Czym są bazy danych firm i jak możesz je wykorzystać w swojej pracy?

Czym są bazy danych firm i jak możesz je wykorzystać w swojej pracy?

Twoja firma działa w sektorze B2B? Chciałbyś zdobyć nowych klientów i znaleźć kontrahentów? Informacje o firmach i ich dane kontaktowe łatwo znajdziesz w bazie danych. Gotowe bazy danych BTB zbierają konkretne informacje na temat przedsiębiorstw, takie jak adres, dane rejestrowe czy przychód. Mogą być one podstawą twoich działań marketingowych, obejmujących m.in. telemarketing czy e-mailing. Na co zwrócić uwagę, wybierając bazę danych? Jak ją wykorzystać? Sprawdź.

Czym są bazy danych?

Bazy danych firm to zbiory informacji na temat przedsiębiorstw, zawierających ich dane kontaktowe. Kompletne i aktualizowane na bieżąco bazy to wartościowe źródło wiedzy o twoich potencjalnych klientach. Informacje, które zawarte są w bazie, pozwalają na precyzyjne działania w zakresie marketingu i zarządzania przedsiębiorstwem. Możesz wykorzystać je zarówno do znalezienia kontrahentów, jak i przyciągnięcia nowych odbiorców twoich usług.

Obecnie na rynku działa około kilkudziesięciu dostawców baz danych. Oferują oni rekordy z danymi kontaktowymi firm i informacjami na ich temat w różnej postaci. W sieci łatwo znajdziesz również ogólne i branżowe witryny, posiadające mniejsze katalogi przedsiębiorstw, które sprawdzają się przy niewielkich akcjach sprzedażowych. Jeśli twoja firma aktywnie działa w sektorze B2B i potrzebujesz większej ilości informacji, profesjonalna baza będzie najlepszym wyborem.


Pozyskuj efektywne leady dzięki naszej bazie firm. Sprawdź ofertę>>


Wybór bazy danych. Na co zwrócić uwagę?

  • Wiarygodność danych zawartych w bazie. Dane zawarte w bazie danych powinny być prawdziwe i realne, aby można było wykorzystać je w działaniach marketingowych. Muszą być również kompletne - niekompletne dane do niczego ci się nie przydadzą, jeśli nie będziesz mógł skontaktować się z potencjalnym klientem.
  • Udokumentowane źródło pochodzenia danych. Dobra baza firm powinna mieć udokumentowane źródło pochodzenia danych w niej zawartych. Zgodnie z przepisami RODO osoby figurujące w bazie muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych.
  • Jakość danych. Wysoka jakość danych przechowywanych w bazie może mieć zasadniczy wpływ na skuteczność prowadzonych przez ciebie działań. Jeśli zainteresowała cię bardzo tania baza, zastanów się, czy jej właściciela na pewno stać na poniesienie kosztów aktualizacji rekordów.
  • Dopasowanie bazy do branży, w której działasz. Na rynku dostępne są różne bazy danych. Ważne jest, by dopasować bazę do branży, w której działasz i swojej grupy docelowej. Tylko wtedy baza danych będzie skuteczna.

Jakie informacje znajdziesz w bazie danych?

W bazie danych znajdziesz takie informacje, jak:

  • nazwa firmy,
  • dane rejestrowe, m.in. NIP, REGON, KRS, forma prawna, rok powstania firmy,
  • dane kontaktowe, m.in. ulica, miasto, kod pocztowy, województwo, powiat, gmina, telefon, faks, e-mail, adres strony www,
  • opis działalności: branża, słowa kluczowe opisujące działalność firmy i jej produkty, 
  • dodatkowe dane, m.in. liczba zatrudnionych pracowników, roczne obroty, liczba samochodów we flocie firmowej itd.

W jakich obszarach możesz wykorzystać bazy danych?

Bazy danych mają szerokie zastosowanie zarówno w małych, jak i dużych firmach. Szeroki dobór kryteriów pozwala na wybranie bazy, która będzie obejmować najbardziej dopasowaną do działalności firmy grupę docelową, co pozwoli na skuteczne pozyskiwanie nowych klientów. Zastosowanie znajdują one m.in. w marketingu i sprzedaży. Są przydatne przy tworzeniu kampanii telemarketingowych i e-mailingowych. Dzięki nim twoja firma może bowiem dotrzeć z kampanią jedynie do osób, które potencjalnie będą zainteresowane danym produktem lub usługą.

Bazy danych wykorzystywane są również w analizie rynku, a więc przy wszystkich czynnościach badawczych, które ułatwiają podejmowanie w firmie strategicznych decyzji, dotyczących marketingu, sprzedaży czy rozwoju przedsiębiorstwa.

Ale rekordy te można wykorzystywać również do zdobycia kontrahentów. Posiadając w bazie danych takie informacje jak wysokość obrotu czy zysk firmy, z którą negocjujesz, możesz ją wykorzystać w celu stworzenia fundamentów do przeprowadzenia rozmów, by ich wynik był dla ciebie korzystny. Zastosowanie baz danych firm może się również przydać w poszukiwaniach partnerów, którzy będą pomocni w rozwoju twojej firmy, co przyczyni się do jeszcze większych sukcesów!  Informacje znajdujące się w bazie danych pomogą przeanalizować możliwości twoich potencjalnych partnerów, dzięki czemu prawdopodobieństwo popełnienia błędu będzie znikome.

Podziel się