Czym jest Google News? Kto może skorzystać na obecności w Wiadomościach Google?
- 10-12-2021
- Reklama i marketing
Dzięki obecności w Google News portal ma szansę zdobyć nowych czytelników i znacząco zwiększyć swoje zasięgi oraz reputację. Strony obecne w Wiadomościach Google są traktowane przez wyszukiwarki jako godne zaufania i szybciej się indeksują. Czym jest ten agregator treści Google? Kto i jak się może się w nim znaleźć i dlaczego warto?
Czym są Wiadomości Google?
Google News, czyli Wiadomości Google, to agregator wiadomości z różnych serwisów informacyjnych, który powstał po ataku terrorystycznym na Word Trade Center jako inicjatywa mająca ułatwić internautom dostęp do najważniejszych informacji. Google News wyświetla najnowsze wiadomości z różnych branż w wynikach wyszukiwania oraz w zakładce Wiadomości.
W Google News pojawiają się jedynie autentyczne i przydatne dla użytkowników informacje. Aby news znalazł się w Wiadomościach, musi spełnić konkretne wymagania, o których możesz przeczytać w dalszej części artykułu. Jeśli mu się uda - będzie źródłem ruchu dla witryny, na której został opublikowany, przez kolejne 30 dni.
Wyprzedź konkurencję dzięki Google Moja Firma. Sprawdź jak >>
Aktualnie Wiadomości Google są dostępne w 35 językach. Z agregatora można korzystać na urządzeniach mobilnych i w tradycyjnej przeglądarce. Feed Google News jest spersonalizowany - to, jakie newsy się w nim pojawiają, zależy od zainteresowań i lokalizacji konkretnego użytkownika. Dzięki temu z narzędzia korzystają zarówno wydawcy, jak i internauci szukający w sieci sprawdzonych informacji.
Wiadomości Google, a bloczki Top Stories
Top Stories jest mechanizmem, który jest generowany w wynikach wyszukiwania, gdy gwałtownie rośnie wyszukiwanie danego tematu (np. po zamachu terrorystycznym). Widżety Top Stories znajdują się w wynikach wyszukiwania na laptopach i komputerach stacjonarnych oraz w wynikach pojawiających się na urządzeniach mobilnych.
Mechanizm, który jest odpowiedzialny za pokazywanie Top Stories, analizuje tysiące fraz wpisywanych każdego dnia przez użytkowników i wybiera te, dla których dynamika przyrostu przekracza wartości graniczne. Co ciekawe, wyniki dla tej samej frazy mogą różnić się w zależności od urządzenia. Co łączy Top Stories z Google News? W bloczkach pojawiają się głównie serwisy obecne właśnie w Wiadomościach Google.
Co zrobić, aby pojawić się w Top Stories? Należy szybko reagować na trendy i ważne wydarzenia. Trzeba również pamiętać, że wyniki w Top Stories rotują bardzo szybko i w przypadku bardzo silnego trendu np. zamachu terrorystycznego czy wypadku, potrafią zmieniać się nawet co kilka minut. Niezbędne jest również posiadanie wersji AMP dla artykułów.
Kto może dostać się do Google News?
Aby trafić do Wiadomości Google, trzeba spełnić szereg kryteriów. Jakich?
- Zgłosić swój serwis pod tym linkiem https://publishercenter.google.com/. Następnie trzeba wypełnić formularz zgłoszeniowy, zweryfikować prawo do domeny (poprzez Google Search Console) i przejść etap weryfikacji. Po pozytywnej weryfikacji artykuły z serwisu pojawią się w zakładce “Wiadomości” w wynikach wyszukiwania.
- News musi być poprawny merytorycznie i językowo. Liczą się również trafne tytuły, zdjęcia oraz autorytet strony. Powinna mieć ona datę publikacji, autora, kategorię oraz grafikę.
- Strona, na której publikowany jest news powinna mieć stronę “O nas” z danymi o redaktorach, naczelnych oraz fizycznym adresem redakcji.
- Strona powinna mieć jasno sprecyzowane kategorie tematyczne.
- Należy dodać mapę strony Google News –sitemap-news.xml (dla stron w Wordpressie możliwe jest dodanie jej za pomocą wtyczki XML Sitemap & Google News)
- Szablon widoku wiadomości musi być jasny i przejrzysty.
- Adresy URL w serwisie muszą być statyczne. Dla Google ważne jest, by artykuły zawsze wyświetlały się pod jednym adresem.
- Reklamy oraz treści sponsorowane nie mogą zajmować więcej miejsca, niż sama treść wpisu, treści sponsorowane nie mogą być ukryte.
- Serwis musi być zgłoszony do https://publishercenter.google.com/ i przejść weryfikację – jej przejście gwarantuje pokazanie się w Google News (ale nie w Top Stories).
Mechanizmy Google nie są jawne, dlatego brak jest jednoznacznych wytycznych np. jak zdefiniować odpowiednią częstotliwość publikacji. Część wymagań należy więc określić samodzielnie metodą prób i błędów. Jeśli chcesz, by twój serwis znalazł się w Wiadomościach, dokładnie zapoznaj się z wszystkimi wymaganiami. Jeśli nie uda ci się ich spełnić, będziesz musiał czekać aż 60 dni na opcję kolejnej weryfikacji.
Dlaczego warto znaleźć się w Google News?
Obecność w Wiadomościach Google to szereg zalet, które mogą pozytywnie wpłynąć na widoczność twojej firmy w sieci.
- Treści, które znajdą się w Wiadomościach są automatycznie zasysane przez wyszukiwarkę i widoczne dla użytkowników w wynikach wyszukiwania.
- Podstrony, na których publikowane są dane newsy, są szybciej indeksowane przez Google, co może pomóc serwisowi w zwiększeniu ruchu z tzw. długiego ogona.
- Treści newsów z Wiadomości są zaciągane naturalnie przez inne serwisy, co skutkuje tworzeniem się linków zwrotnych do witryny i zwiększa jej wiarygodność dla Google.
- Strony obecne w narzędziu zyskują lepszy trust rank, czyli są traktowane jako godne zaufania przez roboty wyszukiwarki. Taka strona może uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Użytkownicy Uważają strony znajdujące się w Wiadomościach za prestiżowe i cenne źródło wiedzy. Pojawienie się twojej strony WWW wśród pierwszych 10 wyników Wiadomości Google daje pierwszeństwo w prezentowaniu istotnych, aktualnych i spersonalizowanych informacji.
Źródło: https://support.google.com/news/publisher-center#topic=9603441