Branża hotelarska a koronawirus – jak należy postępować?

Branża hotelarska a koronawirus – jak należy postępować?

Stan zagrożenia koronawirusem w Polsce sprawił, że wiele osób odwołuje rezerwacje w hotelach. Jeśli działasz w branży hotelarskiej, koniecznie wprowadź środki ostrożności. Aby ochronić personel hotelowy oraz gości, przeczytaj, jak postępować. O czym należy szczególnie pamiętać przy prowadzeniu ośrodka wypoczynkowego? Jakie środki ochrony należy koniecznie wdrożyć podczas pracy w hotelu?

Jak się ochronić? Wymagane środki ostrożności

Usługi hotelarskie na czas narodowej kwarantanny mogą być wciąż prowadzone. Wystarczy jedynie przestrzegać zasad higieny. Jak podaje Główny Inspektorat Sanitarny, najważniejsze jest stosowanie:

  • Środków ochrony – jednorazowych maseczek chroniących nos i usta oraz rękawiczek, które trzeba po zużyciu wyrzucić. Ważna jest także osłona w trakcie kichania i kasłania (przed rozprzestrzenianiem się wydzieliny)
  • Dystansu względem gości – odległości około 2 metrów
  • Dezynfekcji i mycia rąk – minimum 30 sekund za pomocą wody i mydła lub środka dezynfekującego (mającego w składzie co najmniej 60% alkoholu). Ważne, aby pamiętać o tym po kontakcie z powierzchniami ogólnego użytku

Istotne jest, aby wyrzucać zużyte chusteczki do kosza, który jest zamykany lub do worka z odpadami. Pomieszczenia publicznego użytku powinny być dokładnie dezynfekowane.  Dozowniki z mydłem czy płynem do mycia muszą być stale napełniane. Warto pomyśleć o specjalnych zdalnych szkoleniach dla pracowników w zakresie BHP, szczególnie higieny w pracy.

Wskazówki dla hotelowych restauracji

Nie ma przeciwwskazań, które zabraniałyby funkcjonowania restauracji w hotelach czy pensjonatach. Warunkiem jest przebywanie personelu w oddzielnym pomieszczeniu i podawanie posiłków gościom do pokojów. Ważne, aby stosować przy tym jednorazowe rękawiczki oraz maseczki ochronne. Naczynia i sztućce trzeba dokładnie myć i dezynfekować.  Warto wiedzieć, że dotychczasowe badania koronawirusa wykazały, że może się utrzymywać na powierzchniach przez około tydzień. Dotyczy to w szczególności szkła, plastiku czy metalu. Apeluje się jednak, aby unikać spożywania niedogotowanych lub surowych artykułów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Dlatego tak ważna jest prawidłowa obróbka produktów.

Zalecenia dla restauracji hotelowych

Zalecenia w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem

Jak donoszą informacje na temat zagrożenia koronawirusem w Polsce, firmy działające w branży hotelarstwa nie muszą mieć powodów do obaw. Ryzyko zagrożenia jest niskie. Goście i personel muszą tylko przebywać na terenie ośrodka. Dlatego istotne jest w tym okresie udostępnianie zarówno obsłudze hotelu, jak i gościom najnowszych informacji na temat koronawirusa. Specjalne postępowanie jest jednak wskazane w przypadku osób potencjalnie zarażonych lub narażonych na wirusa (turystów) oraz będących w kontakcie z chorym. Działać należy w przypadku osób, u których obserwuje się symptomy takie jak kaszel, duszności czy gorączkę. Środki ostrożności należy zachować w sytuacji osób, które podróżowały (lub przebywały w obszarze występowania wirusa), a także będących w kontakcie z osobą podejrzaną o zakażenie. Dotyczy to także osób odwiedzających chorych lub pracujących w obiektach medycznych, w których podjęto leczenie. W przypadku podejrzenia o zarażenie wirusem SARS-CoV-2 konieczne jest skontaktowanie się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną lub oddziałem zakaźnym. Właściciele hoteli mogą poza tym zadzwonić do Narodowego Funduszu Zdrowia. Numer kontaktowy: 800 190 590. W sytuacji, gdy zgłaszamy gościa, konieczne jest podanie:

  • Dokładnego czasu – pobytu w ośrodku
  • Historii podróży – trasy i lokalizacji
  • Objawów – terminu ich występowania

Jeśli gość pozostaje pod samoobserwacją, należy wszcząć środki ochronne dla personelu. Wówczas możliwe będzie przekazywanie posiłków do pokoju oraz sprzątanie. Trzeba także pilnować, aby gość pozostał na czas kwarantanny w pokoju.

Pracę w hotelu ułatwią poza tym udostępnione środki do dezynfekcji oraz wprowadzenie opłat bezgotówkowych. W przypadku, jeśli doszło do zawieszenia działalności na czas narodowej kwarantanny, państwo pracuje nad pakietem osłonowym dla przedsiębiorców. W planach są pożyczki i ulgi dla firm, które zaobserwowały poważne straty finansowe.

Źródła: GOV, Business Insider

Podziel się