Responsywna strona internetowa – co to znaczy?

Responsywna strona internetowa – co to znaczy?

Strona internetowa, która wychodzi dziś naprzeciw oczekiwaniom użytkowników to strona responsywna. Przekonaj się, dlaczego warto projektować witryny w technologii RWD i jak to wpływa na Twój biznes w sieci.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

  • 00:47Co to jest responsywna strona internetowa?
  • 01:22Dlaczego strona powinna wyświetlać się dobrze na różnych urządzeniach?
  • 02:47Jakie korzyści dla biznesu daje Responsive Web Design?
  • 04:41Jak sprawdzić, czy strona WWW jest responsywna?

Responsywna strona internetowa – co to znaczy?

Internet zdarza nam się przeglądać na różnych urządzeniach. Szybko przeskakujemy z komputera stacjonarnego na laptopa, z laptopa na telefon, zaraz na telewizor lub tablet. W związku z tym twoja strona internetowa, którą masz zamiar zbudować lub, którą już masz, powinna być responsywna. Co to oznacza? O tym w dzisiejszym odcinku.

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

 

Co to jest responsywna strona internetowa?

No właśnie, co oznacza, że strona jest responsywna? Mówiąc najprościej: to taka strona, która została zaprojektowana tak, aby automatycznie dopasowywać się do rozmiaru okna przeglądarki, do rozmiaru ekranu danego urządzenia.

Dzięki technologii Responsive Web Design (RWD) ta sama strona wyświetla się dobrze na różnych urządzeniach. W ten sposób wszystkie elementy tej strony internetowej (teksty, zdjęcia, tabele) są elastyczne i automatycznie dopasowują się właśnie do tej szerokości ekranu. 

Dlaczego responsywność ma znaczenie?

Dlaczego jest to takie ważne? Responsywność jest takim samym standardem w dzisiejszym Internecie jak certyfikat SSL.

Po pierwsze responsywność jest ważna, dlatego, że coraz więcej osób korzysta z Internetu  przy pomocy urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet.

Jak pokazuje niezwykle przydatny raport Gemius Polska: już 76% osób robi zakupy internetowe, korzystając ze smartfona, przy 78% osób, które korzystają z laptopa. Jak widać, ta różnica zaczyna topnieć, a jestem w stanie założyć się o dużą kawę, że w pewnym momencie smartfony przegonią w tej statystyce laptopy.

Widać to już na poziomie budowy strony internetowej. Jest taka filozofia, która się nazywa first mobile, filozofia lub strategia w projektowaniu stron internetowych, która zakłada, że zaczynamy od budowy wersji mobilnej strony internetowej, a następnie dopiero dostosowujemy ją do większych ekranów. Właśnie zgodnie z tą filozofią zaprojektowaliśmy stronę dla Roberta Korzeniowskiego, którą możecie zobaczyć pod adresem korzeniowski.pl.

Zobaczcie sobie tę stronę na telefonie i na komputerze, żeby porównać i zobaczyć różnicę.

[CodeAttachment:www]

Jakie korzyści daje responsywna strona WWW?

Teraz warto powiedzieć nieco o korzyściach, które daje Ci responsywna strona internetowa. 

  • Po pierwsze to oczywiście wygoda korzystania dla Twoich użytkowników. Nie muszą przybliżać na telefonie małej czcionki czy niewyraźnego zdjęcia, bo po prostu ta czcionka i to zdjęcie wyświetla się dobrze i wyraźnie, bo jest przystosowane do tego urządzenia, z którego właśnie korzysta użytkownik.

  • Lepsza czytelność to bardzo duży plus, a co za tym idzie – szansa na większy ruch na stronie. Jeśli z Twojej strony można korzystać na różnych urządzeniach, to siłą rzeczy jest dostępna dla większej liczby użytkowników. To też wpływa na większą konwersję, czyli jeśli masz sklep internetowy, który jest responsywny, masz większą szansę na to, że więcej osób będzie po prostu u Ciebie kupować lub przeglądać Twoją ofertę na stronie internetowej.

  • Ponadto responsywna strona internetowa to po prostu oszczędność, ponieważ nie musisz tworzyć dwóch osobnych wersji na smartfon i na komputer stacjonarny. Tworzysz jedną wersję, która dostosowuje się automatycznie do różnych szerokości ekranu. Co więcej, jeśli tworzysz takie dwie wersje, to osobno musisz aktualizować te dwie strony. W przypadku responsywnej strony aktualizujesz jedną, która jest dostępna tak samo na wszystkich urządzeniach z tymi samymi treściami.

  • I jeszcze jedna korzyść, o której warto wspomnieć. Algorytmy Google wyżej oceniają strony, które są responsywne. W ten sposób Twoja strona internetowa będzie wyświetlać się wyżej na konkretne frazy kluczowe związane z Twoją branżą. A to kolejna szansa na większy ruch na stronie i większą konwersję.

Strony WWWStrony WWW

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Wiele osób pyta w sieci, jak sprawdzić, czy strona jest responsywna. 

Jest na to bardzo prosty sposób. Wystarczy zwęzić okno przeglądarki i sprawdzić, czy po zwężeniu treść na stronie zmienia się tak, by dostosować się do bieżącej szerokości okna. Jeśli się dostosowuje, jeśli ta treść jest cały czas widoczna, oznacza to, że strona jest responsywna.

Poza tym można oczywiście to sprawdzić, otwierając stronę na smartfonie, tablecie i laptopie i sprawdzając, czy na każdym z tych urządzeń jest ona czytelna i łatwa do przeglądania i korzystania. Responsywna strona firmy – podsumowanie

Już wiesz, co to jest responsywna strona internetowa i wiesz jakie korzyści za sobą niesie. Na pewno otwiera to Twoją stronę na szerszą grupę użytkowników. Sprawia, że oszczędzasz czas, bo nie musisz aktualizować dwóch stron internetowych osobno i też w pełni wykorzystujesz potencjał swojej działalności. Co więcej, masz szansę na wyprzedzenie konkurencji, która nie posiada responsywnej strony internetowej.

Oczywiście, warto pamiętać, że sama responsywna strona nie załatwia wszystkiego. Trzeba pamiętać o angażujących i wartościowych treściach i innych zasadach związanych z SEO czy elementach User Experience, czyli wszystkich elementów, które wpływają na pozytywne doświadczenia użytkownika, który przegląda daną witrynę.

Po wysłuchaniu tego odcinka zachęcam Cię do sprawdzenia na przykład swojej ulubionej strony najczęściej odwiedzanej i zobaczenia, jak wygląda ona na laptopie, jak wygląda na komputerze stacjonarnym, jak wygląda na smartfonie i porównanie tych różnych wersji tej strony internetowej. Sprawdź po prostu, czy Twoja ulubiona strona jest responsywna.

 

Źródło: Gemius Polska. Raport e-commerce 2021

Chcesz na bieżąco dostawać informację o nowych odcinkach podcastów?
Zapisz się na nasz newsletter dla przedsiębiorcy

Dostaniesz materiały, które poszerzą Twoją wiedzę biznesową: najświeższe podcasty, artykuły, pomocne e-booki i inne.

Zapisz się
Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter