Franczyza. Czy taki układ się opłaca?
- 17-01-2023
- Pomysły biznesowe
Chcesz założyć firmę, ale brakuje ci środków na wkład własny? Rozwiązaniem tego problemu może być model franczyzowy, czyli prowadzenie własnego biznesu pod szyldem innej marki. Podpowiadamy, na czym polega taki układ i jakie są jego największe zalety. Sprawdź, czy warto się na niego zdecydować i już dzisiaj rozpocznij prowadzenie własnej działalności.
Na czym polega model franczyzowy?
Franczyza jest to model działalności gospodarczej, w którym prowadzimy własny biznes pod szyldem innej marki. W naszym kraju działa ponad pół tysiąca modeli franczyzowych. Wśród nich są takie sieci jak McDonald’s, Yves Rocher, Triumph, Sphinx, 5.10.15 czy Komfort. Taki model prowadzenia biznesu to dobre rozwiązanie szczególnie dla osób rozpoczynających własną działalność.
Przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić biznes w modelu franczyzowym, mogą wybierać spośród firm w różnych sektorach — finansowym, gastronomicznym, spożywczym czy odzieżowym. Mają również możliwość pozyskania licencji zagranicznej i zostania masterfranczyzobiorcą. Przed decyzją o wyborze danego biznesu warto jednak dobrze się zastanowić i zrobić kalkulację kosztów inwestycji i utrzymania firmy. Wybór branży trzeba dopasować do potrzeb rynkowych i potencjału zakupowego klientów.
Obecnie na rynku można znaleźć pomysły na każdą kieszeń. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, z łatwością znajdziesz firmę, której franczyzobiorcą zostaniesz, wydając od kilku do kilkunastu złotych. Przystępując do dużej, międzynarodowej sieci, będziesz musiał jednak liczyć się z dużo większym wydatkiem.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Dlaczego warto zdecydować się na franczyzę?
Główną zaletą modelu franczyzowego jest brak konieczności posiadania dużego kapitału potrzebnego na rozpoczęcie działalności. Prowadząc biznes w ten sposób, nie będziesz rozpoczynał działalności od zera, a dostaniesz gotową markę, logo, pomoc merytoryczną a przede wszystkim już przywiązanych do marki klientów. To wszystko sprawia, że decydując się na franczyzę marki, która już odniosła sukces na rynku, masz większe poczucie bezpieczeństwa i większą wiarygodność. Dzięki temu możesz też łatwiej prognozować zyski, a także uzyskać lepsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami.
Warto wspomnieć, że franczyzodawca dzieli się ze swoim partnerem nie tylko marką, ale również know-how, dlatego decydując się na układ franczyzowy, możesz liczyć na liczne szkolenia i fachową pomoc, która obejmuje między innymi wsparcie przy ustalaniu asortymentu, dobór lokalizacji sklepu, szkolenia dotyczące księgowości czy rekrutacji pracowników. Stałe wsparcie specjalistów jest bardzo ważne i daje możliwość nauczenia się wielu cennych biznesowo rzeczy.
Możliwość prowadzenia działalności pod znaną marką i korzystania z renomy sieci i jej reklamy to również duże zalety pracy na licencji franczyzowej. Jest to szczególnie ważne w dobie postępującej konsolidacji — coraz częściej bowiem pojedynczym podmiotom trudno jest konkurować o klienta, szczególnie w branży odzieżowej czy spożywczej.
Wady układu franczyzowego
Praca na licencji to jednak nie tylko same pozytywy. Franczyzobiorca musi bowiem ponosić koszty opłat za udzielenie licencji, a także wypłacać na rzecz partnera określony w umowie procent obrotów ze sprzedaży. Początkującym przedsiębiorcom może być trudno zarobić na utrzymanie lokalu, zatrudnienie pracowników i opłaty na rzecz franczyzodawcy. Nie jest jednak powiedziane, że jest to niemożliwe.
Wadą takiego układu jest również fakt, że decydując się na franczyzę, mamy ograniczoną samodzielność w prowadzeniu biznesu. Przed wprowadzeniem każdej innowacji konieczne jest bowiem uzyskanie aprobaty właściciela marki – nawet wtedy, gdy los firmy jest zagrożony. To franczyzodawca, a nie franczyzobiorca podejmuje wszystkie decyzje dotyczące oferty, źródeł zaopatrzenia czy strategii marketingowej, ponieważ pozwala to na zachowanie jednolitych standardów w całej sieci.