Czym jest influencer marketing?

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing bazuje na zaufaniu odbiorców do swoich ulubionych twórców, którzy przyciągają do siebie tysiące osób. Dzięki temu są w stanie osiągać lepsze wyniki niż niejedna kampania reklamowa o wysokim budżecie. Czy warto postawić na kampanie z influencerami? Od czego zacząć? O tym przeczytasz w naszym artykule.

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy firmy z influencerem. 

Kim jest influencer? To osoba działająca w sieci, która cieszy się dużą popularnością i zaufaniem wśród swoich odbiorców. Influencerzy posiadają sporą siłę oddziaływania na opinie, decyzje i poglądy osób, które je obserwują. Niekiedy uważani są za "ekspertów" w danej dziedzinie, dzięki czemu ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne, a reklama z ich udziałem jest w stanie osiągać lepsze wyniki niż niejedna kampania o wysokim budżecie.

Współpraca z influencerami opiera się na tworzeniu określonych przez firmę treści. Influencer, promując dany produkt lub usługę, zachęca swoich odbiorców na Instagramie, TikToku czy YouTube'ie do zapoznania się z ofertą marki, z którą współpracuje. Tym samym buduje do niej zaufanie wśród swojej społeczności. To jak z poleceniem od najlepszej przyjaciółki - chętniej kupimy produkty, które ona już wypróbowała i polubiła.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź>>


Zalety influencer marketingu

  • Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej - społeczność zebrana wokół influencera to grupa o podobnych zainteresowaniach, wartościach a często również – w podobnym wieku i płci, dlatego decydując się na współpracę, masz szansę na precyzyjne dotarcie do wybranej grupy docelowej.
  • Ukazanie marki i jej usług w oryginalny sposób - w trakcie kampanii influencerzy często wykorzystują storytelling, tworząc opowieść związaną z twoją marką. Dzięki temu ich działania reklamowe odbierane są w pozytywny sposób i są traktowane jak wpisy tematyczne, niż reklama.
  • Autentyczność, uwiarygodnienie marki - odbiorcy coraz częściej są nieufni w stosunku do tradycyjnych reklam. Influencer marketing pozwala budować zaufanie odbiorców do marki. Fani darzą swoich ulubieńców zaufaniem, dzięki czemu ufają także firmom, które reklamują.
  • Wzrost widoczności marki w Google - współpraca z influencerem może poprawić pozycję twojej strony w wyszukiwarce Google. Podczas kampanii osoba posiadająca dużą społeczność w Internecie może w treści swojego wpisu zostawić aktywny odnośnik do twojej witryny.
  • Atrakcyjny koszt współpracy - influencer marketing niejednokrotnie okazuje się tańszy niż inne formy promowania marki. Jednak należy pamiętać, że czynników determinujących cenę jest wiele. Są to m.in. zasięg, kanał współpracy, zakres działań, branża a także rozpoznawalność.

Od czego zacząć współpracę z influencerem?

Na początku zrób research twórców z interesującej cię kategorii, którzy tworzą treści odpowiadające tobie i twojej grupie docelowej. Dobór odpowiednich twórców jest kluczowym elementem całej kampanii. Ich „moc” to przecież relacje i zaufanie, które łatwo naciągnąć bądź stracić. Wobec tego warto podjąć się współpracy z kimś, kto będzie mógł godnie i długoplanowo reprezentować twoją markę.

Oprócz treści publikowanych przez influencerów ważne są również media, w obrębie których działają. Może być to Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok… jest w czym wybierać. Niektórych można znaleźć w wielu miejscach – warto więc zbadać, które medium będzie najlepszym rozwiązaniem i sprawdzi się właśnie wśród twojej grupy docelowej. Jeśli twoje produkty są kierowane do młodszych osób, dobrym rozwiązaniem będzie TikTok. Z kolei na Instagramie znajdziesz zarówno starszych jak i młodszych internautów.

Warto być również na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie social mediów i różnych aplikacji. Znajomość i śledzenie aktualnych trendów oraz obserwowanie ludzi, którzy w danym momencie znajdują się na topie ułatwi ci prowadzenie ciekawej kampanii i rozpoczęcie współpracy. Możesz też zdecydować się na współpracę z agencją, która podejmie się prowadzenia kampanii z influencerem w twoim imieniu.

Jak rozliczyć współpracę?

Współpracę z influencerem możesz rozliczyć na dwa sposoby. 

Pierwszym z nich jest barter - wówczas w zamian za podesłanie produktów lub skorzystanie z twoich usług twórca dzieli się swoją opinią lub recenzją na dany temat.Taka współpraca ma swoje zalety - realizuje się o wiele szybciej i jest swobodniejsza, bowiem nie musisz jej konsultować z prawnikami, czekać na podpisy umów itd. Twórca zazwyczaj ma też dzięki temu o wiele większą swobodę w wyrażeniu poglądu na dany produkt czy usługę.

Inną formą rozliczenia jest regularne wynagrodzenie finansowe za recenzję, opinię lub stworzenie treści na temat produktu lub usługi. Taka forma już zazwyczaj jest obostrzona zapisami umowy. Zdarza się również, że w przypadku współpracy mamy do czynienia z miksem wynagrodzenia oraz barteru. Influencer marketing jest w tym kontekście dosyć elastyczny, dlatego decydując się na rozpoczęcie kampanii z influencerem możesz skorzystać z opcji, która będzie korzystna dla obu stron.

Podziel się