Docieraj do klientów w Twojej okolicy, czyli jak działa SEO lokalne

Docieraj do klientów w Twojej okolicy, czyli jak działa SEO lokalne

Twoi klienci to osoby mieszkające w pobliżu? Dowiedz się, jak do nich dotrzeć! Sprawdź, jak rozwijać SEO lokalne i budować rozpoznawalność w najbliższej okolicy.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 00:45Na czym polega SEO lokalne?
  • 02:04Czy SEO lokalne jest skuteczne?
  • 02:46Od czego zacząć działania?
  • 03:01Co to jest optymalizacja treści?
  • 04:07Na czym polega linkowanie zewnętrzne?
  • 05:07Do czego służy wizytówka Google Moja Firma?
  • 05:55Jak duże znaczenie mają opinie klientów?
  • 06:29Czy SEO lokalne wystarczy, by osiągać dobre wyniki?

Docieraj do klientów w Twojej okolicy, czyli jak działa SEO lokalne

Jeśli prowadzisz, dajmy na to, cukiernię w Kielcach nie zamierzasz trafiać do klientów z Gdańska. To właśnie małe i średnie firmy starają się docierać do osób w swojej okolicy. Jeśli jesteś właścicielem takiej firmy, zapewne szukasz sposobów, jak możesz się im pokazać. Jednym z nich jest SEO lokalne i o nim właśnie Ci dzisiaj opowiem.

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

Co to jest SEO lokalne?

O SEO w tym cyklu słyszałeś już pewnie nie raz. Dlatego doskonale wiesz, że SEO to wszystkie działania, które mają sprawić, że Twoja strona będzie wyświetlać się w wysoko w wynikach wyszukiwania.

Czym więc jest SEO lokalne? To takie SEO, które skupia się przede wszystkim na tym, żeby docierać do osób w Twojej okolicy. Czyli przede wszystkim zajmować wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Lokalne wyniki wyszukiwania to te, które są związane z lokalizacją Twojej firmy. Więc jeśli klient wpisze – przypuśćmy – „kwiaciarnia”, mając włączoną lokalizację na swoim smartfonie, to na mapie Google wyświetlą mu się wszystkie kwiaciarnie w okolicy.

Zresztą zapewne doskonale znasz to z własnego przykładu. Jeśli kiedyś szukałeś kawiarni w pobliżu, w okolicy której nie znałeś, czy warsztatu samochodowego, na pewno skorzystałeś ze smartfona i wpisałeś po prostu „warsztat samochodowy”. W ten sposób wyświetliły Ci się wszystkie najbliższe możliwości.

Więc jeśli jako przedsiębiorca:

  • prowadzisz firmę usługową, ale promujesz się online,

  • jesteś małą firmą, która skupia się przede wszystkim na działalności w regionie,

  • albo dopiero startujesz i region jest takim polem, w którym dopiero zamierzasz się rozwijać…

… to SEO lokalne jest właśnie dla Ciebie.

Czy SEO lokalne jest skuteczne?

Jak pokazują statystyki, SEO lokalne jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwój firmy w regionie, na zaznaczenie swojej obecności w danym mieście na przykład.

  • 46% wyszukiwań w Google dotyczy działalności lokalnych,

  • liczba wyszukiwań „near me”, czyli „blisko mnie” wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat pięciokrotnie,

  • połowa użytkowników odwiedza sklepy w ciągu jednego dnia od momentu wyszukiwania w Google,

  • 1 na 3 osoby przeprowadza wyszukiwanie na smartfonie przed wizytą w sklepie.

Myślę, że te liczby fajnie obrazują moc SEO lokalnego, ale tyle teorii czas na praktykę.

SEO lokalne – jak zacząć?

Pozycjonowanie lokalne powinieneś zacząć od 4 podstawowych czynności:

  • optymalizacji treści na stronie,

  • linkowania zewnętrznego,

  • wizytówki Google Moja Firma,

  • opinii o Twojej działalności.

Optymalizacja treści a SEO lokalne

Optymalizacja treści na stronie powinna skupiać się przede wszystkim w tym wypadku na dodawaniu słów kluczowych związanych z lokalizacją Twojej firmy, czyli na przykład województwem, miastem lub nawet dokładnym adresem.

Tego typu wstawki związane z lokalizacją powinieneś wrzucać w różnych miejscach na swojej stronie, przede wszystkim w jej tytule.

Ale także w meta danych, czyli tych danych, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, jest to meta title i meta description, czyli meta tytuł i meta opis.

Warto użyć w swojej lokalizacji nazwę swojego miasta, na przykład w adresie URL. Ale również w nagłówkach stopce tytule i w podtytułach, czy w opisach alternatywnych zdjęć.

Przygotowując treści na swoją stronę czy na swojego bloga firmowego, warto, żebyś pomyślał o problemach społeczności lokalnej związanych z twoją usługą lub po prostu swoją działalnością. Wówczas będziesz przyciągał osoby zainteresowane tym, co dzieje się w regionie, ale także tym, czym ty się zajmujesz.

