Prowadzisz sklep internetowy? To musisz wiedzieć

Prowadzisz sklep internetowy? To musisz wiedzieć

Sklepy internetowe cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Nic w tym dziwnego - wraz z rozwojem technologii zwiększyło się bowiem poczucie zaufania do transakcji przez internet. Jeszcze kilka lat temu z tej formy zakupów korzystał tylko niewielki procent użytkowników. Obecnie, ze względu na panującą na świecie sytuację, zakupy za pośrednictwem sieci robi większość z nas. Prowadzisz własny sklep internetowy? Zobacz, co musisz wiedzieć, by odnieść sukces.

Daj się odnaleźć – wykorzystaj pozycjonowanie

Stworzenie i umieszczenie w sieci sklepu internetowego to dopiero początek. Aby zacząć zarabiać, musimy jeszcze przyciągnąć do niego użytkowników. Jest to szczególnie ważne, gdy dopiero zaczynasz rozwijać sklep i nie masz jeszcze wielu stałych klientów. Jakie działania podjąć, by dać się odnaleźć pośród setek podobnych stron?

Wykorzystać SEO! Usługi SEO odpowiadają za optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek. Do podstawowych działań SEO zaliczają się między innymi dobrze dobrane słowa kluczowe (np. w opisach produktów), dzięki którym łatwiej odnaleźć tekst w sieci, meta opisy dla każdego wpisu na stronie oraz zoptymalizowane grafiki, które zwiększą wyszukiwanie twojej witryny, dzięki częstszym wyświetleniom w Google grafika. Obejmują one również działania poza stroną - między innymi budowanie jakościowego profilu linkowego i autorytetu powiązań strony przez różne kanały marketingu, takie jak artykuły tematyczne czy social media.

Dzięki wdrożeniu SEO twój sklep będzie wyżej w wynikach wyszukiwania Google, co sprawi, że ruch na stronie zwiększy się a to przełoży się z pewnością na większe zainteresowanie twoją ofertą. Obecność firmy w wyszukiwarce zwiększy również zaufanie do twojej marki i sprawi, że stanie się ona bardziej rozpoznawalna. Działania SEO są pracochłonne, dlatego najlepiej zlecić je specjalistom.

Dostosuj się do tempa swoich klientów – zadbaj o szybkość strony

Internauci nie lubią stron, które ładują się zbyt wolno. W dobie szybkiego połączenia jest to ogromna wada. W badaniach przeprowadzonych przez firmę Akamai około 40% użytkowników potwierdziło, że decyduje się na opuszczenie strony internetowej, jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Ośmiu na dziesięciu ankietowanych zadeklarowało, że szuka innego miejsca, jeśli witryna działa zbyt wolno.

Długie ładowanie strony www nie jest również dobrze wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google. Na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania znajdują się jedynie te witryny, które wyświetlane są bardzo szybko. To oznacza, że szybkość ich ładowania jest jednym z elementów, które wpływają na pozycję w wyszukiwarce. Dlatego, jeśli masz sklep internetowy i chcesz zdobywać klientów musisz dostosować się do ich tempa.

Ile powinien wynosić czas ładowania strony? Musi to być poniżej 1000 milisekund. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat szybkości ładowania swojej witryny, sprawdź jej wyniki w narzędziach Google Page Speed Insight i Google Mobile-Friendly Test. W tym miejscu przypominamy również, że dobrze zoptymalizowana strona musi być dostosowana pod urządzenia mobilne. Nie zapomnij o tym!


Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły. >>


Dbaj o dobrą opinię – odpowiadaj na pytania, rozwiązuj problemy

Prowadząc sklep internetowy, musisz liczyć się z dużą liczbą pytań i potencjalnych problemów, które będziesz musiał rozwiązać. Warto robić to na bieżąco i wspierać klientów, którzy mają trudności ze złożeniem zamówienia, zrobieniem zwrotu czy złożeniem reklamacji. Wówczas użytkownicy zobaczą, że faktycznie ci na nich zależy i chętniej zrobią zakupy - nawet, jeśli na początku coś nie pójdzie po ich myśli.

