Marketingowy slang dla początkujących, czyli skróty i terminy, które przydadzą się w e-biznesie
- 13-01-2023
- Reklama i marketing
Dopiero zaczynasz przygodę z promocją firmy w Internecie? Czy obce są dla Ciebie takie skróty jak CTR, UX czy SERP? Nie wiesz, z czym kojarzyć link juice, landing page czy bounce rate? Wyjaśniamy trudne definicje związane z marketingiem, budową stron czy wyszukiwarką. To tak naprawdę tylko wycinek wiedzy, jednak to dobry pierwszy krok do zdobycia cennych informacji. Z pewnością skorzystasz z nich, jeśli chcesz zbudować wysoką pozycję w sieci.
SERP-y
SERP to skrót od angielskich słów Search Engine Results Position. Oznacza wyniki wyszukiwania, które użytkownik otrzymuje w formie listy. Są one uporządkowane w określonej kolejności. To, jaki zestaw wyników uzyska internauta, zależy od intencji, czyli tego, jakie słowo kluczowe wpisze do wyszukiwarki.
Kolejność wyników nie jest przypadkowa, ponieważ ustalają ją skomplikowane algorytmy, a roboty premiują strony zoptymalizowane pod SEO. W wyszukiwarce Google wyróżnia się dwa typy wyników: bezpłatne (organiczne) oraz płatne (reklamy AdWords).
Organic, ruch organiczny
Organic, czyli ruch organiczny (ang. organic traffic) to ruch bezpłatny generowany przez użytkowników, którzy przechodzą na stronę internetową po kliknięciu w link z listy wyników otrzymanych po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego w wyszukiwarkę. Zwykle największy ruch organiczny generują wyniki znajdujące się na pierwszej stronie.
Jeśli chcesz zwiększyć ruch bezpłatny, zadbaj o optymalizację strony, m.in. popraw jej strukturę, linkowanie wewnętrzne i sprawdź słowa kluczowe. Organic mierzy się za pomocą takich narzędzi jak np. Google Analytics czy Senuto.
Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę >>>
Backlinki
Backlinki (ang. backlinks) to linki zwrotne, zwane inaczej przychodzącymi. Są to odnośniki do Twojej witryny WWW, które umieszcza się na innych stronach w Internecie. Pozyskiwanie linków zwrotnych, np. poprzez tworzenie wpisów gościnnych czy atrakcyjnej treści udostępnianej przez innych użytkowników, to istotna część procesu pozycjonowania. W ten sposób budujesz lepszą pozycję w wyszukiwarce.
Link juice
Z pojęciem linków zwrotnych wiąże się zjawisko link juice oznaczające cały proces, czyli pozyskiwanie tego rodzaju odnośników. Gdy inne strony WWW kierują do Twojej witryny, dajesz dobry znak dla robotów Google. Jednak trzeba pamiętać, że pożądane są anchory z serwisów o dobrej reputacji. Łącza umieszczane na portalach niskiej jakości mogą tylko zaszkodzić. Najbardziej cenne są linki naturalne dodawane na stronach zajmujących wysokie pozycje.
CTR
CTR to skrót od angielskich słów Click Through Rate, co oznacza po polsku wskaźnik kliknięć lub współczynnik klikalności. Dzięki temu miernikowi jesteś w stanie zmierzyć zaangażowanie odbiorców zarówno, jeśli chodzi o ruch organiczny, jak i płatny.
Wskaźnik umożliwia weryfikację skuteczności prowadzonych działań. Dowiesz się, jak wygląda stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, np. ile osób odczyta maila czy zobaczy reklamę i kliknie w zamieszony w nich link.
Bounce rate
Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, oznacza, ilu użytkowników po wejściu na stronę, szybko ją opuściło i nie dokonało żadnej akcji. Zwykle powodem takiego zachowania jest to, że odwiedzana witryna nie jest przyjazna dla internauty. Zbyt długo się ładuje, nie pozwala na łatwą nawigację, nie jest dostępna na telefonie. Należy zadbać o te elementy, ponieważ współczynnik odrzuceń powinien być jak najniższy.
KPI
KPI to skrót od Key Performance Indicators, co oznacza kluczowe wskaźniki efektywności. Nie ma jednego zestawu takich mierników. Ustala się je indywidualnie, by sprawdzić, czy nasze działania przynoszą efekty. Muszą spełniać kilka kryteriów – powinny być mierzalne, jasne, obiektywne i odnosić się do konkretnych celów. Nie mogą się jednak wzajemnie wykluczać. Dzięki nim można określić opłacalność działań, wyciągnąć wnioski i przygotować kolejne strategie.
LP, czyli landing page
Landing page, skrót LP, to strona określana jako strona docelowa. Jej celem jest zachęta do podjęcia określonego działania przez odwiedzającego ją użytkownika. Taką witrynę powinien wyróżniać atrakcyjny, ale także prosty design. Głównymi elementami są krótki tekst oraz przycisk CTA (Call To Action – wezwanie do działania, np. Zapisz się, Pobierz itd.).
Przykładem LP-ka może być strona ofertowa zachęcająca do pozostawienia kontaktu. Landing page może posłużyć również do pobrania e-booka czy zapisu na wydarzenie w zamian za pozostawienie danych kontaktowych. Zwykle użytkownik trafia na landing page za pośrednictwem płatnych reklam czy wiadomości, które otrzymuje na swoją skrzynkę.
RWD
RWD, czyli Responsive Web Design. Terminem RWD określa się stronę responsywną, czyli taką, która została zaprojektowana z myślą o różnych urządzeniach nie tylko stacjonarnych, ale również mobilnych. Strona responsywna dopasowuje się do szerokości każdego ekranu, zarówno komputera, jak i laptopa, smartfona czy tableta.
UX
UX, czyli User Experience, oznacza „doświadczenie użytkownika”. Jest to zestaw wrażeń odbieranych przez osobę korzystającą z produktu, w tym przypadku – ze strony WWW. Przygotowanie witryny pod kątem doświadczenia użytkownika jest niezbędne, by była ona dla niego przyjazna w odbiorze. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj, jak zaprojektować stronę zgodną z UX.
A jeśli chcesz stworzyć witrynę dla swojej firmy, to sprawdź ofertę WeNet. Specjaliści zapewnią wszystko, czego potrzebujesz, aby zacząć działać w sieci. Nie promuj oferty po omacku. Wybierz pakiet dopasowany do potrzeb Twojego biznesu. Wejdź na WeNet.pl i zamów darmową wycenę.