Czy SEO to ściema?
Czy SEO to ściema? Daniel Pawlak, Specjalista R&D, w dzisiejszym podcaście opowiada o kluczowych składowych pozycjonowania!
Zapraszamy do słuchania!
Czego dowiesz się w tym odcinku?
- 00:11Czy SEO to ściema?
- 04:07Pozycjonowanie a SEO – czym się od siebie różnią?
- 05:35Co wchodzi w skład pozycjonowania?
- 15:35 Jakie korzyści płyną z pozycjonowania?
- 18:34Czy to już czas, aby zacząć się pozycjonować?
- 21:48Ile trwa proces pozycjonowania?
- 23:32Na co zwrócić uwagę, zlecając komuś pozycjonowanie?
Czy SEO to ściema?
Dzień dobry, ja nazywam się Agnieszka Indebska, a dziś moim gościem jest Daniel Pawlak, R&D Specialist. Daniel, powiedz nam, czym dokładnie się zajmujesz? Co oznacza ten tajemniczy skrót R&D?
[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]
Czy SEO to ściema?
Daniel Pawlak: Ok, to może zacznijmy od skrótu. R&D oznacza Research and Development, a moja codzienna praca polega tak naprawdę na tym, że wraz z kolegami z działu staramy się szukać jakichś ciekawostek w świecie SEO, tworzyć jakieś nowe narzędzia, automatyzować różnego rodzaju rzeczy, tak aby po prostu pozycjonerom, którzy na co dzień współpracują z klientami, lepiej i łatwiej się pracowało, żeby po prostu ich praca była przyjemniejsza. Żeby mieli więcej narzędzi, które mogą wykorzystać, żeby te wyniki, nad którymi po prostu pracują, były jeszcze jak najlepsze.
Agnieszka Indebska: Ok, a zatem wyobraźmy sobie, że to ja jestem klientem, niewiele wiem o pozycjonowaniu, coś tam słyszałam, ale w sumie nie wiem, czy jest mi to potrzebne. Boję się, że ktoś po prostu próbuje mnie naciągnąć, że to całe SEO to ściema. Czym jest to pozycjonowanie? Jak to działa?
Daniel Pawlak: Czym jest pozycjonowanie? Czy pozycjonowanie to nie ściema? Myślę, że odpowiedź na to pytanie jest taka, że pozycjonowanie nie jest ściemą, to działa. Przekonało się o tym wielu naszych klientów, których mamy w naszym portfolio. Mamy wiele Case Study na naszej stronie, co przedstawia naprawdę fajne wyniki, jakie udało nam się osiągnąć z naszymi klientami. Jeżeli chodzi o to, czy pozycjonowanie jest Ci potrzebne, tak naprawdę każda branża, nieważne czy to jest branża, która ma klientów, Dziesięciu klientów na polskim rynku, czy jest to bardzo popularna branża, jak na przykład lokalny fryzjer, to myślę, że każda branża potrzebuje pozycjonowania, bo walczymy z tą konkurencją, walczymy z konkurencją w wyszukiwarce internetowej, a musimy mieć na uwadze też to, że jeżeli myślimy o konkurencie pod takim kątem, że I naprzeciwko mamy drugi salon fryzjerski i to jest nasz rzeczywisty jakby konkurent taki w miejscowości, do takiego, do którego po prostu idzie klient, Trafia z ulicy, to ok, ale musimy też wiedzieć, że konkurentem w wyszukiwarce internetowej będzie na przykład zupełnie ktoś inny. To może być konkurent, który tak naprawdę jest z drugiego końca miasta i mimo że my bezpośrednio nie rywalizujemy z nim o tego klienta, który idzie po naszej ulicy, jakby na tej właśnie ulicy, to rywalizujemy z nim w Internecie. I teraz czym jest samo pozycjonowanie? Pozycjonowanie to praca, to proces, który ma za zadanie, aby nasza witryna, nasza strona internetowa wyświetlała się jak najwyżej w wynikach po wpisaniu jakiejś konkretnej frazy. Czyli jeżeli właśnie mamy tego lokalnego fryzjera, Powiedzmy, w Poznaniu, to taki zwykły użytkownik, który szuka jakiegoś fryzjera w Poznaniu i jak wpisze tą frazę, to nasza praca polega na tym, żeby strona klienta pojawiła się jak najwyżej. Dzięki temu klient może osiągnąć bardzo fajne benefity w postaci ruchu, a wiadomo, jeżeli ma ruch na stronie, no to dążymy do tego, że sam ruch może przełożyć się na pozytywne elementy, jak na przykład umówienie się na taką wizytę.
Pozycjonowanie a SEO – czym się od siebie różnią?
Agnieszka Indebska: Kiedy przygotowywaliśmy się do tej rozmowy, poprawiłeś mnie i powiedziałeś, że pozycjonowanie to nie SEO. To jeszcze zanim przejdziemy do dalszych pytań, wyjaśnij proszę, czym to się różni? Bo bardzo często jest tak, że i w artykułach, i w rozmowach, Wymiennie stosujemy te dwa pojęcia.
Daniel Pawlak: Jeżeli myślimy o SEO i o pozycjonowaniu, to rzeczywiście są to troszeczkę jakby dwa oddzielne pojęcia. Jakby samo SEO zawiera się w pozycjonowaniu. SEO to tak naprawdę skrót, który najprościej mówiąc polega na optymalizacji kwestii technicznych na stronie. I teraz, jeżeli pomyślimy o pozycjonowaniu... No to tutaj składa się więcej elementów. Składa się właśnie optymalizacja strony, składa się pozyskiwanie różnych odnośników, tworzenie treści, analiza ruchu, analiza tych treści. Generalnie jakby na samo pozycjonowanie wpływa o wiele więcej czynników, a jakby SEO to jest takie pojęcie, które skupia się Wyłącznie może, już głównie skupia się właśnie na tych kwestiach technicznych i na optymalizacji strony.
[CodeAttachment:button]
Co wchodzi w skład pozycjonowania?
Agnieszka Indebska: Rozumiem, a gdybyś miał wymienić takie najważniejsze składowe tego działania, pozycjonowania, co by to było?
Daniel Pawlak: No takim najważniejszym właśnie, od którego zawsze zaczynamy naszą pracę, tak, no to są kwestie techniczne, czyli właśnie optymalizacja strony, drugim elementem, Myślę, że tutaj drugim i trzecim takim na równi elementem, no to będzie kwestia link buildingu oraz kwestia treści. To są takie trzy najważniejsze elementy.
Agnieszka Indebska: Gdybyś miał wyjaśnić po kolei, czym jest ten link building?
Daniel Pawlak: Link building to nic innego, może mówiąc tutaj w takim dużym skrócie, bo jeżeli chcielibyśmy więcej o tym porozmawiać, to pewnie trzeba byłoby osobny odcinek poświęcić temu tematowi, natomiast link building to w skrócie jest Kwestia pozyskiwania odnośników z innych stron internetowych, które będą po prostu kierowały do naszej, czyli no nie wiem, na forum internetowym zostawimy po prostu link do naszej strony, co pozytywnie wpłynie na cały proces pozycjonowania.
Agnieszka Indebska: Czy możemy mówić też o link buildingu w obrębie naszej własnej strony, czy to zawsze są linki na zewnątrz?
Daniel Pawlak: Generalnie jeżeli Mówimy o link buildingu, no to raczej mówimy tutaj o kwestii pozyskiwania tych odnośników do naszej strony, ale to tak naprawdę też zależy od pozycjonera. Jeden powie, że link building, no to będzie i to, i to, ale myślę, że większość osób raczej powie, że jeżeli chodzi o link building, no to jest właśnie pozyskiwanie tych odnośników do naszej strony z innych domen.
Agnieszka Indebska: Drugim takim filarem pozycjonowania jest treść. Co z tą treścią? O jakie treści chodzi?
Daniel Pawlak: Jeżeli chodzi o treści, to musimy wiedzieć, że Google jest wyszukiwarką tekstową i teksty są, no właśnie, tym jednym z kluczowych elementów, które wpływają na pozycjonowanie. Jeżeli chodzi o te treści, to muszą być one jakościowe. Musimy posiadać na swojej stronie wartościowe teksty, merytoryczne, takie, które będą trafiały do użytkownika, takie, które zarówno przekażą mu informacje, których chce się dowiedzieć, ale będą też połączone z takimi treściami, które po prostu pomogą nam w pozycjonowaniu tej strony. Czyli mam na myśli, że będą występowały tam na przykład konkretne frazy kluczowe, jak na przykład "fryzjer Poznań". Bo dzięki temu, że takie frazy występują na naszej stronie, Google po prostu może powiązać tematyczność naszej strony, naszej domeny i wyświetlić ją w wynikach. Co do samej treści, no to znowu musielibyśmy pewnie poświęcić kolejny odcinek, jeżeli chcielibyśmy o tym szerzej porozmawiać. Jak przygotowywać takie teksty, jak je analizować, ile tych tekstów powinno być na stronie, jak często je umieszczać i tak dalej, i tak dalej. No to jest temat również rzeka.
Agnieszka Indebska: A powiedz mi, jak Google czyta te teksty? Skąd wie, że ten tekst jest unikalny? I jak to później, na co to się przekłada?
Daniel Pawlak: Jak Google czyta teksty? Tak. W dużym skrócie można powiedzieć, że mamy coś takiego jak roboty wyszukiwarek. Roboty wyszukiwarek, które wchodzą na naszą domenę i po prostu ją, mówiąc w cudzysłowie, skanują. Sprawdzają, co znajduje się na tej stronie i dzięki temu, że w momencie, kiedy mamy umieszczone te teksty, no to one... Wiedzą. Wiedzą, że te teksty u nas się znajdują. Oczywiście, jeżeli chodzi o teksty, no to powinny być one unikalne, tak? Nie powinniśmy kopiować od nikogo tekstu na naszą stronę, nie powinniśmy z naszej strony kopiować na inne strony, tak? Na przykład, no nie wiem, na Allegro, na OLX-a, na Facebooka. Nie powinniśmy robić takich rzeczy, no po prostu unikalna treść, wartościowa treść wpływa lepiej na pozycjonowanie. Jeżeli rozpoczynamy współpracę z klientem, który jak się na przykład okazuje ma zduplikowane treści, no to dążymy do tego, żeby je zoptymalizować, poprawić, napisać od nowa, może w jakiś sposób przereagować, tak aby te wyniki rzeczywiście były jak najlepsze.
Agnieszka Indebska: Ok, i trzeci filar. Mówiłeś, że tym trzecim filarem jest optymalizacja techniczna. Czego ona dotyczy? Tak w skrócie.
Daniel Pawlak: To jest chyba największy temat, patrząc pod kątem link buildingu treści, to pewnie też musielibyśmy tutaj osobny odcinek nagrać. Natomiast jeżeli chodzi o samą optymalizację, jest to w skrócie poprawienie takich dwudziestu, trzydziestu najważniejszych elementów, które rzeczywiście wiemy, że mogą nam pomóc osiągnąć lepsze wyniki, tak, że analiza pewnych elementów typu na przykład, no nie wiem, nagłówki, tytuły, alty, czyli pojęcia, o których również moglibyśmy szerzej sobie porozmawiać, Wiemy, że optymalizacja tych elementów może nam pomóc poprawić pozycję i zawsze jakby dążymy do tego, aby od optymalizacji rozpocząć. Kiedy klient do nas przychodzi, zaczynamy od analizy technicznej, sprawdzamy, co jest źle na stronie. Następnie wprowadzamy te poprawki, tak żeby zbudować sobie taki solidny fundament według wytycznych Google'a, tak, to co mówi Google, warto, żeby poprawić, no i to poprawiamy. Budujemy ten solidny fundament i tak naprawdę sama optymalizacja strony już może przełożyć się na osiągnięcie pierwszych efektów w postaci wzrostu w różnych narzędziach typu Senuto, Semstorm, Ahrefs, Z których na co dzień korzystamy i w których monitorujemy naszą pracę, nasze efekty, które osiągamy. A jak już mamy pierwsze wzrosty w postaci tych wykresów, to tak jak wcześniej wspomniałem, to się zaraz przekłada na większy ruch. A ruch może się przełożyć na inne tutaj aspekty.
