Biznes Lokalnie, czyli jak być widocznym na mapie lokalnego biznesu

Biznes Lokalnie, czyli jak być widocznym na mapie lokalnego biznesu

Wyobraź sobie, że przyjeżdżasz do Krakowa. Pech – samochód odmawia posłuszeństwa, potrzebny jest serwis samochodowy. Sam w nowym mieście, gdzieś w dzielnicy Podgórze. Co zrobić? Jak zawsze w takiej nagłej sytuacji sięgasz po telefon i zaczynasz szukać, bo przecież najtrafniej Google podpowie: serwis samochodowy Kraków Podgórze. Super – znaleziony, samochód w fachowe ręce powierzony. Pora zatroszczyć się o własną przyjemność – najbliżej magiczny Kazimierz – kultowa dzielnica Starego Krakowa – więc proszę Google podpowiedz: restauracje Kraków Kazimierz. Czas płynie lekko i przyjemnie, aczkolwiek gdzieś z tyłu głowy pojawia się pytanie – może pora znaleźć: sklep rowerowy Kraków Podgórze?

GMB
Źródło: Wyszukiwarka Google; nazwa i logo Google są zarejestrowanymi znakami towarowymi.

Takie sytuacje, gdy potrzebna jest firma, produkt lub usługa, każdego dnia wydarzają się miliony razy. Takich sytuacji, w których oferta Twojej firmy zostanie zauważona, doceniona i wybrana, zdarzyć się może wiele.

W dużych aglomeracjach – „lokalnie” oznacza szukanie w najbliższej okolicy, co często zawęża się do własnej dzielnicy. Kluczowe są tutaj odległość i dojazd. W przypadku zapytań typu B2B – odległość jest drugorzędną sprawą, najważniejszy jest asortyment, gotowość partnera do nawiązania współpracy, otwartość na innowacje. Obszar zainteresowania rozszerza się, więc szukamy w całym regionie – we własnym i sąsiednich województwach.

Według Gemius/PBI liczba internautów w Polsce w styczniu 2020 roku wyniosła ogółem 28,1 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach używanych w domu oraz w pracy  – 23,1 mln, a na urządzeniach mobilnych – smartfonach i tabletach 23,9 mln. 

Oczywiście rodzi się pytanie – ile osób tu i teraz szuka produktu lub usługi, która jest także w mojej ofercie? Jeśli prowadzę biznes lokalnie – to jak zrobić, aby być z Moją firmą bliżej lokalnych klientów?

Wizytówka Google Moja Firma na mapie lokalnego biznesu – prosty sposób na zapewnienie widoczności na lokalnym rynku

Google Moja Firma to intuicyjne narzędzie do promocji firmy na mapie lokalnego biznesu, umożliwiające dotarcie do potencjalnych klientów szukających tu i teraz produktu lub usługi, wykorzystując do tego celu zarówno Mapy Google, jak i samą wyszukiwarkę. Pozwala w prosty sposób zarządzać wizerunkiem firmy w Internecie. Gdy ktoś wpisuje nazwę firmy, jej wizytówka z Google Moja Firma pojawia się obok wyników wyszukiwania – po prawej stronie. Przy pomocy wizytówki można podnieść rozpoznawalność firmy na lokalnym rynku, zebrać opinie i rekomendacje klientów, zaprezentować biznes zainteresowanym z okolicy.

Jakie elementy mają wpływ na pozycję wizytówki Google Moja Firma?

  1. Odległość, czyli jak daleko od firmy znajduje się użytkownik szukający firmy, produktu lub usługi
  2. Rozpoznawalność, czyli jak bardzo firma jest kojarzona z lokalną frazą kluczową, wpisywaną przez użytkownika w wyszukiwarkę 
  3. Trafność, czyli w jakim stopniu treści z wizytówki są dopasowane do wyszukiwanej lokalnej frazy kluczowej

W styczniu 2020 roku z aplikacji Mapy Google w Polsce korzystało już ponad 16,3 mln użytkowników urządzeń mobilnych. Czerwone pinezki na mapie wskazują firmy w najbliższej lokalizacji oferujące dokładnie to, czego w danym momencie szukamy. Zdjęcia, aktualności, oceny i polecenia innych osób to dodatkowy filtr pozwalający dokonać właściwego wyboru.