Twoje relacje z klientami są ważne zarówno ze względu na marketing szeptany, ale również obecność opinii na temat sklepu w różnych miejscach w sieci. Klienci mogą wystawiać opinie bezpośrednio na stronie www, pod firmową wizytówką w bazie firm a także na twoim profilu w Google Moja Firma (jeszcze go nie masz? koniecznie to zmień!). To, czy będą to dobre, czy złe opinie wpłynie na to, czy skłonią czy może zniechęcą innych do zakupu.

W twoim interesie jest więc zadbanie, by większość z nich była pozytywna. Dobry wizerunek firmy wiąże się z lepszym jej odbiorem przez otoczenie, a im lepiej ludzie będą o niej myśleć - tym chętniej zdecydują się na włożenie produktu do koszyka. Według serwisu Podium aż 93% klientów podejmuje decyzję o zakupie na podstawie opinii znalezionych w Google. Koniecznie weź to pod uwagę.

Zaufanie to podstawa – pamiętaj o regulaminie sklepu

To naturalne, że kupujący chcą wiedzieć wszystko na temat produktów, które zamierzają kupić. Zadbaj więc o to, by proces zakupy był dla nich jasny. Pamiętaj o umieszczeniu informacji na temat metod płatności, dostawy czy gwarancji. Posiadanie takich informacji będzie korzystne nie tylko dla klientów, którym łatwiej będzie ci zaufać, ale również dla osób odpowiadających za ich obsługę i odpowiadanie na pytania.

Aby zwiększyć zaufanie nabywców, pamiętaj też o regulaminie. Powinien być on napisany w jasny i zrozumiały dla nich sposób. Najważniejsze, by zawierał takie istotne zapisy, jak możliwość zwrotu, reklamacji a także warunki dostawy i zakupu. Poniżej możesz zapoznać się z wymogami prawnymi w sprzedaży internetowej i dowiedzieć się, co zawrzeć w swoim regulaminie.

  • Konieczne jest podanie pełnej nazwy firmy, adresu jej siedziby, adresu rejestrowego oraz adresu e-mail.
  • Należy określić w regulaminie prawa i obowiązki klienta oraz sprzedawcy.
  • Nie wolno zmieniać warunków sprzedaży po złożeniu zamówienia przez klienta.
  • Klientom przysługuje 14 dni na poinformowanie sklepu o chęci zwrotu towaru. Od tego momentu mają oni 2 tygodnie na odesłanie produktu do sklepu.
  • Koszt odesłania towaru w przypadku zwrotu pokrywa klient. Sklep zwraca koszt zakupu oraz wysłania produktów.
  • Klient ma prawo rozpakować produkt i sprawdzić poprawność jego działania, np. przymierzyć ubranie. Wyjątkiem jest tutaj żywność, płyty CD i DVD i inne nośniki, których nie można zwrócić po rozpakowaniu oraz produkty przygotowane na zamówienie klienta.
  • Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi przez 24 miesiące od daty odebrania towaru.
  • Sklep pokrywa koszty transportu reklamowanego towaru w obie strony.

Promuj się - wykorzystaj media społecznościowe

Według licznych badań media społecznościowe odgrywają ważną rolę w decyzjach zakupowych klientów, ponieważ są oni skłonni sugerować się opiniami innych na temat produktów. Obecnie Facebook czy Instagram są najlepszym sposobem na to, by uzyskać informacje na prawie każdy temat. Dlatego nie może cię tam zabraknąć.

Posiadanie profilu w social media dostarcza również wiele możliwości promocji. To idealne miejsce, aby informować swoich nabywców na bieżąco o promocjach, nowościach w ofercie i dzielić się innymi ważnymi informacjami. Odpowiednie działania w mediach społecznościowych pozwalają też na kierowanie specjalnych promocji wyłącznie dla użytkowników tych portali.

Dzięki obecności sklepu w social media możesz uzyskać większy ruch na stronie www, zaciekawić klientów materiałami content marketingowymi, lepiej poznać ich potrzeby, dotrzeć do nowych odbiorców i pogłębić relację z tymi, którzy są twoimi klientami już od jakiegoś czasu. Masz również dostęp do narzędzi, dzięki którym łatwo sprawdzisz, czy twoje działania przynoszą zamierzony efekt. Pamiętaj jednak, że twoje wpisy muszą być publikowane systematycznie i być interesujące. W innym przypadku nikt nie będzie zainteresowany śledzeniem twojego profilu, a tym samym nie osiągniesz żadnej korzyści.

Podziel się