Kanibalizacja słów kluczowych. Czym jest? Jak z nią walczyć?
- 20-12-2021
- Reklama i marketing
Myślisz, że twoja strona www jest dobrze zoptymalizowana? Uważaj - może się okazać, że na serwisie pojawi się zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. To sytuacja, w której kilka podstron jest zoptymalizowanych na określoną frazę i na skutek tego - wzajemnie nakładają się w wynikach organicznych Google. Jak wykryć kanibalizację? Dlaczego i jak z nią walczyć? Przeczytaj nasz poradnik.
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacją słów kluczowych to sytuacja, w której kilka podstron jednego serwisu – strony internetowej lub sklepu – jest zoptymalizowanych na określoną frazę. Skutkiem takiego działania jest wzajemne nakładanie się poszczególnych URL-i w wynikach organicznych.
Jeszcze kilka lat temu o kanibalizacji nikt nie słyszał - wyświetlanie się jednego serwisu wielokrotnie na daną frazę było na porządku dziennym. Wraz ze zmianami algorytmu Google kanibalizacja stała się jednak problemem. Obecnie algorytm mocno ogranicza wyświetlanie w wynikach wyszukiwania różnych podstron, które należą do tej samej domeny, a kanibalizacja może doprowadzić do poważnych problemów z pozycjonowaniem strony.
Czy twoja strona narażona jest na kanibalizację? To zjawisko najczęściej występuje na serwisach o wąskiej specjalizacji, posiadających mocno zbliżone do siebie treści na kilku podstronach, portalach informacyjnych i często aktualizowanych blogach tematycznych. Kanibalizacja pojawia się też w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna są podobnie zoptymalizowane.
Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych
Przyczyn kanibalizacji może być wiele. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.- Duplikacja meta danych title
- Duplikacja treści w obrębie jednej domeny na różnych podstronach, np. nasycenie tekstów takimi samymi słowami kluczowymi, duplikacja nagłówków H1 i H2 na różnych podstronach,
- Błędne linkowanie wewnętrzne lub/i zewnętrzne
- Złe wdrożenie lub brak tagów kanonicznych rel=”canonical”, które informują robota Google, że jesteśmy świadomi obecności tej samej treści na kilku podstronach,
- Błędne przekierowania 301 lub ich brak.
Jak wykryć kanibalizację na stronie www?
Jeśli na danej frazie pozycje twojej witryny mocno się wahają (np. jednego dnia są w top10, a następnego spadają do piątej dziesiątki) – koniecznie zacznij obserwować, na jakich podstronach dana fraza indeksuje się w danym dniu.
Jeśli zauważysz, że wraz ze zmianą pozycji zmienia się także indeksowany URL – najprawdopodobniej oznacza to, że na twojej stronie internetowej występuje kanibalizacja słów kluczowych.
Kanibalizację pomogą ci również wykryć narzędzia monitorujące:
- Senuto,
- Semstorm,
- Screaming Frog,
- Google Search Console.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jak walczyć z kanibalizacją słów kluczowych?
Na twoim serwisie występuje kanibalizacja? Koniecznie:
- zidentyfikuj podstrony, które walczą między sobą o pozycję w SERP-ach na daną frazę
- postaraj się znacznie ograniczyć występowanie frazy kluczowej na mniej ważnych podstronach i postarać się zwiększyć jej występowanie na podstronie, na której najbardziej ci zależy,
- stwórz tabelę optymalizacyjną, w której przypiszesz dla danego adresu URL frazy, na jakie chcesz go zoptymalizować. Dla fraz bardziej ogólnych lepiej wybrać kategorie wyższego rzędu lub stronę główną, dla fraz typu produkt + nazwa producenta – podstrony przygotowane tak, by filtrowały produkty danej kategorii tylko tego jednego producenta a dla fraz z długim ogonem, takich jak kategoria + nazwa producenta + model/kolor – strony produktowe.
- regularnie kontroluj optymalizację treści na serwisie, zaplanowana strategia pomoże ci w sposób rozsądny i skuteczny wzmocnić odpowiednie podstrony pod dane słowa kluczowe i zapobiec pojawieniu się zjawiska kanibalizacji w przyszłości.
Dlaczego musisz walczyć z kanibalizacją słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem, z którym należy walczyć - chyba, że chcesz, by problem niestabilnych pozycji, a nawet długotrwałych spadków w wynikach wyszukiwania dotyczył właśnie twojej witryny.
Dlaczego kanibalizacja przynosi negatywne skutki? Ponieważ Google mając np. 3 podstrony, które są zoptymalizowane pod podobne frazy, po prostu zaczyna się gubić, a podstrony – rywalizować między sobą o wysoką pozycję. Dopóki algorytm wybiera tę z nich, która jest zoptymalizowana najlepiej – wszystko jest w porządku. Problem może pojawić się jednak, kiedy najbardziej trafnym wynikiem będzie kolejna z podstron, która nie jest już tak dobrze zoptymalizowana jak poprzednia. Wówczas twój serwis może z najwyższej pozycji spaść nawet do drugiej dziesiątki!
Kanibalizacja słów kluczowych spowoduje, że Google nie oceni najlepiej podstrony, na której zależy ci najbardziej, a pozycja frazy będzie niższa, niż gdyby była pod nią zoptymalizowana tylko jedna podstrona.