4 popularne platformy e-commerce. Która jest najlepsza?

4 popularne platformy e-commerce. Która jest najlepsza?

Jeśli chcesz wkroczyć ze sprzedażą na rynek online, koniecznie musisz zapoznać się z pojęciem platformy e-commerce. To opcja dla osób, które nie mają nawet żadnego doświadczenia z handlem w Internecie i chcą rozpocząć wszystko od zera. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz sprzedaż specyficznych produktów i masz konkretne wymagania, również jest to rozwiązanie dla Ciebie. Wszystko zależy od wyboru typu platformy. Dowiedz się, jaką platformę e-commerce wybrać.

Czym jest i jakie są typy platform e-commerce?

Platforma e-commerce jest to oprogramowanie umożliwiające stworzenie sklepu internetowego od postaw, a następnie zarządzanie nim i prowadzenie sprzedaży produktów w sieci.

W zależności od Twoich potrzeb masz do wyboru 4 typy:

  • Platformy SaaS (Software as a Service, „chmurowe”)
  • Platformy oparte na licencji
  • Platformy Open-Source
  • Platformy dedykowane

1. Platformy SaaS – szybkie, tanie, proste rozwiązanie

Jeśli spotkasz się z określeniem platforma chmurowa, wiedz, że chodzi o platformy oparte o rozwiązanie Software as a Service. Oznacza to, że platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy, więc nie musisz inwestować w serwery.

Takie rozwiązanie ma wiele plusów, jest:

  • szybkie – nie musisz tracić czasu na skomplikowany proces tworzenia, budowa sklepu trwa kilka minut i sprowadza się do wyboru gotowych szablonów,
  • tanie – na rynku znajdziesz oferty za jedyne 50 zł miesięcznie,
  • proste – nie musisz być ekspertem, ponieważ obsługa nie jest skomplikowana i zawsze możesz skorzystać z pomocy wsparcia.

Ponadto jest to wydajne rozwiązanie, jeżeli ruch w sklepie jest umiarkowany. Dlatego też platformy SaaS polecane są małym i średnim firmom, które nie mają dużych wymagań i chcą jak najszybciej wkroczyć na rynek online.

Opcja ta nie jest bez wad, trzeba liczyć się z tym, że narzuca pewne limity – dostajesz gotowe rozwiązanie, które w ograniczonym stopniu możesz rozwijać, poza tym taka platforma nie jest przygotowana na duży ruch.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


2. Platformy oparte na licencji – droższa opcja wymagająca czasu

Po drugiej stronie znajdują się platformy na licencji. To opcja dla osób, które mogą poświęcić czas i są w stanie zainwestować. Wysoka cena idzie w parze z wieloma zaletami. Jeśli zdecydujesz się na platformę opartą na licencji:

  • masz możliwość zaprezentowania szerokiej bazy produktów,
  • możesz obsługiwać dużą liczbę zamówień w ciągu minuty,
  • masz szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o rozwój platformy – masz do wyboru różne opcje modyfikacji i konfiguracji,
  • masz pewność, że dane są bezpieczne, a strona szybko się ładuje.

Oczywiście są również minusy – przede wszystkim wysokie koszty, które dotyczą nie tylko wdrożenia, ale także przymusu zakupu licencji. Wadą jest długi czas realizacji. Jeśli więc masz większe wymagania i stawiasz na rozwój, a przy tym jesteś w stanie poświęcić swoją pracę, czas i pieniądze, jest to opcja dla Ciebie.

3. Platformy Open-Source – popularny wybór

Często wybieraną opcją są platformy Open-Source ze względu na to, że nic nie kosztują. Za darmo możesz skorzystać z wersji podstawowej, a dodatkową zaletą jest duża swoboda modyfikacji. Jest jednak pewien haczyk – musisz wykupić hosting.

Wśród zalet należy wymienić:

  • korzystanie za darmo – jednak trzeba ponieść koszty hostingu,
  • szeroki wybór i samodzielność – możesz ingerować w zmianę dodatkowych funkcji czy szaty graficznej, ponieważ masz pełen dostęp do kodu.

Trzeba pamiętać, że duża swoboda w działaniu wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy lub korzystania z pomocy specjalisty, co wiążę się z potrzebą opłacenia takich usług. Jest to rozwiązanie dobre dla osób początkujących.

4. Platformy dedykowane – rozwiązanie szyte na miarę

Jeśli masz specyficzne potrzeby i prowadzisz biznes wymagający nieszablonowych rozwiązań, najlepszym wyborem będzie platforma dedykowana. Na rynku znajdziesz sklepy tworzone od zera, ale oparte o gotowe CMS-y oraz sklepy napisane specjalnie na potrzeby klienta. Wybierając takie rozwiązanie, masz zagwarantowane bezpieczeństwo.

Platformy dedykowane dają możliwość stworzenia sklepu ściśle dopasowanego do potrzeb klienta, jednak nie są pozbawione minusów. Taki wybór wymaga sporych nakładów finansowych, a także uzależnia od jednej agencji, której powierza się swój sklep. To opcja dla wymagających, którzy są w stanie zainwestować swój czas, pieniądze i zaufanie. 

Przeczytaj, jaki hosting wybrać dla e-sklepu.

Podziel się