Czym jest social commerce?

Czym jest social commerce?

Social commerce umożliwia dokonywanie zakupów bez konieczności opuszczania platformy. Sprzedaż na Facebooku, Instagramie czy Pintereście to ogromna szansa na wzrost sprzedaży dla sklepów internetowych. Dlaczego warto sprzedawać produkty w mediach społecznościowych i jak robić to z sukcesem? Przeczytaj nasz artykuł.

Czym jest social commerce?

Termin „social commerce” odnosi się do działalności polegającej na kupowaniu i sprzedawaniu w serwisach społecznościowych. Sposób działania social commerce może się różnić w zależności od danej platformy, jednak kluczowy jest fakt, że zakupy można przeprowadzać w całości lub częściowo za pośrednictwem serwisu lub aplikacji.

Dzięki funkcjonalnościom e-commerce, udostępnianym na platformach społecznościowych, konsumenci mogą nie tylko wyszukiwać produkty, ale również kupować je bez konieczności opuszczania aplikacji. Przykładem tej funkcji są np. piny "Shop the Look", które możemy znaleźć na Pintereście czy naklejki produktów na Facebooku i Instagramie.

Social commerce jest przeciwieństwem tradycyjnych kampanii. Sprzedaż w social mediach polega na aktywnym działaniu, a nie biernym oczekiwaniu na klientów. Najważniejsza jest atrakcyjna prezentacja produktu a celem, obok sprzedaży,  jest również poszerzanie grupy odbiorców. Funkcja ta dopiero się rozwija, jednak jej wykorzystanie już teraz pozwoli ci zdobyć przewagę nad konkurencją.

Sprzedaż na Facebooku

Źródło: Facebook Katmandu Meble

Co wpływa na sukces sprzedaży w mediach społecznościowych?

Ludzie wiążą z zakupami emocje. Kupując dany produkt nie chodzi jedynie o jego fizyczne posiadanie, ale również uczucia, które wywołuje. Social commerce idealnie wykorzystuje społeczne zachowania klientów - przy okazji zakupu mogą oni współdzielić ten proces z innymi, jednocześnie mając możliwość nawiązania relacji z pozostałymi użytkownikami mediów społecznościowych.

Przeniesienie zakupów do social mediów upraszcza dodatkowo cały proces. Głównym atutem social commerce jest brak konieczności opuszczania aplikacji (na Instagramie), w celu sfinalizowania transakcji. Wystarczy kilka kliknięć.

Przyspieszony jest także system weryfikacji klienta, ponieważ dane powiązane z adresem czy płatnościami znajdują się już w bazie platformy społecznościowej. Aby zrobić zakupy, nie trzeba więc się logować czy zakładać dodatkowego konta. 

Zalety social commerce

  • Łatwiejszy proces zakupowy - aby dokonać zakupu, najczęściej wystarczy jedynie kilka kliknięć. Dzięki przechowywanym w bazie platformy społecznościowej danych dotyczących płatności lub adresu nie ma już konieczności wprowadzania ich ponownie. 
  • Możliwość zdobycia nowych rynków - szybkość i łatwość, z jaką sprzedawcy mogą w bezpośredni sposób badać nowe rynki sprawiają, że uwzględnienie social commerce w swojej długoterminowej strategii po prostu się opłaca. 
  • Emocje wokół produktów - zakupy to aktywność społeczna. Prezentowanie produktów w miejscach, w których klienci mogą zabrać głos może wywołać wokół nich wiele szumu oraz emocji, wzbudzając w użytkownikach poczucie pilnej potrzeby.
  • Możliwość lepszego zaspokojenia potrzeb klientów - social media dostarczają wiele raportów oraz narzędzi do monitorowania wyników, które umożliwiają sprzedawcom dostosowanie oferty do potrzeb odbiorców. Dzięki temu dostarczają oni jedynie najbardziej pożądane produkty.
  • Kolejny kanał sprzedaży - niektórzy klienci po prostu nie lubią robienia zakupów w sklepach internetowych, z kolei chętnie korzystają z aplikacji społecznościowych. Social Commerce umożliwia sprzedawcom dotarcie do nich za pośrednictwem preferowanego kanału.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź>>


Jak korzystać z platform mediów społecznościowych w e-commerce?

Chcesz zacząć sprzedawać w mediach społecznościowych? Pamiętaj, że social commerce najlepiej sprawdza się w połączeniu z pozostałymi elementami strategii mediów społecznościowych. Ta powinna angażować użytkowników, budować relacje i dostarczać im atrakcyjnych treści, które nie będą ukierunkowane tylko na produkty. Dzięki temu social commerce ma o wiele większe szanse odnieść sukces.

Aby odnieść sukces, testuj nowe funkcje. Zwracaj uwagę na wszelkie pojawiające się nowe, związane z zakupami opcje i testuj je na potrzeby twojego biznesu. Bądź zawsze o jeden krok przed konkurencją – pozwoli ci to dopracować wykorzystanie dostępnych funkcji, a w rezultacie zmaksymalizować poziom zaangażowania użytkowników.

Aby usprawniać procesy, tam, gdzie tylko jest to możliwe, korzystaj z najnowszych rozwiązań technologicznych, dzięki którym maksymalnie zautomatyzujesz zadania. Pomyśl też o współpracy z influencerami, którzy mogą oznaczyć twoje produkty w swoich zdjęciach. Może to zaowocować bardzo wysokim poziomem zwrotu z inwestycji (ROI, ang. return on investment).

Skup się na swoich najlepszych, najbardziej odpowiednich dla użytkownika produktach – platformy społecznościowe charakteryzują się ograniczoną ilością miejsca dostępnego na eksponowanie produktów. Skup się na sprawdzonych produktach, co do których nie masz wątpliwości, że spodobają się twoim fanom.

Podziel się