Jak przygotować wartościowy webinar?

Jak przygotować wartościowy webinar?

Webinar to transmisja wideo, podczas której prowadzący dzieli się z odbiorcami swoją wiedzą i doświadczeniem na dany temat. Z punktu widzenia promocji marki to działanie content marketingowe, które polega na dostarczeniu użytkownikowi wartościowej treści. E-seminarium to również rozwiązanie, które może zastąpić osobiste spotkania oraz eventy stacjonarne. Przeczytaj, jak je przygotować. Poznaj narzędzia, które pomogą Ci stworzyć własne webinarium.

Czym jest webinar?

Webinar jest transmisją online, która odbywa się na platformie umożliwiającej interakcję prowadzącego z odbiorcami. W rolę prezentera najczęściej wciela się ekspert, który dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w danym obszarze. 

Seminaria online najczęściej wykorzystuje się w celach:

  • edukacji – webinary organizowane są po to, by nauczyć odbiorców czegoś nowego;

  • prezentacji oferty i promocji danej marki – podczas webinarium opowiada się o produktach czy usługach;

  • obsługi posprzedażowej – transmisje prezentują wszystkie funkcje danego towaru.

Takie „spotkanie online” najczęściej wykorzystuje się, by powiększyć bazę adresową firmy o konkretne kontakty, wzmocnić relację z obecnymi i nowymi odbiorcami, a także wypromować i sprzedać produkty oraz usługi. W marketingu webinar jest traktowany jako element lejka zakupowego, który ma na celu „ocieplenie” leadów. Osoby, które biorą udział w spotkaniu często dają marce szansę na nawiązanie bliższej relacji i późniejszą sprzedaż bądź innego rodzaju współpracę.

Jak przygotować webinar?

Przygotowujesz webinar? Nie wiesz, od czego zacząć? Najlepiej od ustalenia, kto ma być odbiorcą przekazywanej przez Ciebie treści, o czym będziesz mówić podczas spotkania, a także jaki cel chcesz za jego pomocą zrealizować. 

Zastanów się, czy dzięki seminarium chcesz zdobyć nowe leady i zbudować bazę adresową. A może „spotkanie online” ma mieć charakter czysto edukacyjny? Czy liczysz na możliwość sprzedaży swoich produktów lub usług? Pamiętaj też, że wybór właściwego tematu często decyduje o sukcesie lub porażce webinaru jeszcze przed jego rozpoczęciem. Mając odpowiedzi na te pytania, łatwiej Ci będzie ustalić zakres materiału, który później zaprezentujesz. 

Masz już temat webinaru i wiesz, jaki cel chcesz osiągnąć. Teraz czas zaprosić odbiorców na „spotkanie”. Link do transmisji możesz udostępnić na firmowych profilach w mediach społecznościowych lub wysłać w e-mail marketingu do klientów ze swojej bazy adresowej. Jeśli dopiero chcesz ją budować, zainwestuj w reklamę w systemie Facebook Ads, która pomoże Ci kierować do transmisji poprzez formularz rejestrujący.

Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły. >>

Platformy webinaryjne. Z których warto korzystać?

Aby stworzyć profesjonalny webinar, będziesz potrzebować platformy, która Ci to umożliwi. Specjalne platformy webinaryjne dają dużo więcej możliwości, niż livestreaming na Facebooku czy YouTube. Z jakich warto skorzystać?

  • Google Hangout – bezpłatne narzędzie, które umożliwia zaproszenie do 10 uczestników pokoju webinaryjnego oraz nieograniczoną liczbę osób obserwujących spotkanie.

  • Click Meeting – platforma, która posiada sporo funkcji, m.in. możliwość rejestrowania spotkania (w bezpłatnej wersji do 30 minut), a następnie podzielenia się nim np. w serwisie YouTube. Niektóre opcje są płatne.

  • Get Response – platforma, która służy nie tylko do organizowania webinarów, ale również wysyłania e-mailingów oraz tworzenia stron typu landing page. Jest również kanałem do marketing automation.

  • Zoom – oprogramowanie w języku angielskim, które umożliwia darmowe spotkania do 50 osób. Wersja darmowa ma niestety duże ograniczenia – taka wideokonferencja może trwać do 40 minut, nie działa w niej również sporo opcji zaawansowanych.

O czym pamiętać, prowadząc webinar? 

Bardzo ważne w prowadzeniu „spotkania online” jest odpowiednie wyposażenie. Jeśli masz taką możliwość – wykorzystaj zewnętrzny mikrofon. Koniecznie sprawdź również, czy obraz jest transmitowany i czy wysyłasz dźwięk w dobrej jakości. Rozejrzyj się dookoła, by zobaczyć, jak wygląda miejsce, w którym będziesz przeprowadzał webinar. Dostosuj oświetlenie.

Zadbaj również o jakość połączenia internetowego. Transmisja może mocno obciążać łącze – jeśli transmitujesz z biura, w którym inni użytkownicy podłączeni są do tej samej sieci, weź to pod uwagę. Warto rozważyć wydzielenie osobnego pasma przeznaczonego wyłącznie dla transmisji webinaryjnych. 

Kto może prowadzić takie „spotkanie”? Teoretycznie – każdy. W praktyce prowadzenie webinaru wymaga obycia, prezencji i łatwości w nawiązywaniu kontaktu z publicznością. Podobnie jak w przypadku spotkań na żywo prowadzący transmisję powinien dbać o zwięzłość wypowiedzi czy kontakt z odbiorcami. Przed rozpoczęciem transmisji najlepiej przygotować sobie plan oraz spisać odpowiedzi na pytania, które mogą się pojawić.

Jak promować webinar?

Jeśli dopiero zaczynasz i organizujesz transmisję po raz pierwszy, możesz utworzyć w Social Mediach wydarzenie, które następnie będziesz promować. Pamiętaj, że możesz to robić również poprzez płatne reklamy np. Facebook Ads, które umożliwiają stworzenie formularza rejestracyjnego, poprzez którego możesz zbierać kontakty.

Zamierzasz organizować regularne transmisje? Przygotuj specjalny landing page dedykowany webinarowi, dzięki któremu zainteresowane osoby będą mogły zapisać się na listę. W ten sposób możesz również zbierać nowych subskrybentów e-mail marketingu!

W przypadku gdy masz już zebraną bazę kontaktów, webinar możesz promować poprzez newsletter czy na stronie WWW. Kilka dni przed transmisją wyślij do pozyskanych kontaktów maila przypominającego o terminie spotkania. W dniu webinarium zrób to samo, przesyłając od razu link do pokoju, w którym każdy uczestnik musi kliknąć, by wziąć w nim udział. Powodzenia!

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas