Zasady savoir-vivre podczas kolacji biznesowej

Zasady savoir-vivre podczas kolacji biznesowej

Planujesz organizację kolacji biznesowej? Takie spotkanie to świetna okazja, by uczcić właśnie zakończone negocjacje lub podtrzymać dobre kontakty z kontrahentami. Aby było udane, musisz jednak pamiętać o zasadach savoir-vivre. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, w jaki sposób zaprosić na kolację biznesową, co jest obowiązkiem gospodarza i o czym pamiętać podczas wspólnego posiłku w restauracji.

Strony www Strony www

W jaki sposób zaprosić na kolację biznesową?

Odpowiednie zaproszenie na kolację biznesową to dobry początek udanego spotkania. W jaki sposób zrobić to dobrze? Przede wszystkim pamiętaj, aby jasno sformułować, kto jest stroną zapraszającą (tylko ty, ty wraz z partnerem biznesowym itp.) i z kim zapraszasz swojego gościa. To bardzo ważne, ponieważ zwykle to właśnie gospodarz płaci za rachunek podczas posiłku, rezerwuje stolik itd. 

Następnie poinformuj o tym, jaką formę będzie miało spotkanie. Może to być wspólne śniadanie czy kolacja. Dzięki temu twój gość będzie wiedział, czego się spodziewać i jaki strój dobrać do tej okoliczności. Na koniec podaj dokładny adres miejsca, w którym się spotkacie oraz datę i godzinę spotkania. Aby zaproszony czuł się komfortowo, unikaj pytania, gdzie chciałby się spotkać - może on nie znać zaproponowanej przez ciebie restauracji lub nawet miasta, w którym odbędzie się spotkanie.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 

Jakie obowiązki ma organizator spotkania?

Na organizatorze kolacji biznesowej spoczywa wiele obowiązków. Jakich?

  • Wybór odpowiedniej restauracji - wybierając lokal, weź pod uwagę jakość podawanych potraw i panującą w lokalu atmosferę, a także jego styl. Zdecyduj się na restaurację z szerokim menu lub zapytaj się swojego gościa, jaką kuchnię preferuje. Przed spotkaniem wybierz się do lokalu, sprawdź ceny podawanych potraw, usytuowanie stolików i poziom hałasu, który mógłby zakłócać rozmowę.

  • Rezerwacja stolika - idealny stolik na spotkanie biznesowe powinien zapewniać komfort swobodnej rozmowy i dyskrecję. Wybierz miejsce usytuowane w cichym miejscu. Unikaj stolików położonych przy wejściu, w pobliżu toalety i kuchni.

  • Wcześniejsze przybycie na miejsce - jeśli to ty organizujesz spotkanie, bądź na miejscu około 15 minut przed ustalonym czasem. Sprawdź, czy wszystko jest gotowe i poczyń wstępne uzgodnienia z kelnerem. Czekając, możesz zamówić coś do picia, unikaj jednak składania pełnego zamówienia. Jeśli przybędziesz na miejsce w tym samym czasie, co zaproszona osoba, przepuść ją przodem i poproś kelnera o wskazanie miejsca rezerwacji.

  • Pomoc w wyborze pozycji z menu - organizator spotkania powinien doradzić swojemu gościowi, w czym specjalizuje się dany lokal i jakiego dania warto spróbować. Kto pierwszy składa zamówienie? Tutaj nie ma sztywnych zasad - jednak w dobrym tonie będzie pozostawienie pierwszeństwa osobie zaproszonej. Po otrzymaniu posiłku poczekaj, aż twój gość również otrzyma potrawę i dopiero wtedy zacznij jeść.

  • Zapłacenie za posiłek - zapraszając, płacimy rachunek, ale również dajemy napiwek. W bardzo złym tonie będzie poproszenie gościa o udział w kosztach, a już w najgorszym, zrobienie tego po zjedzonym posiłku.

Savoir-vivre podczas kolacji biznesowej

Wybierając się na kolację biznesową, pamiętaj o kilku zasadach savoir-vivre. Na spotkanie wybierz odpowiedni strój - jeśli spotkanie jest bardzo uroczyste, najbardziej odpowiedni będzie elegancki garnitur dla mężczyzny i sukienka dla kobiety. Jeśli spotykasz się z klientem przed południem, np. na śniadaniu, postaw na ubrania w stylu smart casual.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, przychodząc do lokalu równocześnie z gościem, powinieneś przepuścić go w drzwiach. Inaczej jednak będzie w przypadku, gdy spotykasz się z kobietą. Zgodnie z zasadami savoir-vivre w takiej sytuacji to mężczyzna powinien wejść do lokalu jako pierwszy i poprowadzić kobietę do stolika, a następnie pozostawić jej wybór miejsca i przysunąć krzesło, aby mogła usiąść.

Po zajęciu miejsc, nie zaczynaj od razu rozmawiać o biznesie. W oczekiwaniu na posiłek możesz poruszać "luźne" tematy. Po otrzymaniu zamówienia, nie narzekaj na potrawę ani na jakość obsługi. Wyrażanie złości nie sprzyja budowaniu przyjemnej atmosfery. Jeśli to ty jesteś gościem, a gospodarz zaproponował ci jedno z dań - spróbuj każdej z potraw i w żadnym wypadku nie dawaj do zrozumienia, że próbujesz ich tylko dlatego, że cię o to poproszono.

Po zakończeniu posiłku połóż sztućce na talerzu obok siebie - wówczas kelner będzie wiedział, że może zabrać talerz. Jeśli planujesz wrócić do jedzenia, sztućce skrzyżuj na talerzu tak, by ostrze noża skierowane było do środka a zęby widelca w górę lub w dół.

Będąc na kolacji, można zamówić alkohol, np. wino. Jednak jeśli jesteś na spotkaniu z osobą wyższą rangą, to ona powinna pierwsza zaproponować jego zamówienie. W porze lunchu alkohol lepiej sobie darować.

Jeśli zadzwoni twój telefon, jeśli to naprawdę konieczne - odłóż serwetkę na krzesło i oddal się od stolika w celu odbycia rozmowy. Pamiętaj, że priorytetem powinien być dla ciebie twój gość.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×