Co to jest SERP, czyli Search Engine Results Page?

Co to jest SERP, czyli Search Engine Results Page?

Zastanawiasz się, czym jest SERP? Otóż jest to strona z wynikami wyszukiwania dla danego zapytania, które internauta wpisał w wyszukiwarkę. Z jakich elementów składa się każdy SERP? Czym właściwie są wyniki wyszukiwania i jakie są ich rodzaje? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Co to jest SERP?

SERP to skrót od Search Engine Result Page. Jest to strona, która przedstawia wyniki wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego wpisanego w wyszukiwarkę. Im wyżej wyświetla się dany wynik/strona w rankingu, tym jest dla algorytmów Google bardziej wartościowa i lepiej pasuje do zapytania internauty. Na kolejność owych wyników wpływa mnóstwo (nawet kilkaset) czynników rankingowych.

Jeśli chcesz, by Twoja strona zajmowała jak najwyższe pozycje w SERP-ach, zadbaj o to, by była zgodna z zasadami SEO. Czym jest SEO? To nic innego jak optymalizacja witryny internetowej pod wyszukiwarki, czyli zbiór działań, których celem jest zwiększenie widoczności danej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Każdy SERP składa się z takich elementów jak:

  • liczba wyników, które wyszukiwarka dobrała do wpisanej frazy oraz czas, w jakim te wyniki znalazła,
  • wyniki wyszukiwania – zazwyczaj 10 wyników organicznych plus wyniki płatne,
  • wyszukiwania podobne – propozycje innych zapytań, które sugeruje nam Google na podstawie wyszukiwań innych osób.

wyniki płatne dla frazy fryzjer warszawa

wynik organiczny dla frazy fryzjer warszawa

fryzjer warszawa - podobne wyszukiwania


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>


Czym są wyniki wyszukiwania?

Wyniki wyszukiwania to pojedyncze elementy w SERP-ie. W najpopularniejszej wyszukiwarce Google znaleźć można dwa główne rodzaje wyników wyszukiwania:

  • bezpłatne, inaczej organiczne lub naturalne,
  • płatne, czyli linki sponsorowane.

Zazwyczaj na jednej stronie w Google znajduje się 10 bezpłatnych wyników wyszukiwania. Każdy z nich składa się z:

  • adresu URL,
  • tytułu strony – jest on pobierany najczęściej ze znacznika meta title,
  • opisu – pobierany zwykle ze znacznika meta description.

Czasami mogą one być wzbogacone o tzw. rich snippets, czyli mikroformaty, umożliwiające wyświetlenie dodatkowych elementów np. gwiazdek wskazujących ocenę danej strony przyznaną przez użytkowników.

Jeśli zaś chodzi o wyniki płatne, to są one wyraźnie oznaczone napisem ,,Reklama’’. Każdy wynik płatny składa się z adresu URL, nagłówka oraz treści reklamy. W SERP-ie może być wyświetlanych maksymalnie 7 reklam – 4 nad wynikami organicznymi i 3 poniżej. Kolejność reklam ustalana jest na podstawie mechanizmu aukcyjnego Google Ads. Czynniki brane tutaj pod uwagę to stawka CPC (cost per click – stawka, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę), a także obecność fraz kluczowych i jakość tekstu reklamowego.

Przy wynikach płatnych mogą pojawiać się też dodatkowo rozszerzenia reklamy, czyli elementy przykuwające uwagę użytkownika, np. numer telefonu, lokalizacja, ceny, oferty promocyjne itd.



Co jeszcze można znaleźć w SERP-ach?

Oprócz standardowych bezpłatnych i płatnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce pojawiają się też czasem inne elementy. W zależności od rodzaju zapytania w SERP-ach mogą wyświetlać się także np.:

  • zdjęcia i filmy,
  • mapy Google i lokalne wyniki wyszukiwania,
  • wizytówki Google Moja Firma,
  • tzw. Direct Answers, czyli krótkie, szybkie odpowiedzi – często pojawiają się, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę konkretne pytanie, zaczynające się od słów ,,ile’’, ,,kiedy’’, ,,kto’’, ,,co to jest’’ itd.,
  • tzw. Featured Snippets – kilkuzdaniowy fragment treści pobranej ze strony WWW, który odpowiada na pytanie zadane przez internautę. Może mieć formę akapitu, listy lub tabeli,
  • graf wiedzy Google – wyświetlany po prawej stronie wyników. Podaje kluczowe informacje na temat osób, miejsc itd. Pochodzą one z bazy wiedzy Google, jednak mogą być też uzupełnione np. danymi z Wikipedii,
  • Google News, czyli wiadomości Google – pokazują się, gdy zapytanie ma charakter newsa/wiadomości,
  • zakupy Google – płatne wyniki prezentujące listę produktów, które można kupić np. w e-sklepach,
  • wyniki z usług Google takie jak: prognoza pogody, tłumacz Google, kursy walut, rozkład lotów, hotele, repertuar kin, kalkulator, przelicznik jednostek, konwerter kolorów.

Jak więc widzisz, SERP-y zawierają wyniki organiczne, płatne, ale też szereg innych elementów. Wszystko zależy od tego, jakie zapytanie zostanie wpisane w wyszukiwarkę. Algorytmy dążą do tego, aby jak najlepiej dopasować prezentowane wyniki do potrzeb użytkownika.  

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas