Hosting współdzielony, VPS, Cloud Serwer czy serwer dedykowany dla e-sklepu?
- 21-10-2022
- Reklama i marketing
Wybór hostingu to bardzo ważna decyzja. Dobry hosting jest istotny nie tylko na co dzień, ale przede wszystkim od święta, czyli wtedy, gdy w e-sklepie zaczyna się duży ruch, np. przy okazji promocji na Black Friday. Serwery powinny wytrzymać duże przeciążenie, nawet jeśli platforma w jednym momencie obsługuje dużą liczbę zapytań ze strony użytkowników – przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka czy finalizację transakcji. Poza tym hosting wpływa na szybkość działania strony. Wybór odpowiedniego to gwarancja, że witryna będzie ładować się szybko i bez problemów. Do wyboru są cztery popularne rozwiązania. Poznaj ich plusy i minusy.
Jakie wady i zalety ma hosting współdzielony?
Hosting współdzielony to najlepsze rozwiązanie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Jeśli więc zakładasz nowy sklep i nie masz zbyt dużego budżetu, pomyśl właśnie o tej opcji.
Zaletą hostingu współdzielonego jest niezwykle atrakcyjna cena w porównaniu z innymi wariantami. Ponadto nie musisz być ekspertem, ponieważ dostajesz w pełni gotowe rozwiązanie. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, możesz skorzystać z pomocy firmy hostingowej.
Opcja nie jest jednak bez wad. Jak sama nazwa wskazuje, z jednego serwera korzysta kilku klientów, dlatego może dojść do przeciążenia. Oznacza to, że liczba procesów, które można wykonać, jest ograniczona.
Czy warto wybrać Virtual Private Server – VPS?
Virtual Private Server będzie dobrym wyborem, jeśli nie możesz zdecydować się pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym. VPS to rozwiązanie pośrednie, ponieważ po części decydujesz o konfiguracji maszyny, możesz uruchomić zaawansowane aplikacje, masz konkretną moc obliczeniową, jeśli natomiast pojawi się awaria, dane zostaną przeniesione. Istnieje więc obawa, że Twoja strona internetowa będzie niedostępna dla użytkowników, a taka przerwa może nawet przeciągnąć się do kilku dni.
To zdecydowanie droższe rozwiązanie niż hosting współdzielony, musisz liczyć się więc z dużo wyższym kosztem. Dodatkowo musisz wiedzieć, jak skonfigurować i administrować serwer lub ewentualnie istnieje opcja opłacenia pomocy ze strony hostingodawcy.
Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>
Czy warto zainwestować w serwer dedykowany?
Jeśli masz większe wymagania i oczekujesz najbardziej zaawansowanych usług, a do tego możesz więcej zainwestować, wybierz serwer dedykowany. Sprawdzi się on w przypadku dużego ruchu i częstych promocji, dlatego takie wydarzenia jak Black Friday czy czas świątecznych wyprzedaży nie będą stanowiły problemu.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to serwer dedykowany, więc możesz dopasować go do własnych potrzeb. Wadą jest jednak wysoka cena, a sama płatność ma charakter abonamentowy.
Jakie plusy i minusy ma Cloud Serwer?
To również bardzo zaawansowane rozwiązanie, w dodatku bezpieczne – jeśli dojdzie do awarii, sklep internetowy nie przestanie działać, ponieważ grupa maszyn współdzieli między sobą zasoby. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku Cloud Serwer wysoka jakość idzie w parze z wysoką ceną. Poza tym przeszkodą może być brak specjalistycznej wiedzy, która jest niezbędna do zarządzania i konfiguracji.
Jak wybrać firmę hostingową?
Zanim zdecydujesz się na konkretną ofertę, koniecznie zapytaj wybraną firmę m.in. o następujące kwestie:
czy gwarantuje nowoczesne procesory serwerowe,
czy korzysta z dysków SSD,
czy ma najnowszą wersję PHP,
czy zapewnia backup,
czy oferuje certyfikat SSL,
czy posiada wszystkie niezbędne funkcjonalności, których wymaga zastosowany przez Ciebie silnik sklepu.
Dobrze, by usługodawca miał serwery na własności oraz by były one zlokalizowane w kraju. Profesjonaliści powinni szybko pomóc w razie niespodziewanej awarii czy wątpliwości. Warto zapytać o koszty związane z zawarciem umowy, a także szukać firm z doświadczeniem na rynku. Zanim podejmiesz decyzję, koniecznie zapoznaj się z opiniami innych klientów.
Przeczytaj, która platforma e-commerce jest najlepsza.