Co to jest marketing szeptany?

Co to jest marketing szeptany?

Nie od dzisiaj wiadomo, że plotka jest doskonałym nośnikiem informacji. Czyni ją to świetnym narzędziem marketingowym – zanim klient skorzysta z usługi, często sprawdza oceny i opinie forumowiczów. Firmy przechwyciły mechanizm plotki, aby wypromować swój produkt. Przeczytaj, na czym polega marketing szeptany oraz jakimi zasadami powinieneś się kierować, rozpoczynając kampanię. Dowiedz się, jakie są wady i zalety marketingu szeptanego.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to działanie marketingowe, którego celem jest dotarcie do odbiorcy z informacją marketingową. Najczęściej dzieje się to przy pomocy spontanicznego i bezpośredniego przekazu  ustnego czy pisemnego. Takie działanie można prowadzić w Internecie –  na forach, portalach społecznościowych czy blogach.

Rolą marketera jest pobudzenie dyskusji na dany temat – nienachlanej i luźnej. Tak, aby włączyć w nią jak największe grono użytkowników. Potem delikatnie wspomina się o produkcie czy marce.  Efektem tych działań są niezależne i dobrowolne rozmowy samych konsumentów. Działania te można zlecić firmie zewnętrznej, która zajmuje się marketingiem internetowym.

Zasady dobrego marketingu szeptanego

Najważniejsza zasada to promocja dobrego produktu czy usługi – działania promocyjne powinny być prowadzone w sposób etyczny. Promując kiepski produkt, nigdy nie uzyska się zadowalających wyników, co za tym idzie – nie warto prowadzić działań promujących słaby produkt. Należy jednak pamiętać, że każda kampania marketingu szeptanego rozpoczyna się jeszcze zanim jakakolwiek opinia pojawi się w internecie.

Co za tym idzie, nie jest do końca tak, że firma wypuszcza na rynek dobry produkt czy usługę, podejmuje działania marketingowe i czeka, aż zadowoleni klienci zachęceni działaniami firmy będą dzielić się opiniami w internecie. Należy działać wcześniej. Działania marketingowe powinno planować się przy wprowadzaniu produktu na rynek.

Wtedy trzeba rozpatrzeć wszystkie wady i zalety produktu oraz umiejętnie je wykorzystać w kampanii. Sprzedając produkt, sprzedajesz przede wszystkim doświadczenie – liczą się także przemyślana kampania reklamowa oraz obsługa klienta.

Marketing Szeptany przybiera wiele form i ma różne odmiany – od buzz marketingu, opierającego się właśnie na wywołaniu interakcji pomiędzy konsumentami po product seeding – wyszukiwaniu wpływowych osób, które będą używać Twojego produktu. Przeczytaj o formach marketingu szeptanego i zdecyduj, które z nich odpowiadają Twoim potrzebom i będą przydatne do kampanii marketingowej Twojego produktu lub usługi. 

Nie zapominaj, że marketing szeptany to nie miejsce na szkalowanie konkurencji oraz na przekazywanie nieprawdziwych informacji. Właściwie prowadzone działania, utrzymują neutralne – umiarkowanie pozytywne opinie na temat produktu. Pamiętaj, że pisanie o produkcie w samych superlatywach wzbudzi czujność internautów.

Zalety marketingu szeptanego

Marketing szeptany ma wiele zalet. Prowadzenie tego typu działań to:

  • możliwość szybkiego dotarcia do dużej liczby potencjalnych klientów;
  • skuteczna forma budowania pozytywnego wizerunku marki;
  • zwiększanie ruchu na stronie internetowej firmy.

Bardzo ważną zaletą jest także uniwersalność – przy pomocy marketingu szeptanego można wypromować niemal każdą usługę czy produkt, co czyni tę formę promocji bardzo atrakcyjną w oczach większości sprzedawców.

Wady marketingu szeptanego

Marketing szeptany może pomóc, ale może również zaszkodzić, kiedy jest źle prowadzony – sprawdź, jakie trzeba mieć umiejętności, aby zajmować się marketingiem szeptanym.

Jeżeli szepty prowadzone są w sposób nieudolny i nachalny, nie zachęci to klienta do skorzystania z naszego produktu lub usługi. Klient zinterpretuje takie działania jako nieetyczne i straci zaufanie do firmy. 

Podziel się