Jak dobrać słowa kluczowe i jakie są typy fraz?

Jak dobrać słowa kluczowe i jakie są typy fraz?

Występują w tytułach, nagłówkach i treści artykułów. Za ich pomocą można generować ruch na stronie, poprawić pozycjonowanie na konkretne wyszukiwania czy zwiększyć liczbę potencjalnych klientów. Słowa kluczowe – bo o nich mowa odgrywają w tekstach bardzo ważną rolę marketingową. Znacznie zwiększają bowiem potencjał biznesowy copywritingu. Sprawdź, jak znaleźć i dobrać różne rodzaje fraz do konkretnej treści.  

Czym są frazy kluczowe i jaką odgrywają rolę w tekstach SEO?

Tworzenie każdego nowego artykułu na stronę internetową powinno rozpocząć się od wybrania właściwych słów kluczowych. Stanowią one podstawę działań i strategii SEO, bez której trudno myśleć o generowaniu wartościowego ruchu. Wspomniane frazy zwane również z angielskiego keywords to wyrażenia, które najwierniej opisują zawartość danego materiału oraz pokrywają się z zapytaniami użytkowników w wyszukiwarce – najczęściej Google.

Stanowią punkt styku pomiędzy witryną WWW a internautą poszukującym treści odpowiadających jego zainteresowaniom i potrzebom. Dobrze dobrane i odpowiednio użyte słowa kluczowe w artykułach blogowych czy opisach produktów i kategorii pomogą w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania. Wzrost widoczności w Google to szansa przyciągnięcia nowych odbiorców na stronę WWW, którzy mogą stać się również klientami firmy.

Chcąc zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie, zwiększyć liczbę zapytań od potencjalnych odbiorców czy zbudować wartościowych ruch w serwisie, powinniśmy postawić na umieszczanie dobranych słów kluczowych w tytułach, nagłówkach oraz treści pod SEO.  Artykuł nasycony frazami może dotrzeć do użytkowników realnie zainteresowanych konkretnym zagadnieniem, czy ofertą. Warto pamiętać, że wyrażenia tworzone pod wyszukiwarki mają wiele właściwości, które pozwalają ocenić, czego możemy się po nich spodziewać biznesowo i czy pozycjonowanie jest efektywne.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Rodzaje słów kluczowych

Wiedząc, że obecność fraz w tekstach na stronie internetowej ma ogromne znaczenie, powinniśmy postawić na ich odpowiedni wybór i prawidłowy dobór. Należy jednak najpierw zauważyć, że istnieją różne klasyfikacje słów kluczowych. Rozróżnia się je ze względu na długość, szczegółowość, cel czy też cechy na:

  • Frazy brandowe

Nazywa się je również frazami nawigacyjnymi. Wpisywane są w wyszukiwarkę przez użytkowników, którzy poszukują konkretnej marki, przy czym nie znają adresu firmowej strony internetowej. Jeśli domena zawiera nazwę przedsiębiorstwa, to link do serwisu wyświetli się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce Google. Ten rodzaj słów kluczowych odnosi się do wszystkich zapytań o brand i wynika zazwyczaj z różnych form reklamy. Przykładem może być hasło „BiznesFinder”.   

  • Frazy ogólne

Słowa kluczowe krótkiego ogona składają się z jednego lub dwóch wyrazów i w sposób bardzo pobieżny determinują potrzebę, z jaką użytkownik przychodzi do wyszukiwarki. Nie bez powodu określenia te nazywa się również generycznymi czy zasięgowymi. Frazy ogólne wykorzystują osoby, które nie mają sprecyzowanych oczekiwań co do wyszukiwanych informacji. Do głównych zalet wspomnianych wyrażeń należy wysoka wyszukiwalność, natomiast do wad duża konkurencyjność i niska konwersja. Przykładem zapytań ogólnych jest „katalog firm”.

  • Frazy longtailowe

Przyjmuje się, że słowa kluczowe z tzw. długim ogonem złożone są z większej liczby wyrazów. Fraza jest dokładna, przez co może zagwarantować wysoki współczynnik konwersji i niską konkurencję. Niestety wadą takich sformułowań jest mała liczba wyszukiwań. Ponieważ takie wyrażenia są bardziej szczegółowe, to też dużo łatwiej określić cel, w jakim zostało wpisane przez użytkownika. Trafne określenie dłuższych fraz pozwala na wstrzelenie się w oczekiwania i potrzeby potencjalnych klientów. Przykładem zapytań longtailowych jest np. „kompleksowa i rozbudowana baza danych na temat przedsiębiorstw”.

  • Frazy informacyjne

Rodzaj słów kluczowych najmocniej związanych z tworzeniem treści pod SEO. Występują zarówno w artykułach newsowych, jak i contentowych czy poradnikowych, dotyczących usług i produktów oferowanych przez daną markę. Frazy informacyjne stanowią zazwyczaj bezpośrednie lub pośrednie zapytania o jakiś problem, parametry czy też porównania. Przyjmuje się, że korzystający z zapytań użytkownik jest bliski zakupu i mocno zgłębia wiedzę na temat oferty. Za przykład może posłużyć pytanie: „czy warto korzystać z katalogów firm?”.

  • Frazy produktowe

Słowa kluczowe wykorzystywane przede wszystkim na stronach produktowych, pozwalają ocenić, że użytkownik jest bardzo bliski finalizacji transakcji i tym samym dokonania zakupu. Klient jest zdecydowany na konkretny produkt, ale wyjaśnia ostatnie wątpliwości czy sprawdza ceny. Frazy e-commerce są wyjątkowo istotne w przypadku branż związanych z platformami sprzedażowymi. W końcu zapytania w wyszukiwarce często wprost wyrażają intencje zakupowe internautów. Przykładem produktowego keywords jest „prezentacja firmy w katalogu BiznesFinder”.  

  • Frazy lokalne

Słowa klucze o lokalnym charakterze zawierają nie tylko wyszukiwany produkt czy usługę, ale również są powiązane z konkretną nazwą regionu, miasta czy też dzielnicy. Należą one zazwyczaj również do typu fraz długiego ogona. Wykorzystywanie takich wyrażeń w tekstach poleca się firmom chcącym zwiększyć pozycję w wyszukiwaniach w najbliższej okolicy. Posiadając sklepy lub siedziby w różnych lokalizacjach, warto ten potencjał wykorzystać. Za przykład może posłużyć zapytanie – „baza firm Warszawa”.  



Jak dobrać słowa kluczowe?  

Trafny dobór słów kluczowych w artykułach na stronę internetową pozwala skutecznie optymalizować treści pod wyszukiwarki. Każdy tekst powinien mieć przypisane cztery typy fraz.

Pierwsza z nich stanowi motyw przewodni materiału i opiera się na najczęściej wyszukiwanym oraz najogólniejszym zapytaniu. Poza tym bazą wartościowego contentu są również frazy longtail, które wiążą się z głównym tematem, ale mogą również stanowić inspirację do kolejnych publikacji. W artykule powinny znaleźć się również słowa kluczowe zależne. To właśnie dzięki nim precyzyjniej dopasujemy treść do zapytań użytkowników, a algorytm może ocenić materiał jako kompletny. Teksty tworzone pod SEO powinny zawierać ponadto frazy do linków wewnętrznych, które przekierowują do innych elementów na stronie WWW.

Aby dobierać słowa kluczowe do tematów bloga czy strony internetowej, musimy przeprowadzić analizę opartą o:

  • sprecyzowaną ofertę firmy (zakres usług i produktów oraz lokalizację);
  • wnikliwą znajomość potrzeb użytkowników i odbiorców oferty;
  • zrozumienie różnorodności fraz kluczowych;
  • badanie działań konkurencji w obrębie SEO;
  • research branży – jej specyfiki, popularności czy klientów;
  • cel wyszukiwania zapytania np. informacyjny, sprzedażowy, szukający rekomendacji czy rozwiązania;  
  • sugestie Google i narzędzia do wyboru słów kluczowych.

słowa kluczowe wyszukiwanie

Na rynku możemy znaleźć wiele programów, które ułatwią poszukiwanie odpowiednich fraz do tekstów pod SEO. Do najważniejszych narzędzi należy sama wyszukiwarka Google. Po wpisaniu w pasek wyszukiwania początku zapytania, otrzymujemy szereg podpowiedzi, które bazują na wskazaniach użytkowników. Darmowym rozwiązaniem jest również Google Trends, które pozwala sprawdzić, jak często w danym okresie poszukiwano konkretnych wyrażeń. Ubersuggest umożliwia uzyskanie po wpisaniu konkretnych określeń podobnych fraz wyszukiwanych przez internautów. Wśród narzędzi, które pozwalają na wyszukiwanie fraz kluczowych, znajdziemy również: Keyword Tool, AdWords Planner, Senuto, Semstorm czy Answer The Public.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Tworząc content, musisz kierować się intencją użytkownika i dobierać frazy kluczowe, które są konkurencyjne (walczy o nie niezbyt duża liczba stron WWW), trafne (odnoszą się do potrzeb odbiorców i oferty firmy) oraz trafiają do jak największej liczby potencjalnych klientów. Zanim zaczniesz publikować jakościowe treści, to sprawdź, czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak z nią walczyć.  

Podziel się