Nawyki zakupowe polskich internautów

Nawyki zakupowe polskich internautów

Internet jest obecnie jednym z najważniejszych kanałów sprzedażowych. Również w Polsce, bo aż 62% konsumentów deklaruje robienie zakupów online, zaś jeszcze więcej poszukuje tu informacji o produktach i usługach. Poznanie takich zachowań, zwyczajów i nawyków konsumenckich pozwala na budowę sprawniejszych platform sprzedażowych i lepszą personalizację wyświetlanych reklam, co przekłada się na ogólne zwiększenie sprzedaży. Jak Polacy kupują w internecie?

Sklepy internetowe Sklepy internetowe

Dlaczego Polacy kupują online?

Jest kilka powodów, dla których Polacy coraz chętniej wybierają zakupy online. Zbadał je niedawno panel analityczny Gemius, zaś wyniki zostały opublikowane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej [1].Raport z badania wskazuje, że 75% ankietowanych wybiera zakupy przez internet z powodu dostępności przez całą dobę, 72% - z powodu braku konieczności jechania do sklepu, a 68% do zakupów zachęca nielimitowany czas dokonywania wyboru.

Na pytanie, co skłoniłoby ankietowanych do jeszcze częstszego korzystania z e-sklepów, 55% ankietowanych wskazało niskie koszty dostawy, 53% wymieniło niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny, a 42% - kody rabatowe [2]. Do tego należy też dodać takie niezbędne aspekty obsługi, jak możliwość skorzystania z metody szybkiej płatności, bezpośrednią dostawę towaru kurierem do pracy i domu i darmowy zwrot tą samą drogą. Rośnie również znaczenie otrzymywania przesyłek przy pomocy paczkomatów. Dla wszystkich zajmujących się prowadzeniem i obsługą sklepów internetowych to ważna informacja: powyższe dane pomogą w zachęceniu do skorzystania z usług danego sklepu, co prawdopodobnie przełoży się pozytywnie na jego obroty.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Czego nie lubią polscy e-konsumenci?

Przyjrzyjmy się teraz bliżej, co odstręcza internetowych konsumentów od robienia zakupów przez internet w danym sklepie. Są to przede wszystkim: długi czas oczekiwania na przesyłkę (34%), wysokie koszty dostawy (33%) oraz… natrętność reklam wyświetlanych po wyszukiwaniu określonego produktu (27%)[3]. Ponadto kupujących odstraszają niejasna lub skomplikowana ścieżka zakupowa, brak czytelnych zasad/regulaminów zwrotu przesyłek i reklamacji towarów, brak danych teleadresowych itp. Istotną, szczególnie dla nowych kupujących cechą jest posiadanie przez dany sklep opinii wystawionych przez jego dotychczasowych klientów. Informacje takie uwiarygodniają platformę; jeżeli ich zabraknie – nie należy się spodziewać napływu nowych klientów. By więc zoptymalizować wydajność własnego sklepu i zapewnić wiarygodność podmiotu debiutującego na e-rynku, konieczne staje się dziś prowadzenie szeroko pojętych działań marketingowych, również takich skierowanych na pozyskanie pozytywnych opinii o sklepie.

Najczęściej wybierane produkty

Badania rynku od dłuższego już czasu wskazują utrzymanie się preferencji zakupowych polskich internautów. Największym zainteresowaniem kupujących w sieci Polaków cieszą się: odzież, akcesoria i dodatki (69%), buty (55%), książki, płyty, filmy (54%), a także kosmetyki i perfumy (ponad 50%). [4] W gestii zainteresowań konsumentów znalazły się także takie zakupy, jak bilety do kina, teatru, na koncert lub wydarzenie kulturalne, produkty farmaceutyczne, zabawki, sprzęt RTV/AGD i elektronika, akcesoria GSM czy oprogramowanie komputerowe i gry wideo, dalej – wyposażenie domu i meble, samochody i części motoryzacyjne. Zamiary zakupowe to przede wszystkim podróże i rezerwacje, sprzęt komputerowy oraz meble.

Zakupy a poszukiwanie

Na koniec przyjrzymy się pokrótce dwóm mechanizmom, które pokazują sposób działania internautów w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Niezależnie od końcowej decyzji, najczęstszym źródłem wiedzy o produkcie są dziś wyszukiwarki internetowe, następnie strony producentów, sklepów internetowych i porównywarki cenowe. Mając już zdobytą wiedzę, działają dwojako: kupują w sieci lub decydują się na zakupy w sklepie stacjonarnym.

Wspomniane powyżej mechanizmy to efekt ROPO (z ang. Research Online Purchase Offline) i efekt odwróconego ROPO. Ten pierwszy oznacza zebranie informacji w internecie, ale dokonanie zakupu w sklepie stacjonarnym. Zachowanie konsumenckie tego typu najczęściej dotyczy takich produktów, jak żywność, artykuły RTV/AGD, odzież i smartfony. Ten drugi, to zebranie wiedzy o specyfikacji danego wyrobu w sklepie stacjonarnym, ale kupno towaru przez internet. W ten sposób najczęściej Polacy kupują buty, odzież i odzież sportową, kosmetyki i perfumy czy zabawki.

Przypisy:

[1] „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska”. Raport oparty na badaniu 1643 ankietowanych w wieku 15 i więcej lat. Badanie prowadzono przy pomocy ankiety online w dniach 18-26.04.2019 r.

[2] Tamże, s. 71

[3] Tamże, s. 121

[4] Tamże, s. 143

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas