Zasady higieny w firmie  – jak się ochronić przed koronawirusem?

Zasady higieny w firmie – jak się ochronić przed koronawirusem?

W związku z ustawami z dnia 2 i 14 marca dotyczącymi stanu epidemii koronawirusa (COVID-19) w Polsce, należy zastosować szczególną ostrożność w zakładach pracy. Pracujesz w branży hotelarskiej, turystycznej lub zajmujesz się handlem? Dowiedz się, jak zadbać o higienę pracowników. Sprawdź, jakie są zasady pracy ustalone przez Główny Inspektorat Sanitarny w sytuacji zagrożenia koronawirusem w Polsce.

Instrukcje postępowania dla firm w kwestii higieny w zakładzie pracy

Na czas potwierdzonego w Polsce koronawirusa konieczne jest postępowanie w zgodzie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa, wymaga się:

  1. Ograniczenia kontaktów – telefonicznej czy za pomocą Internetu komunikacji z klientami
  2. Zachowania odległości – bezpieczeństwo zapewnia około 1-1,5 metra
  3. Prowadzenie transakcji bezgotówkowych – unikania płatności bezgotówkowych
  4. Promowania wiedzy na temat BHP – zwłaszcza w zakresie higieny pracy

Prowadzisz własną firmę? Zwróć szczególną uwagę na to, czy pracownicy stosują się do zaleceń. Niewskazane jest dotykanie rękami twarzy: nosa, oczu czy ust, gdyż w ten sposób można rozprzestrzeniać zarazki. Ponieważ koronawirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową, konieczne jest zasłanianie się w trakcie kaszlu lub kichania – zgiętym łokciem lub chusteczką. Następnie należy zużytą chustkę wyrzucić do kosza (koniecznie zamkniętego!) i umyć ręce mydłem i wodą (bądź zdezynfekować środkiem do dezynfekcji – powinien się składać w 60% z alkoholu).

Zalecenia odnośnie higieny i dezynfekcji

  • Jak podaje Główny Inspektorat Sanitarny, ważne jest zachowanie czystości i higieny w pomieszczeniach zakładów pracy. W związku z tym upewnij się, że pracownicy firmy zajmującej się usługami sprzątania stosują się do poniższych wytycznych odnośnie czyszczenia:
  • Powierzchni mebli i akcesoriów codziennego użytku – dezynfekcji biurek, klamek, stołów czy poręczy
  • Powierzchni używanych urządzeń – czyszczenia klawiatury, terminali płatniczych czy telefonów
  • Magazynów i sprzętu – wyposażenia i urządzeń służących do przenoszenia towarów (Zalecane jest przecieranie ich wodą zmieszaną z sufrakantem lub środkiem do dezynfekcji)
  • Pomieszczeń ogólnego użytku – toalety czy kuchnie muszą być czyszczone wodą zmieszaną ze środkiem myjącym

Ważne: Upewnij się, że personel oferujący usługi czyszczenia używa jednorazowych maseczek i rękawiczek, które następnie wyrzuca do worków z odpadami!

Pamiętaj: Maseczki ochronne noszą tylko osoby zarażone oraz opiekujące się nimi (współlokatorzy, rodzina, personel medyczny – w przypadku podejrzenia zachorowania pacjenta na koronawirusa).

Higiena w firmie (7)

Udostępnij pracownikom wydzielone miejsca, gdzie mogą zadbać o higienę. Podziel się instrukcją – udostępnij ją w widocznym miejscu!

Koronawirus w Polsce – o czym jeszcze warto wiedzieć?

W związku z wprowadzoną ustawą z dnia 2 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem oraz zwalczaniem koronawirusa w Polsce, chorób zakaźnych i sytuacji kryzysowych, jako pracodawca możesz zlecić etatowym pracownikom wykonywanie obowiązków zdalnie (poza siedzibą firmy) aż do odwołania. Dotyczy to przede wszystkim pracowników biurowych. Istotne jest zapewnienie w tym okresie pracownikom środków do wykonywania pracy. Dlatego udostępnij na przykład: laptopa, firmową sieć czy telefon służbowy. Uwaga: Obowiązująca ustawa przewiduje o konieczności dostosowania się do działań prowadzących do między innymi wprowadzenia przez zakład pracy czynności kontrolnych, zapobiegawczych czy dezynfekcji zakładu pracy (oraz jego elementów). Wytyczne zostaną przekazane wówczas przez Premiera lub Główny Inspektorat Sanitarny.

Podejrzewasz u współpracownika lub klienta koronawirusa? Zadzwoń na Infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590 i otrzymaj dalsze wskazówki, jak postępować!

Źródła: GOV, Prawo-Sejm, RP

Podziel się