Na czym polega optymalizacja SEO?
- 08-12-2021
- Reklama i marketing
Optymalizacja techniczna strony to jedno z najważniejszych działań SEO. Stawia sobie za cel zarówno osiągnięcie lepszej widoczności witryny w Google, jak i sprawienie, by strona była bardziej przyjazna dla użytkownika. Działania optymalizacyjne pod kątem SEO można podzielić na dwa obszary – optymalizację techniczną oraz optymalizację treści. Dowiedz się, jak zoptymalizować stronę krok po kroku.
Po pierwsze, optymalizacja techniczna SEO
Sprawdź prędkość ładowania strony
Czy wiesz, że 47% użytkowników oczekuje, że strona powinna załadować się już po 2 sekundach lub nawet szybciej? Nie czekaj i czym prędzej zweryfikuj, czy Twoja strona www przypadkiem nie wczytuje się zbyt wolno. Powolne ładowanie to nie tylko utrata potencjalnych klientów, ale także spadek pozycji w wyszukiwarce. Jeśli chcesz zbadać swoją stronę, wykorzystaj narzędzie Google PageSpeed Insights, które weryfikuje szybkość zarówno pod kątem urządzeń mobilnych, jak i desktopowych. Znajdziesz tam wskazówki, co poprawić. Pamiętaj, im wskaźnik wyższy, tym lepiej.
Zweryfikuj, czy strona jest responsywna
Jeśli Twoja strona nadal nie jest przystosowana do urządzeń przenośnych, musisz niezwłocznie nadrobić zaległości. Coraz więcej użytkowników to osoby przeglądające strony www na urządzeniach mobilnych. Według badania Gemius w styczniu 2020 roku 56% badanych korzystało z internetu na telefonie. Google już od dłuższego czasu premiuje strony mobilne w kolejce do indeksowania witryny, więc nie możesz pozostać w tyle.
Przyspiesz indeksację strony
Indeksowanie opiera się na pracy Googlebota, który odwiedza strony, przetwarza treści i zapisuje adresy URL w swojej bazie. 98% osób wybiera wyszukiwarkę Google – według raportu Seoptimize to właśnie ta wyszukiwarka jest najpopularniejsza wśród użytkowników, więc nie możesz być obojętny na działania robotów Google. Warto przyspieszyć proces indeksowania. W tym celu koniecznie zadbaj o przejrzystą strukturę strony. Pomoże w tym aktualizacja mapy witryny, a także zadbanie o poprawne linkowanie wewnętrzne.
Popraw linkowanie wewnętrzne
Bardzo ważnym elementem optymalizacji SEO jest odpowiednie linkowanie między poszczególnymi stronami. W tym celu tworzy się menu zawierające wszystkie niezbędne linki kierujące do konkretnych działów. By przyspieszyć indeksację, możesz umieścić także linkowanie między podstronami, np. poprzez zastosowanie zwrotów CTA w treści artykułów – tekst Dowiedz się więcej może kierować do kolejnych artykułów o tej samej tematyce.
Zweryfikuj adres URL
Niby oczywiste, ale wciąż wiele osób stawia na skomplikowane, niejasne lub zbyt długie adresy, które wcale nie wyróżniają firmy z tłumu, a użytkownik na pierwszy rzut oka nie wie, co tam w ogóle znajdzie. Mówiąc wprost, poprawny adres URL powinien przede wszystkim informować o zawartości strony i być raczej krótki (maksymalnie do 100 znaków). Poza tym nie powinien zawierać żadnych znaków specjalnych czy polskich znaków diakrytycznych. Koniecznie więc zweryfikuj swój adres URL.
Upewnij się, że wszystkie linki działają
Nie ma nic bardziej irytującego niż trafienie na stronę, która nie istnieje. Błąd 404 zniechęca jednak nie tylko użytkowników, ale także roboty Google. Koniecznie sprawdź, czy wszystkie podstrony działają bez zarzutu. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia SEO takie jak Screaming Frog czy Sitebulb. Jeśli jakaś strona została usunięta, ustaw przekierowanie na stronę działającą. Specjaliści zalecają zastosowanie przekierowań 301.
Zadbaj o bezpieczeństwo witryny
Jeśli jeszcze nie zadbałeś o bezpieczeństwo swojej witryny, koniecznie musisz zrobić to jak najszybciej. Certyfikat SSL zagwarantuje, że żadne dane nie będą przechwycone między przeglądarką a witryną lub zostaną szyfrowane. Dzięki temu chronione są takie poufne informacje, jak np. dane logowania. Certyfikat SSL jest niezwykle istotny dla wyszukiwarki. Tylko bezpieczne strony zdobywają wysokie pozycje w Google.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Pozbądź się kopii treści
Powielanie treści to jeden z podstawowych błędów SEO. Google docenia przede wszystkim unikatowość, więc obowiązkowo prześledź content, który znajduje się na wszystkich podstronach. Jeśli okaże się, że jakaś treść się powtarza, koniecznie ją zaktualizuj. By uniknąć duplikacji, postaw na adresy kanoniczne. Adres kanoniczny Google postrzega jako najbardziej reprezentatywny. To bardzo ważne, jeśli do strony www kieruje kilka adresów.
Zoptymalizuj nagłówki H1 i H2
Znacznik H1 dotyczy nagłówku poziomu pierwszego, czyli tego najważniejszego. Jeśli więc chcesz osiągnąć jak najwyższe wyniki w pozycjonowaniu, koniecznie zwróć uwagę na nagłówek pierwszego rzędu. Nagłówek H1 powinien określać zawartość witryny. Sprawdź, czy znajduje się tam słowo kluczowe. Warto umieścić je na początku. Ogólnie trzymaj się zasady, by na stronie znajdował się tylko jeden nagłówek H1. H2 to nagłówki niższego rzędu, tych może być więcej. Tu również warto zadbać o frazę kluczową.
Oceń Meta Title
Jednym z ważnych elementów SEO są tytuły stron. Tytuł jest istotny z zarówno od strony technicznej, jak i z punktu użytkownika. Na jego podstawie roboty Google ustalają tematykę strony. Title wyświetla się zwykle w wynikach wyszukiwania (chyba że Google uzna inny tytuł za bardziej stosowny) i stanowi cenną informację dla użytkownika. Koniecznie sprawdź, czy tytuł zawiera słowo kluczowe. Jeśli tak, zadbaj, by znalazło się na początku. Zweryfikuj też jego długość (tekst nie powinien przekroczyć 55 znaków) oraz unikalność – dwa takie same tytuły to błąd.
Sprawdź Meta Description
Mimo że zawartość Meta Opisu nie wpływa na pozycjonowanie strony www, warto mu się dokładnie przyjrzeć. Treści zawarta w Description pojawia się wynikach wyszukiwania i jest istotna dla użytkownika. Intrygujący tekst z pewnością przyciąga uwagę, dlatego warto zaktualizować ten element. Według raportu Seoptimize 55% badanych klika w wyniki, które według nich mają najlepiej dopasowaną treść. Jeśli wyróżnisz się więc na tle konkurencji i dopasujesz do potrzeb, masz większą szansę, że użytkownik kliknie właśnie na Twoją stronę.
Po drugie, optymalizacja treści
Przyjrzy się swojej strategii
Podczas optymalizacji koniecznie przyjrzyj się obranej strategii content marketingowej. Jeśli jeszcze w ogóle nie masz przygotowanego żadnego planu działania, koniecznie nadrób zaległości. Publikacja treści powinna być przeprowadzona z pomysłem i głową. Strategia powinna być indywidualnie dobrana do konkretnej firmy i jej działalności. Upewnij się, że na stronie internetowej czy blogu prezentujesz treści nie tylko zawierające słowa kluczowe, ale także treści wysokiej jakości – tylko takie są obecnie wartościowe dla użytkownika i wyszukiwarki.
Dziś szczególnie cenne są treści typu „know-how”, czyli teksty poradnikowe, które w przejrzysty i atrakcyjny sposób wyjaśniają nawet trudne zagadnienia i dają proste odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Gotowe treści promuj na Facebooku, Instagramie czy Twiterze.
Przy tworzeniu wartościowego contentu wykorzystaj kilka ważnych wskazówek:
- Treści na czasie – koniecznie trzymaj rękę na pulsie i z odpowiednim wyprzedzeniem publikuj teksty, które są aktualne w konkretnym sezonie.
- Evergreen content – twórz treści, które są na topie przez cały czas.
- Topical authority – twórz poradniki z pozycji eksperta. Przygotuj cykl artykułów, który w pełni wyczerpie temat i odpowie na wszystkie pytania użytkowników związane z danym zagadnieniem.
- User-generated content – zachęć użytkowników do tworzenia własnych treści – opinii, recenzji, komentarzy.
Zbadaj słowa kluczowe konkurencji
Masz wybrane słowa kluczowe, ale żeby jeszcze lepiej wypozycjonować swoje treści, zbadaj słowa kluczowe konkurencji. W tym celu możesz wykorzystać dostępne narzędzia SEO takie jak Senuto czy Semstorm. Przyjrzyj się konkurencyjnym firmom w branży – przygotuj swoją listę słów i listę słów konkurencji, a następnie porównaj je i dokładnie przeanalizuj. Dzięki temu poznasz mechanizm działania Twoich rywali, podpatrzysz triki, które stosują, a także odkryjesz zupełnie nowe frazy, które wcześniej Ci umknęły.
Nie zapomnij o grafikach
Ciekawe treści warto uzupełnić przyciągającymi wzrok zdjęciami i grafikami. Tu również warto wziąć pod uwagę kilka kwestii pod kątem optymalizacji. Po pierwsze, wiesz już, jak ważna jest szybkość ładowania strony dla SEO. Ważne więc, by dodając grafiki, zadbać o ich właściwą kompresję. W tym przypadku pomocne znów może okazać się narzędzie Google PageSpeed Insights. Druga ważna rzecz to opisy zdjęć, które nie mogą być przypadkowe. Robot Google nie potrafi odczytywać zdjęć, jednak jest w stanie odczytać opisy alternatywne. Dlatego też koniecznie sprawdź, czy Twoje grafiki są odpowiednio opisane.
Aktualizuj treści
I na koniec ostatnia uwaga. Internet żyje przez cały czas, dlatego nie zapominaj o bieżącej aktualizacji. Trzymaj rękę na pulsie i odświeżaj stare i zapomniane treści, by cały czas były atrakcyjny i na czasie. Docenią to zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarka.
Źródło: Badanie Seoptimize, Gemius, 1.01.2020 - 31.01.2020, Neil Patel Blog