Hosting a domena – jakie są różnice?

Hosting a domena – jakie są różnice?

Jeśli chcesz przenieść swój biznes do sieci, to pierwszym krokiem na drodze do firmowej strony WWW jest hosting oraz domena internetowa. Wraz z oryginalnym projektem witryny zapewniają możliwość dotarcia do użytkowników i tym samym potencjalnych klientów. Czym jednak się od siebie różnią? Co tak właściwie kryje się za tymi pojęciami? I czy można wybrać obie usługi u jednego dostawcy? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym się różni domena od hostingu?

Zastanawiasz się, czym są domena i hosting? Obie usługi stanowią niezbędnik do pojawienia się w Internecie. Poza tym łączy je subskrypcyjny charakter, co oznacza, że ich trwanie można zapewnić poprzez terminowe opłaty na rzecz dostawcy. Choć są od siebie niezależne, to można je zakupić u jednego usługodawcy. Zanim jednak dokonamy transakcji, warto zrozumieć, co oznaczają wspomniane terminy – aby dobrać odpowiedni pakiet i zweryfikować własne potrzeby.   

1. Czym jest domena internetowa?

Domena internetowa to unikalny adres każdego serwisu. Stanowi pierwszy element strony, z którym ma do czynienia użytkownik sieci. Choć jest przypisana do jednej platformy, to może znajdować się pod nią wiele elementów. Jej staranny wybór może zwiększyć zainteresowanie marką oraz liczbę odwiedzających witrynę. Poza tym dzięki niej możesz wyróżnić się na tle konkurencji i spójnie prezentować swoją markę w sieci.

Wybrana przez nas domena jest niepowtarzalna na całym świecie, a korzystając z niej, odwołujemy się do konkretnego zasobu w sieci. Jej głównym celem jest ułatwienie użytkownikom poruszania się po Internecie. Bez niej musielibyśmy zapamiętywać i posługiwać się kodami wyrażonymi kropkami czy cyframi. Za działanie i katalogowanie odpowiada DNS, czyli Domain Name System. Każdy adres, pod którym usługi np. strony WWW czy poczty e-mail dostępne są online, ma możliwość posiadania subdomen.

Nazwa główna i rozszerzenie to dwie składowe każdej domeny internetowej. Pierwszy z elementów odnosi się zazwyczaj do firmy, oferty czy też innej frazy związanej z branżą. Końcówki informują zaś o cechach i specyfice adresu. Mogą sugerować rodzaj czy przeznaczenie platformy oraz język treści, kraj rejestracji i zasięg działalności. Możemy wyróżnić kilka rodzajów domen.    


Domeny WWW - znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie >> 


2. Czym jest hosting?

Wiesz już, że domena internetowa odnosi się do ściśle określonych zasobów w sieci. Te zaś są przechowywane, aktualizowane i udostępniane na dysku fizycznego serwera. Urządzenie zapewnia system, moc, pojemność oraz pamięć w ramach usług hostingowych. Wybór odpowiedniego dostawcy zapewni więc szybkie ładowanie, bezproblemowe działanie i nieprzerwany dostęp do strony dla odbiorców.

Sam hosting to miejsce wynajęte na serwerze, gdzie można przechowywać  wszelkie elementy, z których składa się witryna WWW, konta e-mail, e-sklep czy pojedyncze pliki. Jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze odpowiedniej usługi jest jej rodzaj. Na rynku znajdziemy cztery najpopularniejsze rozwiązania:

  • hosting współdzielony,
  • serwer dedykowany,
  • VPS – Virtual Private Server,
  • Cloud Serwer (serwer w chmurze).

W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że domena jest unikalnym adresem internetowym, który prowadzi na zawartość hostingu. Stanowią komplet usług, dzięki którym możesz stworzyć własną stronę internetową.


Hosting a domena internetowa

Zależność pomiędzy hostingiem i domeną najlepiej obrazuje proces znany jako hostowanie stron WWW. To właśnie dzięki niemu witryna jest dostępna w sieci. Odbywa się on w następujących krokach:

  1. Zakup domeny – rejestracja adresu strony w centralnym organie ICANN za pośrednictwem akredytowanego rejestratora. Wybraną nazwę główną i rozszerzenie wykupujemy w ramach co najmniej rocznego abonamentu.
  2. Konfiguracja serwerów nazw – przetwarzanie i zapisywanie danych domen internetowych przez DNS. Dzięki systemowi przeglądarka łączy się z odpowiednim adresem IP, aby wyświetlić witrynę, której nazwa została wpisana przez użytkownika w wyszukiwarce.
  3. Wybór hostingu – zakup odpowiedniego pakietu hostingowego, czyli miejsca, gdzie strona będzie przechowywana. Po wpisaniu przez użytkownika adresu domeny w wyszukiwarce jego komputer połączy się z wybranym serwerem, a witryna zostanie wyświetlona za pośrednictwem przeglądarki.


Wybierz hosting stworzony z myślą o Tobie >>


Czy trzeba kupić hosting i domenę u jednego dostawcy?

Zastanawiasz się, czy wybór hostingu jest uzależniony od wyboru domeny i odwrotnie? Zasadniczo przyjmuje się, że nie. Warto jednak przy tym wspomnieć, że strona WWW powinna być hostowana w kraju, do którego jest kierowana. Dlatego też tworząc witrynę nastawioną na polskich odbiorców, warto zainwestować w usługę krajową. Wówczas wyszukiwarka będzie wyświetlać serwis użytkownikom z Polski. Co ważne, Google może określić geotargetowanie na podstawie innych parametrów np. języka treści.

Wybór hostingu i domeny warto rozpatrzyć za to u jednego dostawcy.  Z praktycznego punktu widzenia takie rozwiązanie, pomoże zoptymalizować Twoją pracę. Pamiętaj, że oba świadczenia mają subskrypcyjny charakter. Jeżeli posiadasz obie usługi u tego samego operatora, to możesz wygodnie i sprawnie zarządzać nimi w jednym miejscu.

Wybór domeny a wybór hostingu

Gdy masz już odpowiednią nazwę i rozszerzenie dla swojej domeny internetowej, to musisz ją zarejestrować. Możesz to zrobić poprzez zakup wolnego, nowego adresu lub skorzystanie z rynku wtórnego. Warto pamiętać, że na ceny u poszczególnych rejestratorów mogą różnić się w zależności od oferty, wybranego rozszerzenia czy okresu rejestracji.

W przypadku zakupu hosingu należy wybrać odpowiedni pakiet. Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na rodzaj serwera, choć poszczególne parametry mogą różnić się w zależności od dostawcy. Porównując oferty, warto ocenić potrzeby firmowej strony internetowej (np. czas bezawaryjnego działania czy przepustowość łącza) oraz konieczne funkcje i dodatki (kopie bezpieczeństwa danych czy wsparcie techniczne).

Jeśli chcesz, aby Twoja firmowa witryna zdobyła widoczność w sieci, to postaw na chwytliwą domenę, która zapadnie użytkownikom w pamięć. Poza tym zapewnij serwisowi sprawny serwer, który zagwarantuje bezawaryjność i bezpieczeństwo. Do sukcesu brakuje już tylko atrakcyjnego projektu, więc sprawdź, jak powinna wyglądać i działać dobra strona internetowa firmy.  

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter