Landing page – jak stworzyć skuteczną stronę docelową?

Landing page – jak stworzyć skuteczną stronę docelową?

Jak zamienić odwiedzającego w kupującego i wypromować ofertę? Przed takim dylematem staje każdy sprzedawca i twórca internetowy. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie nowych klientów jest stworzenie landing page – narzędzia uważanego za obowiązkowy element wielu kampanii marketingu cyfrowego. Zapoznaj się z naszym poradnikiem i sprawdź, jak stworzyć efektywną stronę docelową i podnieś wskaźnik konwersji. 

Czym jest landing page?

Budowanie świadomości marki online, pozyskiwanie klientów oraz wzrost sprzedaży to główne cele wielu kampanii reklamowych. Marketing cyfrowy oferuje w tym zakresie wiele różnorodnych narzędzi. Z pewnością zdarzyło Ci się spotkać z jedną z najskuteczniejszych metod promowania oferty poprzez kliknięcie w reklamę Google czy w mediach społecznościowych, która to przeniosła Cię na wyjątkową mikrostronę lub podstronę internetową – a dokładnie tytułowy landing page.     

Jest to pierwsze miejsce, do którego trafia zainteresowany oferowanym produktem lub usługą klient. Stanowi źródło pozyskiwania danych kontaktowych oraz poznania preferencji zakupowych. Nazywany jest również stroną lądowania, stroną docelową, microsite czy micropage. Landing page ma przyciągnąć uwagę odwiedzających i przekazać im najważniejsze informacje. Jego najważniejszym zadaniem jest zachęcenie odbiorców do podjęcia działania.  

Zasada działania stron docelowych jest bardzo prosta. Na landing page użytkownik może zostać przekierowany bezpośrednio z wyszukiwarki czy klikając w baner reklamowy w mediach społecznościowych lub link w mailingu. Celem jest nakłonienie internauty do podjęcia określonego i zazwyczaj jednego oraz jasno określonego działania. Wśród najważniejszych zadań LP wyróżniamy:

  • zebranie zapytań ofertowych lub zapisów na webinar czy newsletter;
  • zachęcenie do pobrania udostępnianych materiałów (np. e-booka);
  • ogłoszenie nowego produktu lub usługi i zamówienie go przez klienta;
  • zaoferowanie promocji oraz zniżek na ofertę;
  • przekierowanie odwiedzającego na firmową stronę lub podjęcie działania;
  • pozyskanie leada lub kontaktu telefonicznego czy mailowego;
  • uzyskanie adresów mailowych oraz informacji o użytkowniku;
  • skłonienie do założenia konta, pobrania aplikacji czy wypełnienia formularza.

przykład landing page

Powyżej przykład landing page WeNet – audyt SEO

Landing page a strona internetowa – różnice

Pozyskanie jak największej liczby konwersji to kluczowy cel każdej strony docelowej. Jest to również jedna z najważniejszych różnic pomiędzy landing page a zwykłą stroną internetową. W przeciwieństwie do zwykłych witryn cechuje się prostą budową – zwykle nie znajdziesz na niej zakładek, rozpraszaczy czy menu. Skupia się bowiem na osiągnięciu jednego celu lub przekazaniu określonej wiadomości.

Zadaniem landing page jest zbieranie leadów, czyli danych kontaktowych użytkowników odwiedzających stronę. Umożliwia uzyskanie takich informacji jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, styl życia, status społeczny, zainteresowanie i hobby. Na tej podstawie określa się grupy docelowe. Jasny, precyzyjny i z góry określony cel różni stronę docelową od głównej, która przede wszystkim odgrywa rolę wizytówki firmy w Internecie.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

 

Jak zrobić dobry landing page?

Sprzedaż konkretnego produktu lub usługi, pozyskanie nowych leadów czy zebranie uczestników wydarzenia – bez względu na wybrany cel, tylko dobrze zaprojektowany landing page zwiększy konwersję oraz skuteczność kampanii reklamowych. Czym powinna charakteryzować się efektywna strona docelowa? Wśród najważniejszych cech można wyróżnić:

Atrakcyjność

Ogólny layout, jak i pojedyncze elementy designerskie oraz graficzne powinny przykuwać uwagę odwiedzającego. Poza tym sama strona lądowania powinna być zachęcająca i przystępna. Musisz zadbać więc o odpowiednie kolory (najlepiej powiązane z marką) oraz czytelność i przystępność udostępnianych informacji.   

Funkcjonalność

Skuteczny landing page powinien być przyjazny dla użytkownika. Dobry UX zaś to witryna dopasowana do wszelkich urządzeń – również telefonów oraz taka, która nie ma problemów z szybkim ładowaniem. Tworząc stronę docelową, pamiętaj, aby zachować minimalizm. Zrezygnuj z elementów, które mogą odciągnąć uwagę potencjalnego klienta od celu.   

Czytelność

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że masz tylko kilka sekund, aby zainteresować użytkownika, który trafił na Twoją stronę docelową. W odróżnieniu od głównej witryny landing page powinien być więc prosty w odbiorze. Zrezygnuj z wszelkich elementów rozpraszających charakterystycznych dla firmowych platform. Postaw na one page z kluczowymi informacjami i jednym konkretnym wezwaniem do działania. 

Intuicyjność

Cecha nawiązująca do poprzednich punktów. Zainteresowany zawartością landing page użytkownik poszukuje określonych informacji. Dlatego też należy szczególną uwagę zwrócić na takie elementy jak: konkretne i charakterystyczne CTA, wysokiej jakości grafiki czy filmy wideo oraz klarownie od siebie oddzielone poszczególne sekcje. 

Skuteczność

Jak już zostało w artykule wspomniane wielokrotnie – landing page ma realizować jeden jasno określony cel. Dlatego też należy postawić na treść, która będzie dla użytkownika przekonująca. Twórz wartościowy przekaz i skoncentruj się na najważniejszych zaletach oraz korzyściach wynikających z usługi lub produktów.   



Tworząc skuteczny landing page, kieruj się poniższymi wskazówkami:

1. Koncentruj się na celu

Choć wiesz już, że cele marketingowe landing page mogą być różne w zależności od branży czy oferty, to musisz mieć świadomość, że głównym zadaniem jest pozyskiwanie nowych klientów wykonujących określone działania. Zadbaj o elementy przydatne i niezbędne, które są w przypadku stron docelowych priorytetowe. 

2. Pisz językiem korzyści

Tworząc stronę lądowania, musisz zastosować język korzyści, który zaciekawi czytelnika i pobudzi jego wyobraźnię. Pokaż swojemu potencjalnemu klientowi, co może zyskać. Dzięki temu zainteresuje się Twoją ofertą i bardzo prawdopodobne, że z niej skorzysta. Projektując landing page należy położyć nacisk na potrzeby i pragnienia odbiorcy. Pamiętaj przy tym o roli słów kluczowych oraz wartościowych treści.   

3. Stosuj chwytliwe nagłówki

Tytuły i śródtytuły to zazwyczaj pierwsze elementy, na które zwraca uwagę potencjalny klient. Warto więc zadbać, aby były jak najbardziej wartościowe. W tym celu stwórz nagłówki, w których wskażesz najważniejszą cechę produktu czy usługi lub największą korzyść z wykonania założonego celu. W tej części landing page’a zastosuj również logotyp firmy.    

4. Skutecznie wzywaj do działania

Czy wiesz, że CTA (call to action) to najważniejszy element landing page? Wezwanie do działania powinno znaleźć się w najbardziej widocznej części strony docelowej i jednoznacznie informować odbiorcę, co się stanie po kliknięciu w przycisk. Button musi być nie tylko łatwy do zauważenia, ale również powinien zawierać charakterystyczne i motywujące hasło np. „kup teraz”.

5. Postaw na funkcjonalność

Od momentu, kiedy użytkownik trafia na landing page, proces działania musi być niezwykle prosty i niesprawiający trudności. Temu zadaniu służy szereg funkcjonalności: od dopasowania ekranu do urządzeń mobilnych, przez szybkość ładowania strony, po gwarancje bezpieczeństwa. Poza tym zadbaj również o czytelną i ułatwiającą aktywność nawigację oraz widoczność kluczowych elementów.

6. Zadbaj o aspekt wizualny

Jak zostało już wcześniej wspomniane, skuteczna strona docelowa, to atrakcyjna strona. Zadbaj o prostotę i czytelność. Spraw, aby layout nawiązywał do szaty graficznej firmowej witryny internetowej (udostępnij logo marki). Nie bój się wykorzystać białej przestrzeni, kontrastów czy podświetlonych elementów. Pamiętaj o interesujących treściach w formie grafiki czy krótkiego materiału wideo. 

7. Wykorzystaj dowody społeczne

Zaufanie w oczach odbiorców stanowi podstawę działania firm w sieci. Podobnie jest w przypadku stron docelowych – im większa wiarygodność, tym wyższa konwersja. Jednym ze sposobów utwierdzających użytkownika w wyborze danej marki czy oferty jest social proof, czyli dowody społeczne. Dlatego też warto umieścić na landing page informacje o nagrodach i wyróżnieniach czy opinie zadowolonych klientów.  

8. Stwórz widoczny formularz

Kolejnym stałym elementem skutecznego landing page jest formularz (kontaktowy, rejestracji, zakupu itd.). Może stać się przedłużeniem strony docelowej lub być w jej ramach umieszczony. Najważniejsze jednak, aby poprosić odwiedzających o wypełnienie jak najmniejszej liczby pól. Im prostsza forma, tym więcej leadów możemy pozyskać. 

Dobrze zaprojektowany landing page może znacząco wpłynąć na wskaźniki konwersji Twojego biznesu. Warto więc mieć świadomość, jak zmaksymalizować te działania i czerpać jeszcze więcej korzyści ze strony docelowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to sprawdź, jak język korzyści może pomóc Ci w lepszej autoprezentacji.

Podziel się