Agnieszka Indebska: Rozumiem. Większy ruch to większa sprzedaż i tego typu korzyści.
Daniel Pawlak: I tak, i nie, bo musimy mieć na uwadze to, że jakby celem pozycjonowania nie jest to, żeby sprzedawać. To jest to jest ważne. Trzeba mieć to na uwadze. Oczywiście my dążymy do tego, żeby ta sprzedaż była jak największa. Natomiast głównym elementem, od którego my zaczynamy i na którym my jakby bazujemy, to jest właśnie wzrost, jeżeli chodzi o widoczność strony, czyli pojawianie się na większą liczbę prac kluczowych w wyszukiwarce internetowej. I kiedy rośnie nam właśnie ta widoczność, to tak jak wspomniałem, rośnie nam ruch. I teraz, czy ten ruch rzeczywiście przełoży się na sprzedaż, czy przełoży się na to, że będziemy mieli na przykład więcej kliknięć w formularz kontaktowy, więcej kliknięć w nasz numer telefonu. Tutaj zostawiłbym taką gwiazdkę, ponieważ wpływ na to, czy ktoś, kto jest już na naszej stronie i kupi u nas produkt, no na to tak naprawdę też składa się wiele innych elementów. I myślę, że tu można by było poruszyć kwestie UX-owe. Mam na myśli to, że jeżeli ktoś sobie odpali dwie, trzy strony internetowe i będzie miał ten sam produkt, no to może zwrócić uwagę na różne aspekty, jak na przykład ilość zdjęć tego produktu, czyli jak ten produkt po prostu jest zobrazowany, jaka jest jego cena, czy inni użytkownicy na przykład zostawili opinię na temat tego produktu, czy jak wygląda ścieżka zakupowa, czy trzeba podawać Trzy elementy, jeżeli chodzi o nasze dane kontaktowe, czy tych danych trzeba podawać zdecydowanie więcej. No bo jeżeli mielibyśmy do uzupełnienia formularz, który będzie miał 20 pól, no to może to troszeczkę odstraszyć takiego potencjalnego kupca. No nie wiem, na przykład też termin dostawy, tak? Po prostu... Na to wpływ ma wiele elementów i tutaj właśnie chciałbym tą gwiazdkę zostawić, że SEO, pozycjonowanie to jest dążenie do tego, aby wyniki były wyższe w postaci widoczności strony, w postaci ruchu na stronie, a jak już mamy ten ruch, to wiadomo, dążymy do tej sprzedaży, natomiast nie możemy zagwarantować jej klientom, gdyż No gdyż tak jak wspomniałem kwestie UX-owe mają też na to duże znaczenie, a jeżeli się okaże, że mamy ten ruch, ale na przykład po dwóch, trzech miesiącach klient widzi, że brakuje mu sprzedaży, mimo że ten ruch rośnie, ta sprzedaż nie idzie, no to jak najbardziej jesteśmy do tego też do jego dyspozycji. I bardzo chętnie doradzimy mu w kwestiach UX-owych, wskażemy, co warto poprawić, no bo jeżeli ta współpraca z klientem układa nam się, tak, jeżeli klient jest zadowolony z naszej pracy, z tego, co my robimy, no to wiemy, że to przeniesie się na różnego rodzaju inne benefity dla nas, tak, czyli będziemy dłużej współpracować z klientem, klient zostawi nam na przykład pozytywną opinię. Jeżeli będzie miał kogoś w rodzinie, jakiegoś znajomego, który będzie również szukał agencji, która będzie pozycjonowała mu stronę, no to na pewno nas poleci, bo skoro widzi, że osiąga z nami fajne wyniki, no to dlaczego nie polecić nas? Tak więc obustronna tutaj współpraca, dążenie do jak najlepszych wyników przekłada się zarówno na pozytywne elementy u klienta, jak i oczywiście też u nas w firmie.
Jakie korzyści płyną z pozycjonowania?
Agnieszka Indebska: Czyli SEO to jest takie wskazanie klientowi drogi.
Daniel Pawlak: Pozycjonowanie!
Agnieszka Indebska: Tak jest, pozycjonowanie to jest właśnie wskazanie tej drogi. A widzisz, już tłumaczyłeś, tłumaczyłeś, muszę jeszcze raz odsłuchać ten podcast, żeby się tego nauczyć. No dobrze, czyli jestem, wracam do roli klienta. Ty mnie przekonałeś do tego, że pozycjonowanie ma sens, ale czy oprócz tego, że na mojej stronie pojawi się więcej potencjalnych klientów, czy są jeszcze jakieś inne korzyści z tego, że zdecyduję się właśnie na pozycjonowanie mojej strony internetowej?
Daniel Pawlak: No tak, w momencie, kiedy będziemy mieli większą liczbę klientów na naszej stronie, no to tak jak przed chwilą powiedziałem, będziemy mieli większą szansę na to, że ten klient na przykład umówi się do nas na wizytę, kupi produkt, zapisze się na przykład do newslettera, kliknie w formularz kontaktowy, kliknie w numer, tak, czyli będzie dążyć do tego, że na naszej stronie po prostu wystąpi właśnie to, co klienta interesuje najbardziej, czyli np. właśnie sprzedaż, umówienie się na taką wizytę. Natomiast z punktu widzenia samego pozycjonowania, z punktu widzenia klienta, myślę, że w momencie, kiedy rozpoczynamy pracę i marka klienta w ogóle nie istnieje właśnie w sieci, bo dopiero klient na przykład ruszył z biznesem, dopiero jego strona się pojawiła, no to prawdopodobnie jego brand, czyli nazwa firmy jest mało znana. Nie ma pewnie też opinii w Internecie i kiedy rozpoczynamy tą współpracę, To również dążymy do tego, cały proces pozycjonowania idzie w takim kierunku, że kiedy więcej osób trafia na naszą stronę internetową, to więcej osób dowiaduje się o naszym brandzie, tak? Więcej osób dowiaduje się, że na przykład, no nie wiem, na ulicy Sosnowej w Poznaniu otwarł się nowy salon fryzjerski, więc będą tam przychodzić. A jak przyjdą, będą zadowoleni tutaj z wykonanej usługi, to po prostu zostaną. Poza tym, że zostaną, mogą nam też wystawić fajną pozytywną opinię w mapkach, w wizytówkach, więc jakby sam proces pozycjonowania poza tą stroną internetową, no również przekłada się na inne aspekty, właśnie jak na przykład to, że nasz brand będzie bardziej rozpoznawalny, że będziemy mieli więcej pozytywnych opinii, no bo oczywiście negatywnych nie chcemy, a jeżeli takowe się pojawią, no to warto od razu odpowiadać na nie, tak, żeby mieć tam świadomość, że jedna negatywna opinia, którą klient nam zostawi, może spowodować to, że po prostu stracimy, nie wiem, piętnastu klientów, którzy mogliby trafić, bo odepnie ich ta negatywna. Więc kiedy ktoś nam zostawi negatywną opinię, od razu warto wyjaśniać tą sytuację i nie pozostawiać jej, powiedzmy, w samopas.
[CodeAttachment:baner]
Czy to już czas, aby zacząć się pozycjonować?
Agnieszka Indebska: Czyli pozycjonowanie to i widoczność, ale też wizerunek. Takie działania typowo brandowe, wzmacniające brand. Dobrze, no to teraz tak, mam już swoją stronę internetową, niedawno ją opublikowałam w sieci, czy to już jest czas na to, żebym zaczęła ją pozycjonować?
Daniel Pawlak: No myślę, że tak, bo jeżeli wydaliśmy już pieniądze na stworzenie tej strony internetowej, no to uważam, że bez sensu, żeby ona po prostu tak sama sobie leżała, bo jeżeli nie mamy żadnego pojęcia o pozycjonowaniu i nie zrobimy chociażby właśnie tej podstawowej optymalizacji na stronie, nie prowadzimy tych treści, nie pozyskamy jakichś linków, no to ta strona po prostu w żaden sposób nie będzie widoczna tak naprawdę. I kiedy mamy tą stronę, to myślę, że warto od razu skorzystać z usług takiej agencji, żeby już od razu pracować właśnie na ten wizerunek, żeby już od razu pracować na tą widoczność, żeby ruch na naszej stronie się budował i nakręcał, ściągał nam po prostu nowych, potencjalnych klientów. Warto po prostu w to zainwestować.
Agnieszka Indebska: Okej, a powiedz, czy w takim razie nie lepiej byłoby zainteresować się pozycjonowaniem jeszcze przed uruchomieniem strony, żeby przygotować ją, zoptymalizować ją technicznie, zanim ujrzy światło dzienne?
Daniel Pawlak: Tak, to jest świetny pomysł. Nieraz współpracowaliśmy z takimi klientami, którzy wiedzieli, że za chwilę startuje ich strona internetowa, za chwilę ruszają z biznesem swoim i już tak naprawdę szukają jakiejś firmy, która zacznie im to pozycjonowanie robić. To jest świetna sytuacja, jeżeli taki klient do nas się zgłosi, zanim ta strona ujrzy tak naprawdę światło dzienne, zwłaszcza jeżeli to jest jakaś duża strona, jakieś duże e-commerce i klient współpracuje jeszcze z firmą, która tą stronę robi, To to jest świetny moment, kiedy my możemy przeprowadzić taką analizę i przed uruchomieniem strony dostarczyć informację, co należy poprawić na tej stronie, tak żeby klient wysłał wszystkie poprawki do firmy, która tą stronę tworzy, żeby wprowadzili te poprawki. No a jeżeli oczywiście firma nie będzie chciała tego wprowadzić, to to jest świetny moment, kiedy my możemy przeprowadzić taką analizę. Wprowadzić, no to, no to oczywiście my też jesteśmy od tego, takie poprawki wprowadzamy na stronach. No i kiedy ten biznes tak naprawdę już startuje, strona ujrzy światło dzienne, to już ruszamy z dobrze zoptymalizowaną stroną, mamy ten solidny fundament zbudowany i wtedy pracujemy już tak naprawdę, skupiamy się już od razu na tych treściach, na link-buildingu, a jeżeli trzeba coś znowu zoptymalizować, bo pojawią się na przykład jakieś nowe algorytmy, nowe wytyczne od Google, że coś trzeba poprawić, no to oczywiście takie optymalizacje też. Robimy analizę po jakimś czasie, znowu sprawdzamy, czy trzeba coś poprawić, jeżeli trzeba, no to wprowadzamy takie poprawki, tak aby być wszystkim na bieżąco.
Ile trwa proces pozycjonowania?
Agnieszka Indebska: Czyli pozycjonowanie to nie jest taka jednorazowa akcja.
Daniel Pawlak: Nie, pozycjonowanie to nie jest jednorazowa akcja, bo tutaj trzeba rzeczywiście mieć na uwadze to, że musimy tego czasu rzeczywiście poświęcić troszeczkę więcej, że musimy się uzbroić w cierpliwość, to też nie jest tak, że pstrykniemy palcami, kiedy zaczniemy tą współpracę i nagle nasza strona od razu będzie wysoko w wynikach. No tutaj potrzeba czasu, zwłaszcza kiedy ta strona dopiero startuje. Troszeczkę inaczej może być, kiedy nasza strona już ma jakąś historię, ma już jakąś widoczność, tak, bo czasami przychodzą do nas też tacy klienci, którzy są już po przejściach z innymi agencjami i wtedy już jakieś wyniki mamy wypracowane. No i wtedy szybciej jest osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. A kiedy ta strona rzeczywiście startuje od zera, to musimy mieć na uwadze to, że wyniki mogą pojawić się na przykład po trzech, po czterech miesiącach. Oczywiście ze stronami, które też już mają jakąś widoczność. Też może się okazać, że będziemy potrzebowali trzech, czterech miesięcy na to, aby osiągnąć już jakieś większe wyniki, no ale zaczynając rzeczywiście od tej optymalizacji, idąc przez te treści, link building, no to cały czas pracujemy codziennie, w każdym dniu miesiąca, pomijając weekendy, święta, nad tym, aby oczywiście dążyć do tego, żeby te wyniki były jak najlepsze, no bo tak jak powiedzieliśmy sobie wcześniej, jeżeli klient ma lepsze wyniki, jeżeli klient jest zadowolony, no to to idzie w drugą stronę i przekłada się na benefity dla naszej firmy.
[CodeAttachment:newsletter]
Na co zwrócić uwagę, zlecając komuś pozycjonowanie?
Agnieszka Indebska: Rozumiem. Powiedz mi, na co powinnam zwrócić uwagę, kiedy będę chciała zlecić komuś pozycjonowanie? Po prostu chodzi mi o kilka porad. Na co zwrócić uwagę, z czym się zapoznać, o co zapytać?
Daniel Pawlak: To jest dosyć trudne pytanie, ponieważ patrząc z perspektywy może takiego klienta, każda osoba będzie zwracała uwagę na coś innego. Każdą osobę będzie interesowało zupełnie coś innego. Jeden osoba będzie chciała wydać na takie pozycjonowanie jak najmniej. Druga osoba będzie chciała osiągnąć wyniki po 3-4 miesiącach i będzie wiedziała, że to się wiąże z większymi wydatkami. Inna osoba będzie sprawdzać to, jakie raporty będzie dostawała od agencji, Ile czasu będą poświęcać na tą stronę pozycjonerzy. Więc jakby takich elementów, na które klienci mogą zwracać uwagę, jest naprawdę sporo. Ja uważam, że takimi podstawowymi aspektami, nad którymi warto byłoby się zastanowić, na pewno jest budżet i uświadomienie sobie tego, że w zależności od branży, im bardziej ona jest popularna, no to tym większa jest konkurencja na rynku, a im większa jest konkurencja na rynku, no to powinniśmy się nastawić po prostu na to, że będziemy musieli wydać więcej pieniędzy. No bo przykład tego salonu fryzjerskiego w Poznaniu, no myślę, że takich salonów jest... Setki? No myślę, że pewnie moglibyśmy do takiej liczby dążyć, że pewnie na każdej ulicy jakiś gdzieś tam salon się znajdzie, więc jeżeli tych salonów rzeczywiście jest sporo, No to pewnie też sporo z nich się pozycjonuje, dąży do tego, żeby mieć jak najlepsze wyniki, więc pierwsza, pierwsza kwestia, no to jest pewnie ta kwestia budżetowa, druga kwestia, no to jest ta nasza branża, tak, czyli im bardziej popularna branża, no to tym większą świadomość powinniśmy mieć, że walczymy z większą liczbą konkurentów, jeżeli to jest jakaś, niszowa branża, gdzie w całej Polsce mamy, no nie wiem, 10 takich firm, które tą usługę oferują, no to wiadomo, że wyniki będziemy w stanie osiągnąć troszeczkę, troszeczkę szybciej, bo z tych 10, no na przykład, nie wiem, powiedzmy, że połowa niech się pozycjonuje, no to 5 powiedzmy, będziemy w stanie osiągnąć szybciej niż taki salon fryzjerski w Poznaniu. Trzeci aspekt to jest nasza lokalizacja. Jeżeli chcemy się pozycjonować w dużych miastach, Warszawa, Poznań, gdzie po pierwsze mamy większą liczbę konkurentów, mamy większe zainteresowanie tą usługą, no to to jest kolejny aspekt, na który warto zwrócić uwagę, czyli z jak dużego miasta pochodzimy. Bo znowu, wszystko tak naprawdę idzie w kierunku tego budżetu. Im więcej mamy konkurentów na rynku, im bardziej popularna jest nasza branża, im większa jest nasza miejscowość, no to tym większy musimy się nastawić na to, że będzie ten większy budżet. Natomiast jeżeli mamy niszową branżę, pochodzimy z jakiejś mniejszej miejscowości, no to myślę, że tutaj budżet będzie troszeczkę mniejszy niż porównanie do takiego Warszawy, Poznania. Myślę, że takie trzy kluczowe elementy, na które warto zwrócić uwagę i mieć o tym świadomość, bo świadomość to jest duża rzecz. Bo im bardziej świadomy klient, tym większa jego świadomość, im większa jego wiedza, no to tak naprawdę tym lepiej dla naszej całościowej współpracy. Bo jeżeli klient na pozycjonowanie w Warszawie będzie chciał wydać 600 zł, to ja uważam, że to będzie po prostu nieadekwatny budżet do działań, które trzeba podjąć, do pracy, którą trzeba wykonać. I te wyniki tak naprawdę, no... Nie będziemy w stanie osiągnąć tak dobrych wyników, jakie klient by chciał, no bo jeżeli konkurencja wydaje powiedzmy na takie pozycjonowanie 2000, 3000 na pozycjonowanie w Warszawie, a nasz klient będzie chciał wydawać 500 złotych, no to ciężko, nie? To tak jakbyśmy sobie na przykład porównali samochód, tak? Ktoś by pojechał sobie gdzieś tam na jakieś wyścigi i jedna osoba miałaby samochód za miliony, a druga miałaby samochód za kilka tysięcy. Pewnie wiadomo, że ten droższy samochód, który ma lepszy silnik i tak dalej, i tak dalej, no pewnie taki wyścig by wygrał. Więc tak samo jest z pozycjonowaniem. Warto po prostu poświęcić na to chwilę. Warto mieć tutaj większą świadomość. No i tak jak powiedziałem, budżet myślę, że to jest taki kluczowy element, jeżeli chodzi o początek współpracy, ale tych elementów jest więcej, no tak jakby na przykład właśnie ta historia strony, czy też na przykład współpraca z samym klientem, tak, bo jeżeli klient będzie chciał z nami szerzej troszeczkę współpracować, czyli na przykład, no nie wiem, my będziemy tworzyli treści na kategorie, a klient będzie opisywał bloga, czyli bardziej tutaj z nami współpracował, no to też jak najbardziej przekłada się na plus.
Agnieszka Indebska: Czyli kluczem do sukcesu jest współpraca, tak jak wszędzie.
Daniel Pawlak: Tak, kluczem do dobrej tutaj współpracy, do osiągnięcia dobrych wyników jest jak najbardziej słowo współpraca.
Agnieszka Indebska: Okej, wiem już w takim razie, czym jest pozycjonowanie, wiem, czym jest SEO, wiem, jak to działa, ale czy to się opłaca i kiedy zacznę zarabiać? Jeżeli jesteście ciekawi odpowiedzi na to pytanie, koniecznie posłuchajcie kolejnego odcinka. Przypomnę jeszcze, że moim gościem był Daniel Pawlak, R&D Specialist. Dziękuję Daniel. Dziękuję bardzo. Do usłyszenia.