Jak zadbać o marketing w branży sezonowej?

Jak zadbać o marketing w branży sezonowej?

Dziś trudno wyobrazić sobie odnoszącą sukcesy firmę, która nie prowadzi działań promocyjno-reklamowych. Dotyczy to również przedsiębiorców, u których sprzedaż ma charakter skokowy, a ostateczne wyniki zależą od okresowego zainteresowania oferowanymi produktami czy usługami. W przypadku takich biznesów o ich przetrwaniu decyduje zaledwie kilka miesięcy w roku. Na czym oprzeć marketing w branżach sezonowych? Przeczytaj i sprawdź!

Branża sezonowa – specyfika

Wypożyczalnie sprzętu wodnego, pensjonaty nad morzem czy sklepy z ozdobami świątecznymi – przykłady biznesów sezonowych w Polsce można wyliczać w nieskończoność. W tych sektorach rynku produkty i usługi są wybierane przez klientów w konkretnych okresach, co oznacza, że nie cieszą się równym zainteresowaniem przez cały rok. To zaś powoduje, że sprzedaż ma charakter skokowy.

Wahania popularności oferty w różnych branżach mogą być zależne od np. pór roku, pogody, określonych miesięcy czy świąt i wydarzeń zakorzenionych w kulturze. Ze względu na długość trwania okresu wzrostu zysków w pewnych miesiącach i niemal całkowitego zastoju przez resztę roku wyróżnia się trzy rodzaje sezonowości.

1. Duże sezony

Mogą trwać nawet kilka miesięcy i są zwykle mocno związane z konkretnymi porami roku. Zalicza się do nich sezon letni, zimowy, urlopowy czy świąteczny (połączony z Bożym Narodzeniem).

W przypadku sezonu zimowego czy urlopowego na znaczeniu zyskują usługi z branży turystycznej i sportowej np. wypożyczalnie nart. W okresie letnim popularność zdobywają firmy oferujące m.in. narzędzia i meble ogrodowe. Natomiast święta to świetny czas dla sklepów dekoratorskich i prezentowych czy gastronomii. 

2. Krótkie sezony

W tym przypadku sezonowość wynika z mniejszych okazji, które są jednak chętnie obchodzone przez społeczeństwo. Przygotowanie się do tego rodzaju wydarzenia nie jest jednak tak czasochłonne i wymagające, jak w przypadku m.in. Bożego Narodzenia.

Do małych (krótkich) sezonów możemy zaliczyć np. majówkę, długie weekendy, początek roku szkolnego, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Chłopaka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki czy Dzień Ojca.   

Zbudowanie strategii sprzedaży i marketingu wokół świąt i krótkiego sezonu okazuje się niełatwe. Warto uwzględnić jednak takie okazje w kalendarzu promocyjnym – tym bardziej że przychody w związku z takimi datami nie są małe. 

3. Trendy

Sezon ten to trudne do przewidzenia, spontaniczne i chwilowe zainteresowanie określoną tematyką. A ponieważ pojawia się w wyniku niespodziewanych okoliczności i często na skutek mody, to jest najtrudniejsze do wykorzystania z marketingowego punktu widzenia. To, co wyróżnia trendy to brak cykliczności. Ponadto mogą one trwać od zaledwie kilku dni do nawet wielu lat. 

Przykładem trendu sezonowego może być wzrost zainteresowania produktami do dezynfekcji w pierwszych miesiącach pandemii czy nagła popularność spinnerów. 

Każdy z powyższych sezonów wymaga odpowiedniego podejścia, ale istnieją działania, które są odpowiednie dla wszystkich branż, które cieszą się okresowym zainteresowaniem ofertą. 

 

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>

 

Jakie kanały marketingowe są najskuteczniejsze dla branż sezonowych?

Wiesz już, że sezonowość co do zasady charakteryzuje się regularnością i zwykle występuje w konkretnych momentach roku. To zaś sprawia, że dużo łatwiej przygotować się do zwiększonego okresu sprzedażowego. Możesz w tym czasie zaplanować również strategię marketingową. Przedstawiamy kilka kanałów i działań, które świetnie sprawdzą się w przypadku Twojej branży.

