Jak wybrać domenę internetową?
- 15-12-2021
- Reklama i marketing
Czy wiesz, co wpływa na wizerunek i rozpoznawalność firmy w sieci? Jak się okazuje, wśród najważniejszych elementów należy wyróżnić unikalną domenę internetową. To bowiem często jedna z pierwszych rzeczy, które widzą użytkownicy i tym samym potencjalni klienci. Z tego też powodu dobór nie może być przypadkowy. Zapoznaj się z naszym poradnikiem i sprawdź zasady, którymi warto się kierować przy wyborze właściwego adresu dla swojej działalności online.
Czym jest domena internetowa i z czego się składa?
Chcesz rozpocząć działalność w sieci? Bez względu na to, czy planujesz tworzenie strony WWW dla marki lub biznesu, własnego bloga czy sklepu internetowego, to musisz zadbać o domenę internetową. Wraz z hostingiem oraz oryginalnym projektem witryny zapewnia możliwość dotarcia do internautów i tym samym potencjalnych klientów Twojej firmy. Stanowi bowiem pierwszy element, z którym ma do czynienia użytkownik.
Musisz przy tym wiedzieć, że domena internetowa to unikalny adres każdego serwisu. Jej głównym celem jest ułatwienie użytkownikom poruszania się po Internecie. Bez nich musielibyśmy zapamiętywać i posługiwać się kodami wyrażonymi za pomocą kropek i cyfr. Za działanie i katalogowanie domen odpowiada DNS, czyli Domain Name System, a wirtualną przestrzeń dla wszystkich platform zapewnia odpowiedni hosting.
Wybrana przez nas domena jest niepowtarzalna na całym świecie, a korzystając z niej, odwołujemy się do konkretnego zasobu w sieci. Składa się z dwóch kluczowych elementów, a są to:
- Nazwa główna – zwykle określenie związane z nazwą firmy, oferowanymi produktami oraz usługami lub frazą dopasowaną do danej branży. Może zawierać cyfry, litery, znaki np. „-” oraz symbole diakrytyczne. Odejścia od tej reguły wynikają zwykle z zajęcia domeny przez inne podmioty np. konkurencję.
- Rozszerzenie – końcówki informujące o cechach i specyfice adresu internetowego. Mogą sugerować rodzaj czy przeznaczenie platformy oraz język treści, kraj rejestracji i zasięg działalności. Wyróżnia się na podstawie sufiksów kilka rodzajów domen.
Nazwa główna oraz rozszerzenie tworzą razem tak zwaną root domain, czyli najwyższy w hierarchii strony adres. Poza tym domena składa się również z internetowego protokołu http:// lub https:// (ten drugi oznacza, że witryna została zabezpieczona certyfikatem SSL) oraz subdomeny WWW lub innych.
Domeny WWW - znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie >>
Jak wybrać dobrą domenę? 5 skutecznych wskazówek
Profesjonalizm, kreowanie wizerunku i wiarygodność – to tylko kilka z wielu zalet, jakie niesie za sobą posiadanie dobrej domeny internetowej. Dlatego też wybór odpowiedniego adresu jest równie ważnym, co trudnym zadaniem. Choć nie istnieje uniwersalna instrukcja, to warto przy podejmowaniu ostatecznej decyzji kierować się kilkoma ważnymi zasadami, które pozwolą nam uniknąć błędów. Oto one:
1. Wybierz nazwę dopasowaną do branży
Tym od czego zależy skuteczność domeny, jest jej nazwa. Zakłada się, że powinna w mniejszym lub większym stopniu nawiązywać do działalności firmy. Pamiętaj, że jest długowieczna, pozostanie ta sama i będzie stale pracować na Twój sukces. Nie bez powodów mówi się przecież, że adres strony jest niczym wizytówka, dlatego powinien budować pozytywny wizerunek i przyciągać klientów.
Klient, słysząc nazwę, od razu powinien wiedzieć, co znajdzie pod danym adresem. Możesz więc wybrać domenę tożsamą z nazwą Twojej firmy, wówczas będziesz mieć możliwość budowania solidnej marki w sieci. Inną opcją jest zastosowanie słów kluczowych, które najlepiej opisują Twoją działalność. Aktualnie odchodzi się jednak od stosowanie fraz. Ciekawym rozwiązaniem są również domeny generyczne, czyli odwołujące się do grupy produktów, towarów, usług czy zjawisk.
2. Postaw na odpowiednią końcówkę adresu
Czy wiesz, że w wyobraźni większości użytkowników funkcjonują przede wszystkim dwie końcówki: .pl oraz .com? Jeżeli chcesz trafić do polskich internautów, to najlepiej zdecydować się na pierwsze z wymienionych rozszerzeń. Natomiast, gdy planujemy działania międzynarodowe oraz globalne, to możemy skorzystać z drugiej opcji. Obie budzą bowiem duże zaufanie wśród użytkowników sieci.
Na rynku znajdziemy jednak wiele rodzajów rozszerzeń adresów internetowych. Wśród nich wyróżniamy:
- domeny generyczne, przy czym w tej grupie wyróżnia się domeny globalne, np. .com oraz europejskie, np. .eu.,
- domeny krajowe np. .pl (Polska), .fr (Francja), .es (Hiszpania),
- domeny funkcjonalne np. biz.pl, .info.pl, edu.pl, .media.pl, .sklep.pl, .turystyka.pl itd.,
- domeny regionalne, wśród których znajdują się takie, które zawierają nazwy miejscowości, np. katowice.pl, waw.pl lub regionu np. mazowsze.pl, świętokrzyskie.pl.
Dlatego też, oprócz obszaru działania oraz lokalizacji naszych klientów, podczas podejmowania decyzji warto wziąć pod uwagę również rodzaj działalności oraz własną specjalizację. Ciekawym rozwiązaniem jest domain hacks, który opiera się na takim doborze nazwy oraz końcówki, by te stworzyły spójną całość np. sprawny.marketing.
Strony WWW – zaprojektujemy i zajmiemy się Twoją stroną za Ciebie >>
3. Daj się zapamiętać
Jaka domena może zapewnić Twojej firmie sukces? Z pewnością łatwa do zapamiętania i zapisania. Prostota jest w tym przypadku kluczem do sukcesu. Tworząc unikalny adres internetowy mamy zazwyczaj do wykorzystania ponad 60 znaków. Warto jednak postawić na domenę jednowyrazową – im dłuższa nazwa, tym łatwiej ją zapomnieć. Standard to 5-25 znaków.
Pamiętaj, że musisz się przy tym wyróżnić na tle konkurencji. Unikaj więc nazw, które mogą kojarzyć się lub przypominać inne firmy z Twojej branży. Zrezygnuj jednak ze skomplikowanych haseł, które nie zapadną w pamięć klientom oraz z nietypowej lub niejednoznacznej pisowni. Z tego względu należy w miarę możliwości unikać liczb, symboli innych niż litery, polskich znaków oraz słów pisanych inaczej niż się je czyta.
4. Zadbaj o bezpieczeństwo domeny
Wiesz już, że unikalna nazwa pozwala zdobyć rozpoznawalność, a odpowiednia końcówka budzi większe zaufanie. W przypadku stron internetowych warto zadbać również o bezpieczeństwo. Jeżeli tworząc domenę WWW, wykorzystujesz nazwę swojej firmy, to warto zarejestrować więcej niż jeden adres. Dzięki temu zabezpieczysz się przed ewentualnym podszywaniem pod Twoją markę.
W tym celu należy zarejestrować domeny, które mogą być wykorzystane przez m.in. konkurencję. Wybierz np. kilka popularnych rozszerzeń jak np. .com, .pl, .net. Pamiętaj również o ryzyku związanym z typosquattingiem. Zabieg ten polega na zajmowaniu przez oszustów adresów łudząco podobnych do prawdziwych. W ten sposób przechwytywany jest ruch oraz dane użytkowników.
5. Sprawdź, czy wybrany adres jest wolny
Jeżeli chcesz prowadzić stronę internetową na własną rękę np. bez pomocy agencji marketingowej, to musisz zarejestrować adres u odpowiedniego dostawcy. Warto pamiętać, że zawsze może dojść do sytuacji, w której wybrana przez nas domena jest już zajęta. W tym przypadku możemy skorzystać z takich rozwiązań jak:
- zmiana nazwy adresu domeny,
- wybór innego rozszerzenia,
- dobór znaków szczególnych,
- opcja na domenę,
- zakup domeny na rynku wtórnym.
Ostatnia z zaproponowanych opcji wymaga od nas, sprawdzenia reputacji, historii czy profilu linkowego wybranego adresu. Należy bowiem unikać za wszelką cenę stron internetowych o „złej reputacji”. Taki status może bowiem wpływać na późniejszą widoczność witryny w sieci.
Chwytliwa i unikalna domena to sposób na lepszą widoczność oraz większą popularność strony internetowej. Postaw na sprawdzonego rejestratora adresów i zadbaj o bezpieczeństwo witryny. Sprawdź również, czym różni się domena od hostingu.