Rola lidera w obliczu trudnych wyzwań
- 11-01-2023
- Firma w obliczu wyzwań
Dla lidera pandemia, kryzys, jest jednym z najtrudniejszych wyzwań w karierze zawodowej. Jest to czas, kiedy dni są pełne obaw, a Ty musisz stawić im czoło w pracy. Takie dni wymagają od lidera znalezienie złotego środka, aby wyjść zwycięsko z sytuacji, w jakiej znalazła się Twoja firma. Znalezienie dobrego rozwiązania nie jest proste. Trudne wyzwania pojawiają się niespodziewanie i tak jak kula śniegowa tocząca się po zboczu, nabierają prędkości i masy po to, żeby w końcu się zatrzymać. To, że w pewnym momencie to się skończy, nie ulega wątpliwości, ale nigdy nie wiesz, kiedy ten moment nastąpi. Musisz być gotowy na to, co się wydarzy.
Postaw ludzi na pierwszym miejscu
Przeprowadź pracowników przez kryzys. Pamiętaj, że strach rozprzestrzenia się szybciej niż wirus. Jednym z podstawowych celów lidera powinno być wytworzenie wysokiego poczucia bezpieczeństwa. Jeśli wspierasz pracowników, oni zrobią wszystko, aby wizja Twojej firmy stała się rzeczywistością. Ludzie muszą być w centrum uwagi i komunikacji. Wykaż przede wszystkim troskę o konsumentów, interesantów, pracowników, a nie o firmę czy jej marki. Komunikując się, pamiętaj, że niepełna informacja jest lepsza niż jej brak.
Edukuj samego siebie
Twoim obowiązkiem jest zdefiniowanie rzeczywistości. Miej świadomość, z czym masz do czynienia. Zgromadź wiedzę, bądź elastyczny. Dostosuj się. Wykorzystaj siłę zespołu. Wszyscy razem jesteście mądrzejsi niż w pojedynkę. Lider nie jest dobry, ponieważ ma rację; jest dobry, ponieważ chce się uczyć i ufać. Potrzebuje on zespołu, aby spojrzeć na problem z innej perspektywy.
Komunikuj się rozsądnie
Upraszczaj skomplikowane rzeczy. Myśl o tym, co mówisz. Bądź autentyczny. Możesz okazywać niepewność, lider nie zna odpowiedzi na wszystkie pytania. Musisz widzieć kierunek, w którym podążasz. Pokaż ludziom właściwą perspektywę. Niech widzą Twoje wsparcie.
Nastaw się na przetrwanie
Pomiń etap negacji i wyjdź z założenia, że problem jest poważniejszy, niż się wydaje. Jeśli uświadomisz sobie to na początku, to nie dopuścisz do sytuacji, kiedy problem się będzie powiększał, a skupisz się na szybkim znalezieniu rozwiązania. Czas gra na Twoją niekorzyść. Prawdziwe problemy nie rozpływają się w powietrzu. Wymagają one wdrożenia rozwiązań, które naprawią procesy lub wprowadzą nowe.
Myśl wielowariantowo, inicjuj zmiany
Myśl inaczej. Kryzys wymaga decyzji, która będzie punktem zwrotnym. Kreatywność jest w cenie. Znajdź obszar, w którym Twoja firma może odpowiedzieć na potrzeby klientów w dobie pandemii. Niektóre restauracje zamknięte z powodu pandemii przestawiły się na dostawę jedzenia online, są też takie, które przekształciły się w piekarnie. Firmy odzieżowe przestawiły się na szycie maseczek ochronnych, hotele oferują darmowe noclegi dla lekarzy, którzy nie chcą narażać swoich rodzin. Pomyśl, co Ty jesteś w stanie zrobić?
Bądź wizjonerem i strategiem
Strategia będzie kluczowa dla rozwoju Twojej firmy w obecnej sytuacji. Jeśli nie będziesz w stanie dostosować swojej strategii, czasy będą o wiele trudniejsze, niż gdybyś to zrobił. Działaj szybko. Jeśli sytuacja wymaga przebranżowienia się, a w Twoim wypadku jest to możliwe, nie zwlekaj.
Zaangażuj się społecznie. To jest dobry czas, aby dokonać sprytnego, odpowiedniego budowania marki. Marketing polega na rozpoznaniu i zaspokojeniu prawdziwej potrzeby. Najlepszy marketing przede wszystkim pomaga ludziom i dzięki temu zarabia na ich działalności. Wiele osób wstrzymuje się z wydatkami, ale pojawi się także ogromna ilość stłumionego popytu. Marki, które zyskają pozytywną uwagę, wykorzystają ten popyt.
Twoja firma przetrwa i dzięki temu, co się stało, stanie się silniejsza
Każda trudna sytuacja dla firmy jest lekcją nie tylko dla leadera, ale również dla wszystkich pracowników. Staraj się wyciągnąć z tej lekcji jak najwięcej. Wiedz, że wyjdziesz z tego silniejszy i przygotowany na kolejne trudne wyzwania. Ból ekonomiczny jest nieunikniony. Jednak przetrwanie, a nawet wzrost są możliwe w nadchodzącym czasie pod warunkiem, że dobrze się przygotujesz. Pamiętaj, prawdziwi liderzy kształtują się w kryzysie.