Usługi telekomunikacyjne dla firm

Usługi telekomunikacyjne dla firm

Każda firma większa lub mniejsza potrzebuje stałego dostępu do usług telekomunikacyjnych (telefon, fax, internet itd.) Kupowanie usług tego typu w jednym pakiecie od konkretnego dostawcy, jest tańsze niż nabywanie tych samych usług od różnych operatorów. Sprawdź, na co zwrócić uwagę.

Na co zwracać uwagę przy wyborze usług?

Główny Urząd Statystyczny podaje, iż w Polsce jest zarejestrowanych ponad 3,74 mln firm świadczących telekomunikacyjne usługi. Na rynku zatem mamy duży wybór. Około 3,6 mln z firm to mikroprzedsiębiorstwa (SOHO – small office) zatrudniające do 9 osób. Według danych Eurostatu, dziewięć na dziesięć firm ma dostęp do Internetu, to wśród SOHO wskaźnik ten jest o wiele niższy.

Oznacza to, że wielu przedsiębiorców nie dokonało konkretnego wyboru najlepszej dla siebie oferty usług telekomunikacyjnych, czyli najprościej pisząc korzysta z kilku firm jednocześnie. Gdy porównujemy oferty internetowe, łącze umożliwiające ściąganie danych z prędkością standardową 1 Mb/s zawsze będzie tańsze od łącza 5 Mb/s. Jednak jeden czy dwa megabity na sekundę, różnicy między tymi łączami to zbyt mało, by swobodnie korzystać z Internetu, oraz możliwości obsługi kilkunastu komputerów pracowników jednocześnie.

Pamiętajmy, że wysyłanie i odbieranie e-mail, video-konferencje czy swobodne poruszanie się po internecie kilku osób jednocześnie, w znacznym stopniu obciąża łącze internetowe. Im szybszy internet, tym sprawniejsza praca. 

Prędkość łącza

Wielu ekspertów uważa, że nie ma sensu określać minimalnej prędkości łącza szerokopasmowego gdyż wystarczy, że będzie pozwalało swobodnie poruszać się po internecie. Na dzień dzisiejszy do obsługi niewielkiej firmy wystarczające minimum to ok. 5 Mb/s. 

Dzięki takiej prędkości możemy swobodnie przeglądać strony internetowe, pobierać pocztę, ściągać pliki (np. aktualizacji oprogramowania), ułatwiając sobie pracę. W przypadku firmy z dużą liczbą pracowników korzystających przez cały czas swojej pracy z Internetu, łącze powinno być znacznie szybsze. 

Pamiętajmy, że internetu nie będziemy używać tylko do pracy, podczas korzystania z wielu serwisów internetowych musimy mieć na uwadze, że umieszczane są na nich pliki multimedialne, które znacznie obciążają pracę internetu. 

Posiadacze wolniejszych łączy muszą najpierw pobrać cały plik na dysk komputera, a później go obejrzeć. Łącza o większej prędkości ułatwiają korzystanie z usług wykorzystujących np. video-konferencję. Stwarzają dodatkową możliwość swobodnego korzystania z e-learningu, czyli kursów oraz szkoleń dostępnych w sieci. Ważne jest aby mieć w firmie jak najszybszy internet i dobrą linię telefoniczną.

Telefony

Nie zapominajmy, że usługi telekomunikacje to także telefony stacjonarne, które są wypierane przez firmowe telefony komórkowe. Zawsze pamiętajmy o kosztach jednorazowych np. opłata za samą instalację. W ofertach wielu firm telekomunikacyjnych jest ona najczęściej bardzo wysoka (w jej koszt wchodzą montaż, przyłączenie instalacji oraz okablowanie). 

Gdy w ramach promocji podpiszemy umowę na czas określony, wysokość tej opłaty jest dużo niższa niż w cenniku podstawowym. Ile może kosztować korzystanie z usług telekomunikacyjnych? Łącze o przepływności 5 Mb/s (usługa o nazwie Firma Net 5/1) może kosztować w ofercie biznesowej 60 zł (czyli 73,2 zł z VAT) miesięcznie, a 15 Mb/s (usługa Firma NET 15/2) to koszt 70 zł (85,4 zł z VAT). Łącze 30 Mb/s, czyli swobodne korzystanie przez nas oraz do 6–7 użytkowników komputerów kosztuje 85 zł (103,7 zł z VAT). Warto pamiętać, że w tym przypadku są to oferty bezterminowe, co oznacza, że w każdej chwili można zrezygnować z usługi, nie płacąc kary umownej.

Podziel się