Czym jest deep work? Jak możesz wykorzystać tę metodę w pracy?
- 20-05-2021
- Kariera managera
Chcesz być produktywny i pracować bardziej efektywnie? Zastanawiasz się, dlaczego niektóre osoby pozostają w tyle, podczas gdy inne pracują z maksymalną wydajnością? Poznaj pojęcie deep work - głębokiej pracy. Wprowadził je w swojej książce Carl Newport, określając głęboką pracę jako wykonywanie czynności zawodowych w stanie głębokiej koncentracji. Dowiedz się, na czym polega ta metoda i jak ją wykorzystać.
Czym jest deep work?
Pojęcie deep work czyli "głęboka praca" wprowadził w swojej książce Carl Newport. Określił on głęboką pracę jako wykonywanie czynności zawodowych w stanie głębokiej koncentracji, z wykorzystaniem maksymalnej wydajności procesów poznawczych.
Koncepcja pracy w stanie głębokiej koncentracji opiera się na stwierdzeniu, że w dzisiejszych czasach zdecydowanie zbyt dużo czasu poświęcamy na tzw. shallow work, czyli mało znaczące działania. Odpowiadanie na setki maili, przygotowanie prezentacji - to czynności, które musimy wykonać, jednak w dłuższej perspektywie nie decydują one o naszym rozwoju zawodowym.
Chodzi więc o to, aby ograniczać czas poświęcany na mało istotne czynności i znajdować go na to, co dla nas najważniejsze.
Dlaczego pełna koncentracja jest tak ważna?
Dlaczego praca w pełnej koncentracji jest tak ważna?
Przede wszystkim umiejętność szybkiej nauki niełatwych rzeczy jest dzisiaj czymś wartościowym, a za kilka lat będzie mieć jeszcze większe znaczenie. Ponadto w dobie COVID-19 i przejścia wielu firm na pracę w pełni zdalną, nauczenie się, jak pracować głęboko jest bardziej potrzebne, niż kiedykolwiek wcześniej.
Praca w maksymalnym skupieniu zapewnia najlepsze rezultaty. Obecnie jesteśmy narażeni na rozpraszające nas sytuacje na każdym kroku. Pojawiające się na komputerze powiadomienia, dzwonek telefonu, dźwięk telewizora i wiele innych. Jeśli nauczysz się radzić sobie z tym, co cię rozprasza - będziesz umiał pracować w maksymalnym skupieniu.
Wyprzedź konkurencję dzięki Google Moja Firma. Sprawdź jak>>
Wybierz swoją filozofię pracy
Wykonywanie pracy głębokiej i zachowanie przed dłuży czas stanu koncentracji w założeniu może wydawać się proste, jednak w praktyce może wcale takie nie być. W swojej książce Carl Newport opisuje różne filozofie pracy, które sprzyjają skupieniu.
- Monastyczna - zakładająca, że cały twój czas poświęcony jest pracy. Jeśli masz zadanie do wykonania, poświęcasz na nie cały tydzień, miesiąc - tyle, ile jest potrzebne, aby je wykonać.
- Bimodalna - zakładająca, że w trybie normalnej pracy, co jakiś czas przeznaczasz cały dzień na pracę w skupieniu nad wybranym projektem. Może on przypadać co tydzień, miesiąc itd.
- Rytmiczna - zakładająca, że w każdy dzień przeznaczasz na pracę w skupieniu określony czas, np. godzinę. Ważne jest, aby robić to codziennie, w tym samym czasie.
- Dziennikarska - zakładająca, że pracujesz nad wybranym projektem w każdym dostępnym czasie - podczas przerwy, czekając na spotkanie itd.
Stwórz swoje rytuały
Tworzenie małych rytuałów Cal Newport określa jako podstawę do pracy w pełnej koncentracji. W książce przedstawia trzy strategie.
- Czas i miejsce. Znajdź stałe miejsce, w którym chcesz pracować w stanie głębokiej koncentracji. Twój mózg z czasem przyzwyczai się do niego, dzięki czemu łatwiej będzie ci osiągać ten stan. Jeśli to możliwe, określ stałe dni i porę dnia na deep work.
- Struktura i mierzalność. Określ, co będziesz robił, jak będziesz zaczynać pracę. Unikaj sytuacji, kiedy siadasz do biurka bez planu. Staraj się mierzyć pracę w czasie koncentracji - w godzinach, ilości napisanych słów, opracowanych tematów.
- Wsparcie. Zapewnij sobie miły support do twojej pracy - dobrą kawę, przekąskę, spacer tuż przed. Dzięki temu zaczniesz pracować w dobrym nastroju.
Jak się skupić i pracować efektywnie?
Duże zmiany wymagają radykalnego podejścia. Już wiesz, już jak zaplanować swój deep work. Warto też wiedzieć, jak go najlepiej wykorzystać. W jaki sposób lepiej się skupić i pracować efektywnie?
Przede wszystkim zrezygnuj ze spotkań. Deep work to czas tylko dla ciebie. Nie wszystkie sprawy muszą być załatwione od razu - większość z nich może poczekać, aż skończysz swoją pracę.
Pozbądź się również powiadomień. Wyłącz je, a telefon schowaj do torby. Media społecznościowe to jeden z głównych dystraktorów w naszej pracy.
Staraj się korzystać tylko z tych narzędzi, których potrzebujesz w danej chwili. Nadmiar aplikacji do organizacji czasu i planowania zadań obniża twoją produktywność. Spróbuj 3 godziny pracować bez komputera (jeśli to możliwe). Po tym czasie porównaj wartość tego, co zapisane, z rezultatem twoich typowych 3 godzin pracy. Rezultat może cię zaskoczyć.
Źródło: Carl Newport "Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle nas coś rozprasza"