intuicyjność wspiera również dodanie takich sekcji jak „Podobne produkty” i „Podobne artykuły”, gdzie (w przypadku kawy ziarnistej) mogłyby znaleźć się np. kawy sypane czy artykuł o tym, jak wybrać najlepszą kawę.

To z jednej strony wygoda dla użytkownika, z drugiej szansa, że klient zadecyduje się na dodatkowy zakup.

Ponadto warto dodać komunikaty CTA („Call to Action”, czyli „wezwanie do działania”) w postaci takich sformułowań jak: „sprawdź”, „przeczytaj” czy „przejdź dalej”. CTA powinny zostać zawarte w opisach i na przyciskach. Powinny być zwięzłe i proste lub przedstawione za pomocą prostych symboli. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko pomyłki. Co więcej, CTA sprawia, że prowadzisz użytkownika niemal „za rękę” po swojej stronie internetowej.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

Nowoczesna strona firmy powinna być responsywna

Responsywna, czyli przystosowana do każdej szerokości ekranu. Wyświetlająca się poprawnie na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów.

Dlaczego to takie ważne?

Wyjaśnią to statystki:

Według danych Mediapanel w lutym 2021 roku liczba internautów osiągnęła 29 mln, a strony grupy Google odwiedziło więcej osób na urządzeniach mobilnych (bo ponad 25 mln) niż na komputerach (22 mln).

Okazuje się, że internauci coraz chętniej korzystają z niewielkich urządzeń do przeglądania sieci i robienia e-zakupów. Jako przedsiębiorca powinieneś o tym wiedzieć i zadbać, aby Twoja strona była przystosowana do różnych szerokości ekranu.

Pamiętaj o walorach estetycznych witryny!

Tutaj trochę oczywistości, choć może niekoniecznie. Bo przeglądając niektóre strony firm, mam wrażenie, że ładny wygląd nie był tam uznawany za priorytet. A powinien.

Wiadomo, że wiele zależy od gustu, ale dobrze, gdy Twoja strona pasuje do branży, w której działasz. Inna kolorystyka sprawdzi się w przypadku firmy transportowej, a inna w przypadku sklepu z odzieżą dla dzieci.

Ponadto dobrze, jeśli Twoja strona podąża za trendami. Ostatnio w modzie są strony w stylu „dark mode”, czyli strony z ciemnym interfejsem oraz strony minimalistyczne – pozbawione zbędnych ozdobników, które tylko wprowadzają chaos.

Warto kierować się swoim poczuciem estetyki, ale także posłuchać zawodowych twórców stron – to oni są na bieżąco z nowościami i wiedzą, co obecnie podoba się internautom.

Strona powinna działać błyskawicznie

Mówię tutaj przede wszystkim o szybkości ładowania strony. Według badań 40% użytkowników opuszcza stronę, gdy ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy.

Jak sprawdzić, szybkość ładowania strony? Wystarczy zrobić darmowy Audyt SEO, który w kilka sekund przeanalizuje Twoją stronę i wskaże, co działa sprawnie, a co warto jeszcze poprawić.

Strona Twojej firmy powinna być „bezbłędna”

Koniecznie monitoruj swoją stronę i sprawdzaj, czy nie występują na niej błędy. A jeśli już taki się zdarzy, zadbaj o to, żeby wyświetlił się komunikat wyjaśniający użytkownikom, dlaczego dany adres nie jest w tej chwili dostępny.

A jeśli zlecasz budowę strony profesjonalnej firmie, sprawdź, czy zajmuje się ona również opieką nad stroną.

Utrzymanie ciągłości gwarantuje 5starWeb, który poza samą budową strony zajmuje się również opłatami za domenę czy serwer, na którym znajduje się witryna. Dzięki czemu masz pewność, że Ciebie i Twoich klientów nie spotka przykra niespodzianka.

A ponadto zyskujesz czas i możesz zająć się innymi elementami swojej działalności.

[CodeAttachment:www-button]

Co daje korzystanie z zasad UX?

Jeśli użytkownik z przyjemnością korzysta z Twojej strony, to zostanie na niej dłużej, a co za tym idzie – istnieje większa szansa, że skorzysta z oferty Twojej firmy lub wykona inne działanie (np. zapisze się do newslettera). Ponadto zadowolony użytkownik chętniej wróci na stronę, która spełniała jego oczekiwania, co więcej przyjazną stroną budujesz też pozytywny wizerunek swojej marki w sieci, a to zawsze procentuje.

Źródło: Blog WeNet Group

Chcesz na bieżąco dostawać informację o nowych odcinkach podcastów?
Zapisz się na nasz newsletter dla przedsiębiorcy

Dostaniesz materiały, które poszerzą Twoją wiedzę biznesową: najświeższe podcasty, artykuły, pomocne e-booki i inne.

Zapisz się
Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas