Jak pandemia wpływa na branżę reklamową?

Jak pandemia wpływa na branżę reklamową?

Globalna epidemia koronawirusa ma wyraźny wpływ na branżę reklamową. Dotarcie do ludzi nie jest już możliwe w dotychczas przyjęty sposób. W związku z zamknięciem w domach ponad 2/3 z nich zmieniło swój sposób konsumowania mediów. Jakie zmiany w branży reklamowej możemy zaobserwować? Jaki wpływ na zachowanie konsumentów ma epidemia koronawirusa?

Zmiany w przekazach reklamowych

Obecna sytuacja doprowadziła do zmian w przekazach reklamowych. W obliczu szerzącej się pandemii marki m.in. ograniczają pokazywanie w reklamach bliskości. Według badań przeprowadzonych przez firmę Pattern89 reklamodawcy w Stanach Zjednoczonych obecnie o 30% rzadziej wykorzystują w reklamach bliski kontakt międzyludzki – pocałunki czy uścisk dłoni.

Coca Cola postanowiła zawiesić wszystkie działania reklamowe do odwołania i przeznaczyć 120 mln dolarów na walkę z pandemią. Koncern podkreślił, że obecnie chce się skupić na zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom i społecznościom.

Polskie marki w swoich reklamach dołączają się do akcji #zostańwdomu. Takim hasłem swoją ofertę promuje m.in. Orange. Niektóre przekazy reklamowe zostały nagrane zdalnie. Tak było w przypadku banku Millenium, dla którego spot w domowym zaciszu nakręcił Radosław Kotarski. Z kolei Żabka w swoich reklamach informuje odbiorców, jak robić bezpieczne zakupy.


Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO.>>


Zachowania i oczekiwania konsumentów

Jakie są oczekiwania konsumentów w związku z epidemią? Jak wynika z badania Kantar 75% z nich oczekuje, że firma nie będzie wykorzystywać obecnej sytuacji w celu promowania marki. 40% uważa, że w swoich przekazach reklamowych powinny one unikać humoru. Większość respondentów oczekuje, że komunikacja będzie prowadzona w uspokajającym tonie.

Pandemia to poważny stres dla konsumentów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Antidotum na tę trudną sytuację szukają oni w mediach. Ich konsumpcja wzrosła we wszystkich krajach. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar przeglądanie Internetu odnotowało 70% wzrost, oglądanie telewizji liniowej – 63%, a korzystanie z mediów społecznościowych – 61%.

Czas, który konsumenci spędzają na Instagramie czy WhatsAppie wzrósł o 40%. W Chinach wzrost o 58% odnotowały aplikacje społecznościowe WeChat i Weibo.* Popularnością cieszy się również TikTok. Najlepiej może o tym świadczyć fakt, że konto w tej aplikacji założył również prezydent Polski Andrzej Duda, który promował w aplikacji turniej e-sportowy „Grarantanna Cup”.

Wyzwania na rynku e-commerce

Dla e-commerce sytuacja związana z epidemią to jednocześnie szansa i wyzwanie. Podatne na wzrost sprzedaży będą z pewnością apteki internetowe, drogerie i sklepy z artykułami spożywczymi. Już od jakiegoś czasu w e-sklepach tworzą się „kolejki”. Wydłużył się też czas realizacji zamówień. Firmy, które do tej pory nie traktowały digitalu jako głównego kanału sprzedaży, muszą się zmobilizować. Obecnie może to być ich jedyna szansa na przetrwanie.

Konsumenci zmienili nie tylko nawyki związane z używaniem mediów społecznościowych, ale również zachowania zakupowe. Jak wynika z badania Mobile Institute „E-commerce w czasie kryzysu 2020” 35% przyznaje, że obecna sytuacja wymusiła na nich zmianę codziennych zachowań.  45% zadeklarowało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych.

Obecna sytuacja wpłynęła na wzrost popularności zakupów przez Internet. 38% badanych zrobiło zakupy na czas kwarantanny związanej z pojawieniem się koronawirusa w Internecie. Z tego kanału skorzystała w tym celu niemal połowa badanych w wieku od 35 do 44 lat. Chociaż najczęściej kupowano żywność oraz chemię dużą popularnością cieszyły się również zakupy odzieżowe oraz zakup obuwia.

 



Źródło:

https://www.warc.com/newsandopinion/news/social-distancing-spills-over-into-online-imagery/43421

https://www.warc.com/newsandopinion/news/brands-in-a-pandemic-world-insights-from-kantars-covid-19-barometer/43422

https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/

Podziel się