Linkowanie zewnętrzne a SEO lokalne

Kolejnym filarem SEO lokalnego jest tak zwane linkowanie zewnętrzne, czyli wszystkie linki, które kierują do Twojej strony, ale nie są w obrębie Twojej strony internetowej. Czyli mogą być to na przykład: lokalne katalogi firm, strony gazet lokalnych czy portali, fora dyskusyjne, na których pisze się o tematach związanych z Twoim regionem lub na twoją branżą.

Pomocni mogą okazać się także lokalni influencerzy, którzy prowadzą blogi i są chętni do współpracy.

Linków zewnętrznych warto też szukać na lokalnych stronach branżowych oraz oczywiście w Social Mediach, gdzie pisze się o problemach społeczności lokalnej.

Budując linkowanie zewnętrzne, pamiętaj jednak, żeby stawiać nie na ilość, ale na jakość. Im bardziej wartościowa strona internetowa, z której link kieruje do Twojej strony, tym większa szansa na wyższą pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Wizytówka Google Moja Firma a SEO lokalne

Kolejnym działaniem, które warto podjąć w ramach SEO lokalnego, jest założenie wizytówki Google Moja Firma, którą na pewno znasz z wyszukiwarki Google.

Wizytówka pozwala odnaleźć Twoją firmę na mapach oraz dowiedzieć się podstawowych rzeczy na jej temat. Na przykład: jaka jest jej nazwa, do jakiej kategorii się zalicza. Możesz w wizytówce także przedstawić zdjęcia związane ze swoją działalnością.

Tutaj polecam dodać także zdjęcie budynku, w którym znajduje się Twoja firma. Wówczas będzie ją łatwiej znaleźć.

Wizytówce są też dane adresowe, kontaktowe oraz godziny otwarcia.

Zakładając wizytówkę, pamiętaj, żeby w każdym miejscu dane Twojej firmy były spójne, czyli takie same w wizytówce Google Moja Firma, jak na przykład w wizytówce w katalogach firm.

Opinie klientów a SEO lokalne

Czwarty istotny element w kontekście SEO lokalnego to opinie.

Jak pokazują badania, klienci chętnie czytają opinie i się nimi sugerują. Opinie mają także wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Dlatego, jeśli masz taką możliwość, zadbaj o to, żeby zadowoleni klienci wyrażali swoje opinie na przykład w wizytówce Google Moja Firma czy w katalogach firm, bo wówczas masz szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a także ściąganie innych klientów zachęconych opiniami tych poprzednich.

Jak rozwijać SEO lokalne? Podsumowanie

Poznałeś właśnie 4 filary SEO lokalnego. Oczywiście to nie są wszystkie działania, które możesz wykonać, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania w Twoim regionie czy w ogóle w wynikach wyszukiwania.

Jeśli zajmiesz się SEO lokalnym, pamiętaj także o tym zwykłym SEO, czyli o tych działaniach, które sprawiają, że Twoja strona jest wartościowa dla algorytmów wyszukiwarek, ale także dla samych użytkowników.

  • Pamiętaj, żeby Twoja strona była responsywna, czyli przystosowana do różnych szerokości ekranu dla różnych urządzeń, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta na przykład ze smartfona czy tabletu, żeby wyszukiwać firmy, które ją interesują.

  • Pamiętaj o szybkości wyświetlania strony, bo to ma duży wpływ na User Experience, czyli doświadczenie użytkownika.

  • Pamiętaj o bezpieczeństwie, czyli certyfikacie SSL, który zapewnia bezpieczny przepływ danych.

  • Nie używaj reklam pełnoekranowych, które bywają irytujące, ale także są źle oceniane przez algorytmy Google.

  • I oczywiście stawiaj na wartościowe treści, czyli takie, które pomagają użytkownikom rozwiązywać ich problemy oraz zawierają wszystkie istotne wiadomości dotyczące tematu, który poruszasz.

Po wysłuchaniu tego odcinka zachęcam do:

  • sprawdzania, czy korzystasz z lokalnych słów kluczowych, takich, które są związane z Twoją branżą i lokalizacją, czyli na przykład miastem,

  • sprawdź także, jak się ma Twoje linkowanie zewnętrzne, czy na serwisach lokalnych, popularnych, wartościowych znajdują się linki, które kierują do Twojej,

  • sprawdź również, czy masz wizytówkę Google Moja Firma, a jeśli masz, to czy jest aktualna i zawiera wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Twojej działalności,

  • pamiętaj także o opiniach, które są bardzo istotne dla klientów i sprawiają, że Twoja firma zyskuje zaufanie w regionie.

 

Źródło: WebFX

Chcesz na bieżąco dostawać informację o nowych odcinkach podcastów?
Zapisz się na nasz newsletter dla przedsiębiorcy

Dostaniesz materiały, które poszerzą Twoją wiedzę biznesową: najświeższe podcasty, artykuły, pomocne e-booki i inne.

Zapisz się
Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas