Jak połączyć zdrowy tryb życia z pracą zawodową?

Jak połączyć zdrowy tryb życia z pracą zawodową?

Stres i brak aktywności fizycznej jest nieodłącznym elementem pracy w korporacjach. Po całym dniu spędzonym przed komputerem, wracamy do domu wyczerpani, nie mając siły na ćwiczenia i kończymy, odpoczywając przed telewizorem. Brzmi jak scenariusz koszmaru? Na szczęście świadomość dbania o własne zdrowie jest coraz większa. Zobacz, jak pogodzić zdrowy tryb życia z pracą biurową.

Samochód lub autobus zamień na rower

Lub - o ile nie masz bardzo daleko - pójdź do pracy na piechotę. Zawsze możesz też wysiąść parę przystanków wcześniej a resztę drogi pokonać pieszo. Świetnym rozwiązaniem na dotarcie do pracy jest rower - obecnie w miastach jest coraz więcej ścieżek rowerowych, które usprawnią twój dojazd do biura. Nie musisz też posiadać własnego jednośladu - od czego są bowiem miejskie wypożyczalnie?

Oczywiście nie radzimy ci decydować się na spacer podczas ulewy czy śnieżycy, ale spacer podczas ładnej pogody z pewnością będzie przyjemnością. Tak rozpoczęty dzień z pewnością skończy się dobrze! Ponadto będziesz mógł zaoszczędzić na paliwie i opłacie za bilety komunikacji miejskiej, no i zapomnisz o takim słowie, jak korek.

Więcej wody, mniej kawy

Nieodzownym rekwizytem każdego pracownika jest kubek kawy na biurku. I chociaż mała czarna nikomu nie zaszkodzi, nie zapominajmy o wypiciu odpowiedniej ilości wody. Podczas 8 godzin pracy powinniśmy wypić co najmniej 1,5 litra wody. Obecnie niemal w każdym biurze są dystrybutory oferujące wodę źródlaną, dlatego nie musimy już nosić własnych butelek. 

Dlaczego warto pić wodę? Regularne picie wody pomaga oczyścić organizm z toksyn i zbędnych substancji, jest niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów trawiennych, poprawia metabolizm i pomaga pohamować nadmierny apetyt. Jeśli będziemy pić wodę, zapobiegniemy odwodnieniu organizmu, które powoduje spadek zdolności poznawczych i koncentracji.

Odpowiednio skomponowane posiłki

Uważasz, że praca biurowa nie sprzyja zdrowemu odżywianiu? Jesteś w błędzie! Dieta pudełkowa może być tak samo zdrowa jak posiłki, które jesz w domu. Wystarczy, że będziesz planował posiłki, a dzięki temu unikniesz robienia kanapek "na szybko" i kupowania słodyczy w biurowym automacie. Na lunch do pracy możesz przygotować niemal wszystko - makarony, mięsa pieczone lub gotowane na parze, warzywne babeczki itd. Gotowanie nie jest twoją mocną stroną? Skorzystaj z cateringu!

Skoro już jesteśmy przy temacie jedzenia, musimy ci przypomnieć, że nie powinieneś jeść przy komputerze. Jedząc lunch przed monitorem, nie skupiasz się bowiem na posiłku, a tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że zjesz dużo większą porcję, niż gdybyś robił to przy stole. Dlatego obiad zjedz w pokoju socjalnym i pozwól sobie na kilka minut przerwy. Skorzystają na tym również twoje oczy, które odpoczną od ekranu monitora.

Wyrób w sobie zdrowe nawyki

Zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej negatywnie wpływa na nasz organizm - wywołuje choroby serca bądź zaburzenia funkcjonowania trzustki. Praca biurowa sprzyja też pogłębianiu złych nawyków, dlatego bardzo ważne jest wprowadzenie do swojego życia aktywności fizycznej. Badania naukowe prowadzone przez dziennik The Lancet wykazały, że treningi mogą zredukować negatywny wpływ siedzącej pracy na nasze zdrowie.

Jak często ćwiczyć? Jeśli spędzamy 8 godzin przed ekranem, idealnym rozwiąznaniem będzie godzina ćwiczeń. Jeśli pracujemy 6 godzin, powinniśmy z kolei poświęcić na ćwiczenia miminum pół godziny. Może to być dowolny wysiłek fizyczny, najlepiej taki, który sprawia nam przyjemność - jazda na rowerze, pływanie, joga, taniec czy wizyta na siłowni. Jeśli nie mamy czasu, możemy zdecydować się na ćwiczenia w domu. Obecnie w Internecie znajdziemy zestawy ćwiczeń niemal na wszystkie partie mięśniowe.

Podziel się