Co to jest SERP, czyli Search Engine Results Page?

Co to jest SERP, czyli Search Engine Results Page?

Zastanawiasz się, czym jest SERP? Otóż jest to strona z wynikami wyszukiwania dla danego zapytania, które internauta wpisał w wyszukiwarkę. Z jakich elementów składa się każdy SERP? Czym właściwie są wyniki wyszukiwania i jakie są ich rodzaje? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Co to jest SERP?

SERP to skrót od Search Engine Result Page. Jest to strona, która przedstawia wyniki wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego wpisanego w wyszukiwarkę. Im wyżej wyświetla się dany wynik/witryna w rankingu, tym jest dla algorytmów Google bardziej wartościowa i lepiej pasuje do zapytania internauty. Na kolejność owych wyników wpływa mnóstwo (nawet kilkaset) czynników rankingowych.

Jeśli chcesz, by Twoja strona zajmowała jak najwyższe pozycje w SERP-ach, zadbaj o to, by była zgodna z zasadami SEO. Czym jest SEO? To nic innego jak optymalizacja witryny internetowej pod wyszukiwarki, czyli zbiór działań, których celem jest zwiększenie widoczności danej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Każdy SERP składa się z takich elementów jak:

  • liczba wyników, które wyszukiwarka dobrała do wpisanej frazy oraz czas, w jakim te wyniki znalazła,

  • wyniki wyszukiwania – zazwyczaj 10 wyników organicznych plus wyniki płatne,

  • wyszukiwania podobne – propozycje innych zapytań, które sugeruje nam Google na podstawie zapytań innych osób.

wyniki płatne dla frazy fryzjer warszawa

wynik organiczny dla frazy fryzjer warszawa

fryzjer warszawa - podobne wyszukiwania

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę >>>

Czym są wyniki wyszukiwania?

Wyniki wyszukiwania to pojedyncze elementy w SERP-ie. W najpopularniejszej wyszukiwarce Google znaleźć można dwa główne rodzaje wyników wyszukiwania:

  • bezpłatne, inaczej organiczne lub naturalne,

  • płatne, czyli linki sponsorowane.

Zazwyczaj na jednej stronie w Google znajduje się 10 bezpłatnych wyników wyszukiwania. Każdy z nich składa się z:

  • adresu URL,

  • tytułu strony – jest on pobierany najczęściej ze znacznika meta title,

  • opisu – pobierany zwykle ze znacznika meta description.

Czasami mogą one być wzbogacone o tzw. rich snippets, czyli mikroformaty, umożliwiające wyświetlenie dodatkowych elementów np. gwiazdek wskazujących ocenę danej strony przyznaną przez użytkowników.

Jeśli zaś chodzi o wyniki płatne, to są one wyraźnie oznaczone napisem ,,Reklama’’. Każdy wynik płatny składa się z adresu URL, nagłówka oraz treści reklamy. W SERP-ie może być wyświetlanych maksymalnie 7 reklam – 4 nad wynikami organicznymi i 3 poniżej. Kolejność reklam ustalana jest na podstawie mechanizmu aukcyjnego Google Ads. Czynniki brane tutaj pod uwagę to stawka CPC (cost per click – cena, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę), a także obecność fraz kluczowych i jakość tekstu reklamowego.

Przy wynikach płatnych mogą pojawiać się też dodatkowo rozszerzenia reklamy, czyli elementy przykuwające uwagę użytkownika, np. numer telefonu, lokalizacja, ceny, oferty promocyjne itd.

Co jeszcze można znaleźć w SERP-ach?

Oprócz standardowych bezpłatnych i płatnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce pojawiają się też czasem inne elementy. W zależności od rodzaju zapytania w SERP-ach mogą wyświetlać się także np.:

  • zdjęcia i filmy,

  • mapy Google i lokalne wyniki wyszukiwania,

  • wizytówki Google Moja Firma,

  • tzw. Direct Answers, czyli krótkie, szybkie odpowiedzi – często pojawiają się, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę konkretne pytanie, zaczynające się od słów ,,ile’’, ,,kiedy’’, ,,kto’’, ,,co to jest’’ itd.,

  • tzw. Featured Snippets – kilkuzdaniowy fragment treści pobranej ze strony WWW, który odpowiada na pytanie zadane przez internautę. Może mieć formę akapitu, listy lub tabeli,

  • graf wiedzy Google – wyświetlany po prawej stronie wyników. Podaje kluczowe informacje na temat osób, miejsc itd. Pochodzą one z bazy wiedzy Google, jednak mogą być też uzupełnione np. danymi z Wikipedii,

  • Google News, czyli wiadomości Google – pokazują się, gdy zapytanie ma charakter newsa/wiadomości,

  • Zakupy Google – płatne wyniki prezentujące listę produktów, które można kupić np. w e-sklepach,

  • wyniki z usług Google takie jak: prognoza pogody, tłumacz Google, kursy walut, rozkład lotów, hotele, repertuar kin, kalkulator, przelicznik jednostek, konwerter kolorów.

Jak więc widzisz, SERP-y zawierają wyniki organiczne, płatne, ale też szereg innych elementów. Wszystko zależy od tego, jakie zapytanie zostanie wpisane w wyszukiwarkę. Algorytmy dążą do tego, aby jak najlepiej dopasować prezentowane wyniki do potrzeb użytkownika.  

Chcesz przekonać się, czy Twoja witryna ma potencjał, aby zajmować wysokie pozycje w rankingu Google? Dowiedz się najpierw, jak zrobić audyt SEO strony internetowej.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter