Nawyki zakupowe polskich internautów

Nawyki zakupowe polskich internautów

Internet jest obecnie jednym z najważniejszych kanałów sprzedażowych. Również w Polsce, bo aż 62% konsumentów deklaruje robienie zakupów online, zaś jeszcze więcej poszukuje tu informacji o produktach i usługach. Poznanie takich zachowań, zwyczajów i nawyków konsumenckich pozwala na budowę sprawniejszych platform sprzedażowych i lepszą personalizację wyświetlanych reklam, co przekłada się na ogólne zwiększenie sprzedaży. Jak Polacy kupują w internecie?

Dlaczego Polacy kupują online?

Jest kilka powodów, dla których Polacy coraz chętniej wybierają zakupy online. Zbadał je niedawno panel analityczny Gemius, zaś wyniki zostały opublikowane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej [1].Raport z badania wskazuje, że 75% ankietowanych wybiera zakupy przez internet z powodu dostępności przez całą dobę, 72% - z powodu braku konieczności jechania do sklepu, a 68% do zakupów zachęca nielimitowany czas dokonywania wyboru.

Na pytanie, co skłoniłoby ankietowanych do jeszcze częstszego korzystania z e-sklepów, 55% ankietowanych wskazało niskie koszty dostawy, 53% wymieniło niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny, a 42% - kody rabatowe [2]. Do tego należy też dodać takie niezbędne aspekty obsługi, jak możliwość skorzystania z metody szybkiej płatności, bezpośrednią dostawę towaru kurierem do pracy i domu i darmowy zwrot tą samą drogą. Rośnie również znaczenie otrzymywania przesyłek przy pomocy paczkomatów. Dla wszystkich zajmujących się prowadzeniem i obsługą sklepów internetowych to ważna informacja: powyższe dane pomogą w zachęceniu do skorzystania z usług danego sklepu, co prawdopodobnie przełoży się pozytywnie na jego obroty.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Czego nie lubią polscy e-konsumenci?

Przyjrzyjmy się teraz bliżej, co odstręcza internetowych konsumentów od robienia zakupów przez internet w danym sklepie. Są to przede wszystkim: długi czas oczekiwania na przesyłkę (34%), wysokie koszty dostawy (33%) oraz… natrętność reklam wyświetlanych po wyszukiwaniu określonego produktu (27%)[3]. Ponadto kupujących odstraszają niejasna lub skomplikowana ścieżka zakupowa, brak czytelnych zasad/regulaminów zwrotu przesyłek i reklamacji towarów, brak danych teleadresowych itp. Istotną, szczególnie dla nowych kupujących cechą jest posiadanie przez dany sklep opinii wystawionych przez jego dotychczasowych klientów. Informacje takie uwiarygodniają platformę; jeżeli ich zabraknie – nie należy się spodziewać napływu nowych klientów. By więc zoptymalizować wydajność własnego sklepu i zapewnić wiarygodność podmiotu debiutującego na e-rynku, konieczne staje się dziś prowadzenie szeroko pojętych działań marketingowych, również takich skierowanych na pozyskanie pozytywnych opinii o sklepie.

Najczęściej wybierane produkty

Badania rynku od dłuższego już czasu wskazują utrzymanie się preferencji zakupowych polskich internautów. Największym zainteresowaniem kupujących w sieci Polaków cieszą się: odzież, akcesoria i dodatki (69%), buty (55%), książki, płyty, filmy (54%), a także kosmetyki i perfumy (ponad 50%). [4] W gestii zainteresowań konsumentów znalazły się także takie zakupy, jak bilety do kina, teatru, na koncert lub wydarzenie kulturalne, produkty farmaceutyczne, zabawki, sprzęt RTV/AGD i elektronika, akcesoria GSM czy oprogramowanie komputerowe i gry wideo, dalej – wyposażenie domu i meble, samochody i części motoryzacyjne. Zamiary zakupowe to przede wszystkim podróże i rezerwacje, sprzęt komputerowy oraz meble.

Zakupy a poszukiwanie

Na koniec przyjrzymy się pokrótce dwóm mechanizmom, które pokazują sposób działania internautów w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Niezależnie od końcowej decyzji, najczęstszym źródłem wiedzy o produkcie są dziś wyszukiwarki internetowe, następnie strony producentów, sklepów internetowych i porównywarki cenowe. Mając już zdobytą wiedzę, działają dwojako: kupują w sieci lub decydują się na zakupy w sklepie stacjonarnym.

Wspomniane powyżej mechanizmy to efekt ROPO (z ang. Research Online Purchase Offline) i efekt odwróconego ROPO. Ten pierwszy oznacza zebranie informacji w internecie, ale dokonanie zakupu w sklepie stacjonarnym. Zachowanie konsumenckie tego typu najczęściej dotyczy takich produktów, jak żywność, artykuły RTV/AGD, odzież i smartfony. Ten drugi, to zebranie wiedzy o specyfikacji danego wyrobu w sklepie stacjonarnym, ale kupno towaru przez internet. W ten sposób najczęściej Polacy kupują buty, odzież i odzież sportową, kosmetyki i perfumy czy zabawki.

Przypisy:

[1] „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska”. Raport oparty na badaniu 1643 ankietowanych w wieku 15 i więcej lat. Badanie prowadzono przy pomocy ankiety online w dniach 18-26.04.2019 r.

[2] Tamże, s. 71

[3] Tamże, s. 121

[4] Tamże, s. 143

Podziel się