Growth Hacking, czyli jak szybko rozwinąć biznes!
Czym jest Growth Hacking i w jaki sposób zastosować tę strategię w biznesie? Poznaj przykłady jej zastosowania i dowiedz się jak wdrożyć ją w swojej firmie!
Wciśnij play i dowiedz się już dziś!
Czego dowiesz się w tym odcinku?
- 01:07Czym jest Growth Hacking?
- 02:52Jak wdrożyć Growth Hacking w swojej firmie?
- 04:35Growth Hacking – poznaj najlepsze przykłady
Growth Hacking, czyli jak szybko rozwinąć biznes!
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, wiesz pewnie, że nie łatwo jest szybko rozwinąć własny biznes. Prowadząc działalność musisz pilnować opłat, zatrudniać pracowników, pozyskiwać klientów i wiele więcej. Często jednak możemy obserwować firmy, które rozwijają się w zaskakująco szybkim tempie, zostawiając za sobą konkurencję. Jak to możliwe? Dzieje się tak, ponieważ firmy te stosują strategię Growth Hackingu. Brzmi interesująco? W dzisiejszym podcaście przyjrzymy się bliżej właśnie temu zagadnieniu.
[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]
Cześć, ja mam na imię Oskar, a to jest podcast e-fektywna firma – cykl firmy WeNet, dzięki któremu pomagamy przedsiębiorcom rozwijać swój biznes w sieci. Zapraszam Cię na odcinek czterdziesty ósmy, w którym opowiem o Growth Hackingu i o tym, jak dzięki niemu można rozwijać firmę w szybkim tempie. Wspomnę także co nieco o tym jak wdrożyć go w swoim biznesie. Co więcej, przytoczę kilka przykładów Growth Hackingu – pod lupę weźmiemy firmę DropBox, oraz Gmail, czyli produkt spod szyldu Google. Przejdźmy do rzeczy! Zapraszam!
[CodeAttachment:ml-button]
Czym jest Growth Hacking?
Zacznijmy od tego, czym tak właściwie jest Growth Hacking. Choć termin ten stale zyskuje na popularności, dla wielu jest wciąż obcy. Growth Hacking to strategia polegająca na znalezieniu nietypowych i kreatywnych sposobów na przyspieszenie wzrostu firmy. W całym procesie istotne jest koncentrowanie się na tańszych rozwiązaniach, dzięki którym firma może znacząco zmniejszyć koszt pozyskania klienta. Jak to osiągnąć? Mówimy tutaj między innymi o viral marketingu czy też chociażby o wprowadzaniu automatyzacji. Każda firma potrzebuje klientów i każdy chce, żeby mówiono o jego biznesie, prawda? Dlatego właśnie Growth Hacking jest tak chętnie stosowany przez start-upy i duże korporacje takie jak Google.
Musisz wiedzieć, że nie jest to tradycyjna forma marketingu, a raczej podejście, które łączy w sobie marketing, analizę danych, kreatywność, a nierzadko także programowanie. Tak jak wspomniałem, Growth Hacking nie polega na wydawaniu dużych sum pieniędzy na reklamę, ale na znajdowaniu innowacyjnych i niekonwencjonalnych sposobów przyciągania uwagi i zwiększania zaangażowania klientów.
Jednym z kluczowych elementów Growth Hacking jest eksperymentowanie. Growth Hackers (bo tak określa się ludzi zajmujących się w firmie Growth Hackingiem) nie boją się ryzyka i często testują różne strategie, aby sprawdzić, co działa najlepiej. Mogą to być testy A/B, zmiany w treściach, czy też projektowanie nietypowych landing page'ów. Wszystko to ma na celu znalezienie najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie nowych klientów lub zwiększenie zaangażowania tych istniejących.
Kluczowym elementem Growth Hacking jest również wykorzystanie danych. Growth Hackers zbierają ogromne ilości informacji o zachowaniach użytkowników i podejmowanych przez nich decyzji, a następnie analizują je, aby zrozumieć, które działania się sprawdzają lub też czego oczekują klienci.
[CodeAttachment:ml-baner]
Jak wdrożyć Growth Hacking w swojej firmie?
Jeśli zastanawiasz się, jak osiągnąć szybki wzrost i zwiększyć liczbę klientów, to słuchaj dalej. Omówię teraz to, jak prawidłowo wdrożyć Growth Hacking w swojej firmie. Co prawda nie ma na to reguły, natomiast postaram się przybliżyć Ci to, czego potrzebujesz i jak zaplanować swoje działania.
Określenie Celów Biznesowych
Pierwszym krokiem we wdrażaniu Growth Hackingu jest zawsze określenie celów biznesowych. Jakie są twoje długoterminowe cele? Chcesz zwiększyć liczbę klientów, zysków czy zbudować rozpoznawalność marki? Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć, aby efektywnie dostosować swoje działania. Cele biznesowe będą wytyczać kierunek, którym warto podążać.
Identyfikacja Odpowiednich Kanałów i Narzędzi
Kolejnym krokiem jest identyfikacja odpowiednich kanałów i narzędzi, które pomogą ci osiągnąć określone wcześniej cele. Musisz zrozumieć, gdzie znajduje się twoja grupa docelowa i wybrać kanały, dzięki którym dotrzesz do nich najszybciej.
Przygotowanie Strategii
Teraz czas na przygotowanie strategii. Jakie konkretne działania podejmiesz, aby osiągnąć założone cele? Tworzenie strategii to moment, w którym określasz, jakie eksperymenty przeprowadzisz, jakie treści stworzysz i jakie metody wykorzystasz do przyciągnięcia uwagi klientów. Pamiętaj, że strategia Growth Hackingu jest elastyczna i może ulegać zmianom na podstawie uzyskiwanych danych.
Zapewnienie Odpowiedniego Budżetu
Ważnym elementem wdrożenia Growth Hackingu jest zapewnienie odpowiedniego budżetu. Choć Growth Hacking jest znane ze swojej skuteczności przy ograniczonym budżecie, to wciąż potrzebujesz środków na testowanie różnych działań, czy też promocję treści.
Ciągłe Doskonalenie i Monitorowanie
I finalnie, pamiętaj o tym, że wdrożenie Growth Hackingu to proces ciągłego doskonalenia i monitorowania. Regularnie analizuj wyniki swoich działań, śledź wskaźniki wydajności i bądź w gotowości, aby w miarę potrzeb zmieniać i dostosowywać swoją strategię.
[CodeAttachment:newsletter]
Growth Hacking – poznaj najlepsze przykłady
Żeby lepiej zobrazować to, jak mogą wyglądać działania Growth Hackingu, przytoczę dwa przykłady jego zastosowania. Jednym z przykładów będzie wprowadzenie na rynek poczty Gmail, czyli produktu spod szyldu Google. Drugim z kolei będzie Dropbox. Co prawda to również duża firma, ale podany przykład został zastosowany w startupowej fazie tego projektu, czyli we wczesnych latach istnienia tego przedsiębiorstwa. Zaczynajmy.
Gdy Gmail pojawił się na rynku w 2004 roku, usługa w postaci poczty elektronicznej była już dosyć popularna. W tym okresie wiele firm oferowało już możliwość założenia darmowego konta. Co zrobił Google? Postawił na element ekskluzywności, co okazało się sukcesem.
W pierwszym etapie swojego rozwoju Gmail rozdał darmowe konta określonej grupie odbiorców – tak zwanym "early adopters," czyli osobom, które były entuzjastami nowych technologii i miały duży wpływ w swoich społecznościach. Co było innowacyjne, to fakt, że ci pierwsi użytkownicy otrzymywali zaproszenia od Gmaila, a Ci z kolei przekazywali je swoim znajomym i rodzinie.
Jak pewnie się domyślasz, podejście to wywołało ciekawy ciąg wydarzeń. Darmowe konta Gmaila były dostępne tylko dla wybranej grupy osób, co sprawiło, że ci właśnie użytkownicy poczuli się wyjątkowi. Zachęcali oni swoich znajomych do dołączenia, co przyczyniło się do rozpowszechnienia usługi.
Przechodząc dalej, weźmy pod lupę przykład Growth Hackingu, który został zastosowany przez firmę Dropbox. Gdy produkt tej marki trafił w ręce klientów, konkurencyjność na rynku przechowywania danych w chmurze była już ogromna. Dropbox postawił więc na strategię poleceń. Za każdego nowego użytkownika, który został polecony przez osobę, która już korzystała z usługi, obie strony otrzymywały dodatkową przestrzeń na dysku. To spowodowało lawinowy wzrost liczby użytkowników, co jak można się domyślić, przełożyło się na ogromny zysk firmy.
Te przykłady pokazują, jak Growth Hacking, opierając się na psychologii społecznej i mechanizmach społecznych, może przełożyć się na szybki wzrost użytkowników w krótkim czasie. Pamiętaj jednak, że jest to tylko jeden ze sposobów na pozyskiwanie klientów. Jeśli chcesz poznać inne metody i dowiedzieć się między innymi jak działa lejek sprzedażowy, koniecznie pobierz naszego darmowego e-booka zatytułowanego ‘’Jak efektywnie zdobywać klientów’’. Link do pobrania znajdziesz w opisie i transkrypcji tego podcastu.
Co więcej, w ramach podsumowania chciałbym powiedzieć Ci także, że Growth Hacking to tylko strategia wykorzystywania podczas rozwoju firmy. Aby jednak firma poprawnie funkcjonowała, musisz zadbać przede wszystkim o jej fundamenty. W przypadku sklepów e-commerce będzie to profesjonalny, poprawnie skonfigurowany sklep internetowy. Co więcej, przed wdrażaniem Growth Hackingu w swojej firmie, zadbaj o odpowiednie pozycjonowanie w Internecie. Poprawnie zoptymalizowana strona WWW lub e-sklep może okazać się ogromnym sukcesem już na starcie. Jak to zrobić? Najlepiej zwrócić się do doradców WeNet. Otrzymasz kompleksową obsługę i finalny produkt, który będzie skrojony na miarę Twoich oczekiwań. I na tym chciałbym zakończyć dzisiejszy podcast. Daj znać, czy podobał Ci się ten odcinek, a z mojej strony to już wszystko. Dziękuję Ci za wysłuchanie i do usłyszenia niebawem!