Marketingowy slang dla początkujących, czyli skróty i terminy, które przydadzą się w e-biznesie

Marketingowy slang dla początkujących, czyli skróty i terminy, które przydadzą się w e-biznesie

Dopiero zaczynasz przygodę z promocją firmy w Internecie? Czy obce są dla ciebie takie skróty jak CTR, UX czy SERP? Nie wiesz, z czym kojarzyć link juice, landing page czy bounce rate? Wyjaśniamy trudne definicje związane z marketingiem, budową stron czy wyszukiwarką. To tak naprawdę tylko wycinek wiedzy, jednak to dobry pierwszy krok do zdobycia cennych informacji. Z pewnością skorzystasz z nich, jeśli chcesz zbudować wysoką pozycję w sieci.

SERP-y

SERP to skrót od angielskich słów Search Engine Results Position. Oznacza wyniki wyszukiwania, które użytkownik otrzymuje w formie listy, i które uporządkowane są w określonej kolejności. To, jaki zestaw wyników otrzyma internauta, zależy od intencji, czyli tego, jakie słowo kluczowe wpisze do wyszukiwarki.

Kolejność wyników nie jest przypadkowa, ponieważ ustalają ją skomplikowane algorytmy, a roboty premiują strony zoptymalizowane pod SEO. W wyszukiwarce Google wyróżnia się dwa typy wyników: bezpłatne (organiczne) oraz płatne (reklamy AdWords).

Organic, ruch organiczny

Organic, czyli ruch organiczny (ang. organic traffic) to ruch bezpłatny generowany przez użytkowników, którzy przechodzą na stronę internetową po kliknięciu w link z listy wyników otrzymanych po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego w wyszukiwarkę. Zwykle największy ruch organiczny generują wyniki znajdujące się na pierwszej stronie.

Jeśli chcesz zwiększyć ruch bezpłatny, zadbaj o optymalizację stronę, m.in. popraw jej strukturę, linkowanie wewnętrzne i sprawdź słowa kluczowe. Organic mierzy się za pomocą takich narzędzi jak np. Google Analytics czy Senuto.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Backlinki

Backlinki (ang. backlinks) to linki zwrotne, zwane inaczej przychodzącymi. Są to odnośniki do twojej strony, które umieszczone są na innych witrynach w Internecie. Pozyskiwanie linków zwrotnych, np. poprzez tworzenie wpisów gościnnych czy atrakcyjnego contentu udostępnianego przez innych użytkowników, to istotna część procesu pozycjonowania. W ten sposób budujesz lepszą pozycję w wyszukiwarce.

Link juice

Z pojęciem linków zwrotnych wiąże się zjawisko link juice oznaczające cały proces, czyli pozyskiwanie tych linków. Gdy inne strony kierują do twojej witryny, dajesz dobry znak dla robotów Google, jednak trzeba pamiętać, że pożądane są linki ze stron o dobrej reputacji. Linki umieszczane na stronach niskiej jakości mogą tylko zaszkodzić. Najbardziej cenne są linki naturalne dodawane na stronach zajmujących wysokie pozycje.

CTR

CTR to skrót od angielskich słów Click Through Rate, co oznacza po polsku wskaźnik kliknięć lub współczynnik klikalności. Dzięki temu jesteś w stanie zmierzyć zaangażowanie odbiorców zarówno, jeśli chodzi o ruch organiczny, jak i płatny. Wskaźnik umożliwia weryfikację skuteczności prowadzonych działań. Dowiesz się, jak wygląda stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, np. ile osób odczyta maila czy zobaczy reklamę i kliknie w zamieszony w nich link.

CTR

Bounce rate

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, oznacza, ilu użytkowników po wejściu na stronę, szybko ją opuściło i nie dokonało żadnej akcji. Zwykle powodem takiego zachowania jest to, że odwiedzana strona nie jest przyjazna dla użytkownika. Zbyt długo się ładuje, nie pozwala na łatwą nawigację, nie jest dostępna na telefonie. Należy zadbać o te elementy, by współczynnik odrzuceń powinien być jak najniższy.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


KPI

KPI to skrót od Key Performance Indicators, co oznacza kluczowe wskaźniki efektywności. Nie ma jednego zestawu takich wskaźników. Ustala się je indywidualnie, by sprawdzić, czy nasze działania przynoszą efekty. Muszą spełniać kilka kryteriów – muszą być mierzalne, jasne, obiektywne i odnosić się do konkretnych celów, nie mogą się wzajemnie wykluczać. Dzięki nim można określić opłacalność działań, wyciągnąć wnioski i przygotować kolejne strategie.

LP, landing page

Landing page, skrót LP, to strona określana jako strona docelowa. Jej celem jest zachęta do podjęcia określonego działania przez odwiedzającego ją użytkownika. Taką stronę powinien wyróżniać atrakcyjny, ale także prosty design. Głównymi elementami są krótki tekst oraz przycisk CTA (call to action – wezwanie do działania, np. Zapisz się, Pobierz itd.).

Przykładem LP-ka może być strona ofertowa zachęcająca do pozostawienia kontaktu. Landing page może posłużyć również do pobrania e-booka czy zapisu na wydarzenie w zamian za dodanie danych kontaktowych. Zwykle użytkownik trafia na landing page za pośrednictwem płatnych reklam czy wiadomości, które otrzymuje na swoją skrzynkę.

LP

RWD

RWD, czyli Responsive Web Design. Terminem RWD określa się stronę responsywną, czyli taką, która została zaprojektowana z myślą o różnych urządzeniach zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Strona responsywna dopasowuje się do szerokości każdego ekranu, zarówno komputera, jak i laptopa, smartfona czy tableta.

UX

UX, czyli User Experience, oznacza „doświadczenie użytkownika”. Jest to zestaw wrażeń odbieranych przez osobę korzystającą z produktu, w tym przypadku – ze strony internetowej. Przygotowanie strony WWW pod kątem doświadczenia użytkownika jest niezbędne, by była ona dla niego przyjazna w odbiorze. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj, jak zaprojektować stronę zgodną z UX.

Podziel się