Jak bezpiecznie zorganizować powrót pracowników do firmy?
- 22-05-2020
- Firma w obliczu wyzwań
Zestaw wytycznych dotyczących powrotu do biur w sposób ograniczający ryzyko zakażeń koronawirusem przygotowała Państwowa Inspekcja Pracy. Inspekcja podkreśla konieczność stosowania właściwych środków prewencyjnych w zakresie BHP i odpowiedniej oceny ryzyka. Na tej podstawie należy opracować plan działań w zakresie środków bezpieczeństwa i kontroli, obejmujący środki techniczne (w tym środki ochrony zbiorowej), organizacyjne, ochrony indywidualnej (np. maski, rękawiczki), kontrolę przestrzegania reguł dystansu i higieny oraz typowe działania przeciwepidemiczne (higiena, dezynfekcja, sprzątanie, w tym odpowiednie środki higieny i czystości).
Inspekcja nadal rekomenduje zachowanie priorytetu dla pracy zdalnej. Jeśli powrót pracowników do firmy jest konieczny, radzi początkowo ograniczyć przywracanie funkcjonowania firmy do prac kluczowych oraz zachować ograniczenia kontaktu fizycznego pracowników. Inspekcja sugeruje m.in. rozwiązania minimalizujące ryzyko związane z posiłkami w firmie oraz rekomenduje konkretne działania związane z utrzymaniem czystości w firmie, profilaktyką zakażeń oraz transportem w drodze do i z pracy.
Szczegóły znajdują się w liście Głównego Inspektora Pracy opublikowanym na stronie internetowej Inspekcji.
Autor: Mateusz Brząkowski, radca prawny
Artykuł pochodzi z portalu kancelarii Wardyński i Wspólnicy AgainstCovid.law o prawnych aspektach pandemii.