Jak odpowiadać na negatywne komentarze? Garść wskazówek
Negatywne komentarze to nieodłączny element działalności w sieci. Dowiedz się, jak reagować na nieprzychylne opinie, czy warto usuwać negatywne komentarze i czy zawsze trzeba na nie odpowiadać? Poznaj wskazówki, które pomogą Ci wyjść z twarzą z każdej internetowej „potyczki”.
Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!
Czego dowiesz się w tym odcinku?
- 00:49Jak radzić sobie z krytycznymi komentarzami?
- 01:02Czy warto szybko odpowiadać na negatywne opinie?
- 01:27Czy warto prowadzić wymianę zdań na forum publicznym?
- 02:00Czy bojowe nastawienie to dobry pomysł?
- 02:43Czy krytyczne opinie mogą pomóc firmie?
- 03:05Jak reagować na wulgarne komentarze?
- 03:49Czy usuwać negatywne komentarze?
- 04:38Czy trzeba odpowiadać na każdy negatywny komentarz?
Jak odpowiadać na negatywne komentarze? Garść wskazówek
Jak odpowiadać na negatywne komentarze? Garść wskazówek
Prowadzenie firmy wiąże się z miłymi momentami, kiedy to klienci chwalą nasze usługi, nasze produkty, ale niestety nie zawsze tak się dzieje. Zdarza się, że jesteśmy krytykowani i to na forum publicznym, nie tylko na forum internetowym, ale na przykład w Social Mediach czy w komentarzach na blogu. Co wtedy robić: odpowiadać, ignorować czy usuwać?
[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]
Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?
Przygotowałem 7 wskazówek, które ułatwią Ci opracowanie strategii działania w sytuacji kryzysowej.
1. Odpowiadaj szybko
Przypuśćmy, że na Twoim profilu Facebook pojawia się negatywny komentarz dotyczący Twojej oferty. Co wówczas robisz? Odpowiadasz na ten komentarz jak najszybciej. To bardzo ważne. Wówczas pokazujesz, że jesteś zaangażowany w sprawy swojej społeczności. Gotowy do interakcji.
2. Inicjuj prywatne rozmowy
Jeśli sprawa zaczyna się rozwijać albo czujesz, że możesz rozwiązać ten problem, bo jest to coś, co na przykład klient może zareklamować, postaraj się sprowadzić tę rozmowę na teren prywatny, czyli porozmawiaj na tak zwanym PRIV-ie. Albo poproś o numer telefonu do klienta, żebyś mógł do niego zadzwonić i wyjaśnić wszystkie te pretensje i jego opinię, którą wygłasza publicznie. Nie ma sensu wojować z niezadowolony klientem na oczach wszystkich.
3. Przyznawaj się do błędów
Staraj się nie nastawiać bojowo. Przyjmij zasadę, że klient ma zawsze rację. Jeśli ktoś ocenia negatywnie Twój produkt, powiedz, że jest Ci przykro. Jeśli jesteś w stanie to jakoś wyjaśnić, możesz to zrobić w kilku krótkich zdaniach.
Przypuśćmy, że prowadzisz pizzerię i klient dostał spaloną pizzę. Po prostu odpowiedz, że w takich wypadkach może ubiegać się o reklamacje, a Ty akurat masz nowego kucharza albo niektórzy kucharze czasami popełniają błędy, bo są tylko ludźmi.
Chodzi o otwarty dialog i szczere odpowiedzi. Chowaniem głowy w piasek, szczególnie przy konstruktywnej krytyce jest źle widziane. Warto często traktować skargi jako coś konstruktywnego, jako informację zwrotną, która pozwoli Ci ulepszać swoje produkty czy usługi.
Wchodząc w dialog z niezadowolonym klientem, możesz zmienić go z niezadowolonego klienta na klienta stałego, który będzie do Ciebie wracał.
4. Pytaj o szczegóły
Niestety, nie wszystkie komentarze są zawsze konstruktywne. Zdarza się tak, że klient atakuje i obraża. Wówczas, jeśli nie przekracza to jakiś granic przyjętych na danym portalu, zapytaj, o co chodzi. Wtedy otwierasz dwie drogi:
albo klient zamilknie i nic nie odpowie i wówczas będzie to świadczyło, że był to po prostu atak, mający na celu zwrócenie na siebie uwagi,
albo napisze, o co chodzi i wówczas możesz zastosować te taktyki, o których powiedziałem wcześniej, czyli jest „mi przykro” i „doceniam krytykę”, innymi słowy: starasz się rozwiązać daną sytuację w miłej atmosferze.
5. Nie usuwaj komentarzy (chyba, że…)
Czasami zdarza się tak, że komentarz jest wyjątkowo wulgarny albo zawiera groźby. Wówczas można go usunąć albo zgłosić.
W innych wypadkach raczej nie usuwamy komentarzy, nawet tych negatywnych. Źle to świadczy o Tobie, zraża do Ciebie osobę komentującą, ale także całą społeczność, która gdzieś tam obraca się wokół Twojego profilu.
Świadczy to o tym, że coś ukrywasz, starasz się coś zatuszować. Psuje to wiarygodność Twojej firmy. Dlatego zasada jest taka, że merytorycznych komentarzy negatywnych na pewno nie usuwamy. Staramy się usuwać tylko te komentarze, które przekraczają granice dobrego smaku, granice kultury.
6. Nie odpowiadaj wszystkim
Nie odpowiadaj wszystkim, nie trzeba tego robić.
Najpierw warto zidentyfikować, co to jest za osoba, czy to przypadkiem nie jest profil, który powstał tylko po to, żeby obrażać w komentarzach, czy to po prostu nie jest internetowy troll.
Dlatego warto weryfikować komentarze i sprawdzać, z kim mamy do czynienia. Czy to jest rzeczywiście osoba, która jest na Facebooku od lat, ma swoich znajomych, swoje zdjęcia i mamy pewność, że korzystała z naszych usług lub z naszych produktów. Czy po prostu jest internetowym hejterem. Warto na to zwrócić uwagę, żeby nie wchodzić w publiczne kłótnie i bijatyki na słowa w komentarzach.
[CodeAttachment:ml-button]
Jak reagować na negatywne komentarze? Podsumowanie
Ogólnie rzecz biorąc, z negatywnymi komentarzami trzeba obchodzić się łagodnie i szybko. Szybka odpowiedź na komentarz to wygrana bitwa, życzliwa odpowiedź to wygrana wojna.
Dlatego warto być miłym i starać się łagodzić trudne sytuacje, nie zaogniać ich, nie wchodzić w przepychanki słowne, które są zupełnie niepotrzebne. Jeśli sytuacja jest naprawdę skomplikowana i złożona, warto odezwać się do tej osoby prywatnie czy telefonicznie, e-mailowo albo w prywatnej wiadomości na danym portalu, żeby wyjaśnić sytuację.
Ustalaj granicę na swoich profilach i ich się trzymaj. Jeśli nie akceptujesz wulgaryzmów, to usuwaj te komentarze, informując jednocześnie o tym całą społeczność.
Wskazówki, które tu przedstawiłem, sprawdzą się w mediach społecznościowych, czyli na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Ale także w komentarzach na blogu czy w wizytówce Google Moja Firma.
Myślę, że każdy przedsiębiorca znajdzie tu dla siebie coś, co pomoże mu prowadzić dialog, komunikację ze swoimi klientami nie zawsze miłymi i sympatycznymi, bo nie tylko tacy się zdarzają, o czym pewnie doskonale wiecie.
Sprawdź również, jak badać potrzeby klientów.