Aby być widocznym – trzeba wykonać pierwszy krok, czyli założyć wizytówkę w Google Moja Firma. To niezbędne działanie, aby po prostu zaznaczyć swoją obecność na lokalnym rynku. Samo założenie – bez ciągłej aktualizacji i regularnej komunikacji z klientami, na niewiele się zda, jeśli naszym celem jest nie tyle obecność, ale budowanie widoczności na lokalnym rynku. Konieczna jest ciągłość i spójność komunikacyjna – profil musi żyć. Aktualizacje są istotne zarówno dla użytkownika, jak i dla Google.

Czy trzeba mieć stronę WWW? Niekoniecznie – w ramach usługi Google Moja Firma można założyć prostą stronę firmową w domenie business.site, która w dużej mierze zasilana jest treściami bezpośrednio z wizytówki, wpisów, zdjęć.

Rozpoczynając działania w Google Moja Firma, warto mieć na uwadze trzy zasady:

1. Bądź spójny

Dbaj o aktualność oraz spójność danych udostępnianych w sieci. Nazwa firmy powinna odpowiadać nazwie w świecie rzeczywistym, która widnieje w witrynie sklepowej, na stronie internetowej lub w artykułach firmowych i jest dobrze znana klientom. Tworząc profil należy postępować zgodnie z wytycznymi Google na temat umieszczania informacji o firmie w Google Moja Firma.

2. Bądź aktywny

Regularnie zamieszczane wpisy w Google Moja Firma to prosty sposób na codzienny dialog z lokalnymi klientami. Poinformujesz o tym, co nowego dzieje się w Twojej firmie, zainspirujesz i zachęcisz do kontaktu. To także skuteczny sposób, aby zwiększać  widoczność firmy na zapytania lokalne w wyszukiwarce i mapach Google.

3. Dbaj o wizerunek

Obrazy wpływają na emocje, budzą pozytywne skojarzenia. Dzięki galerii możesz zaprezentować swoją firmę w całej okazałość. Wykorzystaj zdjęcia firmy – z zewnątrz, wewnątrz, a także zdjęcia Twoich produktów oraz usług. Galeria widoczna jest zarówno w wyszukiwarce, jak i mapach Google. Na bieżąco odpowiadaj na opinie – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Umocnisz wizerunek firmy dbającej o relacje z klientami, zainteresowanej ciągłym ulepszaniem oferty pod wpływem sygnałów z rynku.


Wyprzedź konkurencję dzięki wizytówce w Google Moja Firma. Sprawdź jak >>


Jakie możliwości daje Google Moja Firma?

Bez wątpienia, jeśli Twoja firma posiada zweryfikowaną wizytówkę w Google Moja Firma, to zapewniasz sobie dodatkowe możliwości spotkania na swojej drodze potencjalnego klienta. Nie chodzi tu tylko o kontakt via Online, ale także o bezpośrednie spotkanie z potencjalnym klientem, który korzystając z nawigacji mapowej, dotrze do drzwi Twojego biura, sklepu, hurtowni. Kontrolujesz także informacje udostępniane w sieci na temat Twojej firmy. Możesz je odpowiednio moderować oraz sterować nimi w taki sposób, aby wizerunek w sieci odpowiadał Twoim oczekiwaniom i intencjom.

Załóżmy,  że masz już zweryfikowaną wizytówkę Google Moja Firma. Wypełniłeś podstawowe informacje zgodnie z wytycznymi, takie jak nazwa, adres, telefon, kategoria, obsługiwany obszar, uzupełnione godziny otwarcia, krótki opis firmy, dodałeś zdjęcia prezentujące zarówno wnętrze siedziby, jak i firmę z zewnątrz. Warto wykorzystać kolejne funkcjonalności dostępne w panelu Google Moja Firma, aby wzbogacić swoją wizytówkę o wartościowe treści.

Oferta

Prosty sposób na zarekomendowanie potencjalnym klientom oferty specjalnej. Możesz sprecyzować atuty oferty, dodać zdjęcie oferowanego produktu lub usługi, umieścić link do szczegółów na stronie www, ustawić czas ważności oferty. Definiując kod kuponu, możesz na bieżąco śledzić źródła pochodzenia klientów. W okresie ważności oferty taki wpis jest szczególnie eksponowany w wizytówce Google Moja Firma.     

Nowości

Kiedy coś nowego dzieje się w Twojej firmie – dodaj wpis. To idealna forma prostej komunikacji z klientami. W poście wykorzystując zdjęcia i unikalne treści, możesz inspirować, zachęcać do działania, dzielić się wiedzą oraz uwypuklać atuty swojej oferty. Najlepiej robić to regularnie, dając tym samym sygnał do Google, że aktywnie działamy na lokalnym rynku, dbamy o kontakt z klientami oraz zależy nam na rozwoju. Takie regularne aktywności efektywnie będą wspierały podstawowe działania w ramach lokalnego SEO.

Wydarzenie – post z zaproszeniem

Organizujesz promocję nowego produktu, wyprzedaż, dni otwarte lub jakieś ciekawe wydarzenie w firmie? Wykorzystaj możliwości Google Moja Firma, aby zaprosić osoby do wzięcia udziału w akcji. Możesz dodać zdjęcie lub film, określić daty, szczegółowo opisać wydarzenie, zachęcając do wzięcia w nim udziału.

Katalog produktów

Warto w wizytówce umieścić katalog swoich produktów. Produkty są widoczne zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach. Katalog podziel na kategorie – nazwij je odpowiednio do własnych potrzeb, np. Marketing, Szkolenia, Wsparcie Sprzedaży. W ramach jednej kategorii dodaj przynajmniej jeden produkt. Jeśli zdecydujesz się na podanie ceny – pamiętaj o aktualizacjach. Optymalnie w jednej kategorii warto umieścić 5 produktów. Każdy produkt musi mieć zdjęcie – ważne, aby to było zdjęcie Twojego produktu. Jeśli oferujesz produkty materialne np. buty, odzież, meble, jedzenie – najlepiej zrób zdjęcie tego produktu. Jeśli oferujesz różnego rodzaju usługi np. szkolenia, usługi konsultingowe, usługi sprzątania, możesz wykorzystać zasoby banku zdjęć.

Wiadomo, że atrakcyjne zdjęcia zachęcają do zakupu prezentowanych na nich produktów lub skorzystania z usług. Pamiętaj jednak, że nic tak skutecznie nie zniechęca potencjalnego klienta, jak obietnica bez pokrycia, albo inny produkt niż na obrazku.

Usługi

Dodatkowo możesz wymienić usługi komplementarne i niestandardowe. Jeśli masz pizzerię, to zapewne świadczysz usługi dowozu pizzy na telefon. Jeśli prowadzisz biuro rachunkowe, to pomagasz przy załatwianiu formalności związanych z założeniem firmy. Jeśli sprzedajesz materiały budowlane, to oferujesz ich dostarczenie pod wskazany adres. Jeśli sprzedajesz flizy lub kafelki – to być może oferujesz usługi aranżacji łazienek. Nazwy takich niestandardowych usług będą widoczne na urządzeniach mobilnych, a także będą pomocne przy wyszukiwaniu Twojej firmy w wyszukiwarce. 

Menu

Dla restauracji w Google Moja Firma jest specjalna zakładka umożliwiająca prezentację pełnego Menu – od zdjęcia oryginalnej karty dań, po ich opis, trzymając się tej samej klasyfikacji, jaka jest w Menu restauracji.

Opinie – czyli zbieranie wiedzy z rynku

Jeśli ktoś oceni Twoją firmę, napisze rekomendację – to otrzymasz powiadomienie. Odpowiadaj wówczas indywidualnie każdemu recenzującemu, by pokazać, że każda opinia jest dla Ciebie ważna. Dialog i utrzymywanie relacji z klientami są najważniejsze, także w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy na rynku, skoncentrowanej na potrzebach własnych klientów.  

Czat – czyli wiadomości od klientów

Możesz wykorzystać funkcjonalność „czat” – ale pamiętaj, że osoba kontaktująca się z Twoją firmą za pomocą tej funkcji, liczy na szybki kontakt i błyskawiczną odpowiedź na przesłaną wiadomość. 

Wizytówkę Google Moja Firma można prowadzić samemu – trzeba oczywiście pamiętać o spójności, regularności i konsekwencji w budowaniu przekazów komunikacyjnych. Można oczywiście zlecić to ekspertom i skorzystać z oferty kompleksowego zarządzania informacjami o firmie w Google Moja Firma. Prawidłowo wypełniona, systematycznie aktualizowana wizytówka wraz z regularnym postowaniem w Google Moja Firma aktywnie wspiera działania z zakresu lokalnego SEO.

Podziel się