1. Analiza trendów

Aby prowadzić skuteczną promocję, musisz wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się większe zainteresowanie Twoimi produktami czy usługami. Pamiętaj, że moment wzrostu sprzedaży nie musi się z nim pokryć. Weź pod uwagę, że branża sezonowa działa wokół 4 kolejnych etapów:

  • narastająca popularność oferty, która wiąże się np. ze wzrostem ruchu na stronie internetowej czy rosnącą liczbą zapytań w wyszukiwarce;

  • zapotrzebowanie na produkty i usługi, które widać poprzez bardziej konkretne wyszukiwania w Google oparte na słowach kluczowych przekładające się na liczbę konwersji;

  • wygaszanie po najlepszym okresie sprzedażowym – zmniejszają się nie tylko zyski, ale również widoczność strony w wynikach wyszukiwania;

  • zastój – w ostatnim etapie oferowane towary nie cieszą się już dużym zainteresowaniem, a witryna nie generuje wartościowego ruchu.

Chcesz dowiedzieć się, kiedy zaczyna się sezon w Twojej branży? Wykorzystaj w tym celu takie narzędzia jak np. Google Analytics czy Google Trends. Sprawdź, kiedy internauci wyszukują informacje związane z Twoją działalnością.

2. Pozycjonowanie strony WWW

Jeśli działasz w sieci, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, że w firmach cieszących się zainteresowaniem cały rok pozycjonowanie jest jednym z najskuteczniejszych kanałów pozyskiwania odwiedzających na stronę internetową. Jak się okazuje, również branże sezonowe powinny inwestować w SEO. Wystarczy wybrać odpowiednią strategię.

  • Pozycjonowanie stałe to opcja dla biznesu, który pomimo sezonowości działa na rynku przez cały rok. Dzięki nieprzerwanej optymalizacji strona może budować swoją pozycję w rankingu w sposób naturalny i doceniany przez algorytmy,

  • Pozycjonowanie okresowe ma na celu promocję oferty w momencie największego popytu. Wszelkie działania SEO są ukierunkowane na zdobycie widoczności w wyszukiwarce w wysokim sezonie. Taka strategia niesie za sobą spore ryzyko.

  • Pozycjonowanie stałe + okresowe polega na optymalizowaniu witryny bez przerwy z intensyfikacją w okresie wzrostu zainteresowania ofertą. W ramach wzmożenia działań można zwiększyć budżet na SEO lub pozyskać nowe linki zewnętrzne. 

3. Kampanie reklamowe w Google Ads

W branży sezonowej musisz działać szybko, jeśli nie chcesz przegapić okresu największego zainteresowania ofertą Twojej firmy. Właśnie dlatego potrzebujesz rozwiązań, które zapewniają natychmiastowe efekty. Świetnym kanałem promocji może okazać się dla Ciebie sieć Google Ads.

Krótkoterminowe kampanie w ekosystemie wyszukiwarki to oszczędność czasu i pieniędzy.

W zależności od oferty możesz wybrać linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania, banery na stronach partnerów Google czy reklamę produktową. Warto pomyśleć również o remarketingu, dzięki któremu dotrzesz z ofertą do użytkownika, który odwiedził już Twoją stronę WWW i w sezonie może znowu do niej wrócić.    

Pamiętaj, że ten typ działań marketingowych może posłużyć do zdobycia uwagi odbiorców w małych i dużych sezonach. Pozwoli bowiem dotrzeć do osób, które wstępnie wykazały zainteresowanie produktami lub usługami.

Co jeszcze możesz zrobić, aby wypromować branżę sezonową?

  1. Przygotuj materiały marketingowe – wykorzystaj storytelling, ciekawostki i CTA

  2. Stosuj atrakcyjne wabiki na klientów np. posezonowe wyprzedaże

  3. Wykorzystaj media społecznościowe do reklamy i budowania relacji z klientami

  4. Przypominaj o ofercie poprzez e-mail marketing i informuj w mailingu o promocjach

  5. Zadbaj o obecność na portalach branżowych i stwórz Profil Firmy w Google     

Pamiętaj, że bez względu na sezonowość biznesu, musisz promować go w sieci, aby odnieść sukces. Możesz poświęcić się rozwojowi firmy, a marketing powierzyć marce WeNet. Doradcy internetowi zaprezentują Twoją ofertę online – bez względu na rodzaj branży. Zamów darmową wycenę i dowiedz się więcej!

Przeczytaj również: jak reklamować firmę usługową w Internecie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas