Jak napisać i wypromować wartościowego e-booka?
- 20-12-2021
- Reklama i marketing
Prowadzisz własną firmę? Chcesz zachęcić swoich odbiorców do zapisania się do newslettera czy kupna usług lub produktów, które sprzedajesz? Pomyśl nad napisaniem własnego e-booka. Taka publikacja nie jest droga i wymaga stosunkowo małego nakładu pracy, a może być dobrym wstępem do marketingu produktów z twojej oferty. Przeczytaj, jak napisać e-booka i w jaki sposób skutecznie go wypromować.
Zaplanuj, o czym będzie Twój e-book
Zanim przystąpisz do pracy nad e-bookiem, zastanów się, dlaczego w ogóle chcesz go wydać? Czy twoim celem jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług? A może chciałbyś, by twoja firma stała się bardziej rozpoznawalna lub chcesz, by klienci zapisywali się do newslettera?
Pomyśl również nad grupą docelową. Dopiero gdy będziesz wiedział, czy twoim targetem są odbiorcy, którzy dopiero zaczynają z biznesem (marketingiem, sprzedażą etc.) czy osoby doświadczone, będziesz mógł zaplanować, jakie treści powinny znaleźć się w twojej publikacji. Sprawdź również, czego obecnie szukają internauci. Popularne frazy zobaczysz m.in. w narzędziu Senuto.
Zastanów się również nad myślą przewodnią e-booka. Jakie wartości będzie on dawał odbiorcy? Pamiętaj, że ludzie kupują poradniki po to, by odnieść sukces w jakiejś dziedzinie swojego życia lub przynajmniej doświadczyć zmiany na lepsze. Twój e-book powinien dawać im taką możliwość.
Ostatnią kwestią jest research konkurencji. Sprawdź, czy istnieją już publikacje na ten temat. Jeśli tak - pomyśl, co mógłbyś zrobić inaczej, lepiej od innych? To, że twój pomysł został już przez kogoś wykorzystany nie znaczy, że masz z niego rezygnować. Wystarczy, że opiszesz coś w zupełnie nowy sposób. Nie martw się - podobno większość dobrze prosperujących biznesów opartych jest na istniejących pomysłach.
Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO.>>
Poznaj narzędzia, które pomogą Ci w pracy
Masz już jakiś zarys pomysłu, ale nie wiesz jakich narzędzi użyć? Poznaj narzędzia, które mogą pomóc ci w pracy.
- Writers Blocks - to edytor tekstu, w którym możesz stworzyć e-booka nawet, jeśli jesteś dopiero na etapie zbierania materiałów. Umożliwia on wpisywanie pomysłów, porządkowanie ich i przenoszenie między wpisami. Daje również wgląd w cały układ e-booka.
- Focus Writer - to edytor tekstu, którego funkcje dodatkowe ograniczone są do minimum. W zasadzie umożliwia on tylko pisanie, dlatego będzie odpowiedni dla osób, które mają problemy z rozpraszaczami. Dostępny jest na systemy Windows, Linux i Mac.
- Canva - to jeden z najpopularniejszych programów graficznych dostępnych online. Daje on możliwość skorzystania z bazy szablonów, elementów, zdjęć itd. Pozwala też na dowolne zmiany kolorów i rozmiarów, dzięki czemu masz dużą dowolność w pracy nad projektem. Możesz też do niego wgrać własne pliki, np. zdjęcia.
- Google Slides - to narzędzie, które jest alternatywą dla Microsoft Power Point, dostępne dla każdego użytkownika konta Google. Możesz w nich umieszczać grafiki, powielać kolejne slajdy, na których będą te same elementy graficzne czy zmieniać tło, na którym piszesz w zależności od potrzeb.
- Pixabay - jeśli w twoim e-booku będzie dużo zdjęć, z pewnością będziesz korzystać z darmowych banków. Jednym z nich jest Pixabay. Łatwo w nim znaleźć to, czego się szuka, a zdjęcia można pobierać w kilku różnych formatach. Większość z nich ma licencję CC0, dzięki czemu możliwe jest ich użycie do celów komercyjnych.
O czym pamiętać, pisząc e-booka?
Tworząc e-booka, powinieneś pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim zwróć uwagę na okładkę. Powinna być zaprojektowana w sposób estetyczny i czytelny. Klienci, podobnie jak w przypadku tradycyjnych książek, często oceniają e-booki właśnie po tym, jak wygląda ich okładka.
Zastanów się również nad odpowiednim tytułem. Warto, by był chwytliwy i pasował do twojej grupy docelowej. Pomocnym narzędziem może być tutaj Google Adwords, w którym zweryfikujesz, ile osób szukało daną frazę. Na tej podstawie będziesz mógł oszacować, jaki tytuł będzie mieć najwięcej wyszukiwań.
Treść publikacji powinna składać się z trzech części - wstępu, rozwinięcia oraz zakończenia. Odpowiedzi na główne pytania warto podać w łatwych do przyswojenia rozdziałach. Przed rozpoczęciem pisania koniecznie zrób konspekt całego e-booka. W jaki sposób? Wypisz i ułóż w odpowiedniej kolejności wszystkie zagadnienia, które chcesz poruszyć. Opisz przy nich, jakie informacje znajdą się w poszczególnych rozdziałach. Dzięki temu pisząc treść, nie stracisz wątku a e-book będzie interesujący dla użytkownika od początku do końca.
Promocja i sprzedaż e-booka – jak zrobić to dobrze?
Twój e-book może być świetną zachętą do zapisania się do newslettera czy kupna usług lub produktów, które sprzedajesz. Możesz go również potraktować jako wstęp do wydania papierowej książki, ugruntowania twojej pozycji eksperta w branży czy skutecznego zdobywania nowych klientów. Aby publikacja stała się narzędziem marketingowym, musi być jednak dobrze wypromowana.
Jak promować e-booka? Możesz:
- napisać o nim na swoim blogu lub stronie internetowej,
- umieścić go w newsletterze,
- promować w kanałach społecznościowych (za pomocą postów sponsorowanych, wideo czy spotkań live, na których opowiesz o tym, jakie treści się w nim znajdują),
- pisać artykuły na jego podstawie, w których zawrzesz link do pobrania pliku.
Promocja e-booka zawsze jest niezmiernie ważna. Niezależnie od tego, czy będziesz go udostępniać za darmo, czy sprzedawać jako własny produkt, warto zadbać o to, by trafił on do jak najszerszego grona odbiorców. Pamiętaj, że to po prostu się opłaci.
E-book to idealny produkt, który pomoże ci zdobyć klientów i zarobić pieniądze. Jest tani w produkcji, nie wymaga dużego nakładu pracy, można go aktualizować i wprowadzać zmiany w treści i sprzedawać go na własnej stronie www.