Jak wykorzystać potencjał TikToka?
- 14-12-2021
- Reklama i marketing
Mimo że największą grupę odbiorców stanowi młodsze pokolenie, TikTok to wciąż wiele do odkrycia. Firmy coraz bardziej interesują się obecnością na tej platformie, tym bardziej że twórcy aplikacji sami inwestują w usługi dopasowane do biznesu. Jeśli TikTok wciąż jest dla Ciebie zagadką, przeczytaj artykuł. Poznaj ciekawostki na ten temat i dowiedz się, jak tworzyć ciekawe i angażujące treści.
Czym jest TikTok?
TikTok to platforma, w której publikowane są krótkie filmiki. Charakterystyczną cechą zamieszczanych video, jest to, że są kręcone w pozycji wertykalnej, a uzupełnieniem obrazu jest idealnie dopasowany podkład muzyczny. Platforma poza samą publikacją umożliwia także prosty montaż klipu. Żeby filmik nie był nudny i wyróżnił się na tle innych, twórcy mogą dodawać do niego dodatkowe elementy jak teksty czy naklejki.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
Nie tylko lip sync, czyli jak platforma stale się rozwija
Kiedyś TikTok głównie kojarzony był z popularnymi formatami, jak lip sync czy pranki, jednak dziś znajdziemy tam coraz więcej ciekawych i angażujących treści. Platforma nieustannie się rozwija, a w notowaniach prześciga inne aplikacje. Według badania Sensor Tower to najczęściej pobierana aplikacja na świecie – w październiku 2020 roku TikTok był instalowany 66 mln razy. Jest to 9,5-procentowy wzrost w stosunku do października roku poprzedniego [1].
61% osób uważa, że reklamy na TikToku są wyjątkowe w porównaniu do topowych platform społecznościowych – bardziej autentyczne, zabawne i godne zaufania. Z kolei 3 na 4 osoby uważają, że TikTok to miejsce, w którym ludzie mogą otwarcie wyrazić siebie i dzięki korzystaniu z platformy odkrywają inspiracje i dobrze się bawią [2].
A jak wygląda sytuacja w Polsce, ile polscy użytkownicy spędzają na TikToku? Tak prezentują się statystyki:
źródło: Statista, 40% polskich użytkowników spędza na TikToku ponad 60 minut dziennie
TikTok otwiera się również dla biznesu. TikTok for Business to platforma z przewodnim hasłem Don’t make ads. Make TikToks przeznaczona dla właścicieli firm i osób związanych z marketingiem. Można odnaleźć tam nie tylko narzędzia marketingowe, ale także pomysły na tworzenie wartościowych treści. Osoby, które chcą dowidzieć się więcej, mają dostęp do platformy e-learningowej TikTok For Business Learning Center.
W badaniu zleconym przez platformę TikTok około 50% użytkowników przyznało, że odkrywa nowe produkty poprzez reklamy zamieszczane przez firmy i marki [3]. Firma inwestuje więc w social commerce i wchodzi na rynek handlu online poprzez współpracę z platformą Shopify. Dzięki temu sprzedawcy działający na Shopify będą mogli dotrzeć do młodszej widowni i skorzystać z pomocnych narzędzi.
Jak tworzyć treści na TikToku?
Są dwie drogi – możesz współpracować z influencerem lub – założyć konto firmy na platformie i samodzielnie tworzyć filmy. Osoby, które chcą nawiązać współpracę z twórcami treści, mogą skorzystać z pomocy samej platformy i tam znaleźć TikTokera. TikTok testuje nową platformę Creator Marketplace, dzięki której można odnaleźć kontakt do influencerów.
Jeśli jednak wolisz samodzielnie tworzyć własne klipy, oto kilka prostych wskazówek:
Wyznacz prowadzącego
Kręć filmiki samodzielnie lub wyznacz do tego zadania osobę, albo grupę osób z zespołu – tych najbardziej kreatywnych i podążających za trendami.
Bądź autentyczny
To złota zasada TikToka, o której często mówi sam wiceprezes, Blake Chandlee. Użytkownicy szybko wyczują wszelki fałsz, nie udawaj więc i stawiaj na naturalność, albo przynajmniej… wykreowaną spontaniczność.
Zaskakuj i baw
Tu nie może wiać nudą. TikTok to przede wszystkim treści rozrywkowe i zaskakujące, niecodzienne pomysły. Odkryj swoje pokłady kreatywności i twórz niepowtarzalne treści. Wykorzystaj specjalne efekty, ciekawe filtry i przejścia.
Śledź trendy
Trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, co jest na topie. Sprawdzaj zakładkę „Odkryj” oraz obserwuj, co dzieje się na zagranicznych kanałach. Zawsze będziesz o krok do przodu.
Zadbaj o oświetlenie
Nie musisz martwić się o skomplikowany sprzęt, jednak postaraj się o dobre oświetlenie, najlepsze będzie to naturalne.
Dopasuj muzykę
Obraz powinna uzupełniać dobrze dopasowana muzyka. Wykorzystaj popularne hity, żeby dotrzeć do większej grupy odbiorców.
Dodawaj klipy cyklicznie
Pamiętaj o regularności. Dostosuj czas publikacji do najwyższej aktywności użytkowników.
[1] https://sensortower.com/blog/top-apps-worldwide-october-2020-by-downloads
[2] https://newsroom.tiktok.com/en-us/new-study-finds-people-come-to-tiktok-to-lift-their-spirits
[3] https://newsroom.tiktok.com/en-us/connecting-shopify-merchants-with-the-tiktok-community