5 rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim założysz własną stronę www
- 23-08-2022
- Reklama i marketing
Właśnie zaczynasz swoją przygodę z biznesem i chcesz, by Twoja firma była widoczna w sieci? A może Twoja stara witryna WWW przestała spełniać swoją rolę i myślisz już o jej modernizacji? Jeśli to czytasz – jesteś na dobrej drodze. Firmowa strona internetowa to Twoja wizytówka, dlatego przy jej tworzeniu musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jakich? Sprawdź nasz poradnik i poznaj odpowiedź na to pytanie.
1. Jaką rolę ma spełniać Twoja strona WWW?
Strona internetowa firmy to pierwszy, najlepiej widoczny kanał komunikacyjny dla użytkowników, którzy poszukują w sieci informacji na temat danej usługi czy produktu. Służy ona nie tylko do budowania wizerunku marki w Internecie, ale może być też jednym ze sposobów na nawiązanie kontaktu z nowymi klientami i zapewnienie im informacji o produktach i usługach, które oferujesz.
Zanim zdecydujesz się na jej budowę (lub zlecisz jej stworzenie firmie zewnętrznej), powinieneś zastanowić się, jaką rolę ma ona spełniać. Chciałbyś, by Twoja firmowa strona internetowa miała charakter informacyjny, czy interaktywny? Chcesz zainteresować użytkowników treścią, która się na niej pojawi, czy zachęcić ich do kontaktu w celu sprzedaży usługi?
To, jaki cel będzie miał Twój serwis przekłada się na jego budowę i wygląd. Inaczej projektuje się stronę, która ma tylko opowiadać o ofercie, a inaczej – witrynę połączoną ze sklepem internetowym, której głównym celem będzie zachęcenie użytkowników do tego, by dokonali zakupu.
Pamiętaj też, że strona internetowa to tak naprawdę jeden z wielu nośników wizerunku twojej firmy. Przy jej projektowaniu musisz pamiętać o tym, że powinna ona wyrażać styl i charakter marki, podobnie jak inne materiały promocyjne, takie jak wizytówki czy ulotki reklamowe. Dlatego zaraz po ustaleniu, jaki cel ma ona spełniać, zastanów się, jak powinna wyglądać, by kojarzyła się z twoją firmą.
2. Skąd weźmiesz treści, które się na niej pojawią?
Aby użytkownicy trafili na Twoją stronę internetową, a później zdecydowali się na zakup produktów lub usługi, potrzebujesz wartościowych treści. Ich jakość musi być wysoka zarówno dla samych odbiorców, jak i algorytmów wyszukiwarek.
Czy wiesz, że ponad połowa zakupów online jest efektem przeczytania przez użytkownika treści na stronie internetowej? Dobry content pozwoli Ci przyciągnąć odbiorców, zachęcić ich do interakcji, a w efekcie – doprowadzić do zakupu. Content marketing zwiększa ruch na stronie internetowej i generuje więcej leadów, niż tradycyjne strategie marketingowe. Dlatego nie możesz go lekceważyć.
Przed założeniem firmowej strony WWW, zastanów się, skąd weźmiesz treści, które się na niej pojawią. Czy będziesz tworzył je samodzielnie? A może lepiej zlecić ich napisanie copywriterowi? Pamiętaj, że content powinien pojawiać się na stronie regularnie i być wysokiej jakości. Jeśli nie masz czasu na jego tworzenie, zleć napisanie tekstów innym.
Weź też pod uwagę, że treści, które pojawią się na Twojej witrynie, będą też służyły jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Aby strona WWW była wysoko w Google, musisz zadbać o to, by prowadziło do niej jak najwięcej linków (najlepiej tekstowych). Pozycjonowanie to czasochłonny i długotrwały proces, ale unikalne i wartościowe treści z pewnością okażą się w jego trakcie bardzo pomocne.
Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły>
3. Kto wykona Twoją stronę internetową?
Wiesz już, jaką rolę ma spełniać Twoja strona WWW. Jesteś świadomy, że powinny znaleźć się na niej unikalne treści, które przyciągną do niej użytkownika. Teraz musisz zastanowić się, komu powierzysz jej stworzenie.
Początkujący przedsiębiorcy często decydują się na wykorzystanie darmowych szablonów i systemów CMS. Jeśli jednak poważnie myślisz o kreowaniu wizerunku marki w sieci, zrezygnuj z tego pomysłu. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług freelancera, który z pewnością stworzy stronę taniej, niż duża agencja marketingowa, może jednak nie spełnić wszystkich Twoich wymagań.
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest powierzenie budowy strony WWW doradcom internetowym. Specjaliści oferują usługę stworzenia witryny z atrakcyjnym web designem i przyjazną nawigacją, która będzie działać szybko i stabilnie. W ofercie znajdziesz również możliwość skorzystania z pomocy dedykowanego opiekuna, który zajmie się wprowadzaniem koniecznych zmian i aktualizacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziesz musiał poświęcać czasu na opiekę nad stroną, a skupisz się na prowadzeniu firmy.
Plusem skorzystania z usług profesjonalistów jest również bezpieczeństwo. Doradcy internetowi WeNet, którzy wykonują strony WWW, zapewniają bowiem pakiet ochrony przed atakami hakerów i złośliwym oprogramowaniem. Na ich barkach spoczywają również takie kwestie, jak utrzymanie domeny i opłacenie serwera.
4. Kto zajmie się aktualizacją witryny?
Samo stworzenie firmowej strony WWW to nie wszystko. Chociaż wielu przedsiębiorców uważa, że aktualizacja treści nie jest konieczna, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Jeśli zależy Ci na stworzeniu lojalnej, aktywnej społeczności wokół marki, Twój serwis nie może być martwy. Ruchu w obrębie witryny internetowej nie zastąpią kanały Social Media, ani reklama w Google.
Obecnie internauci są wymagający. Żyją w dynamicznym środowisku, nie lubią stagnacji i zależy im na tym, by potrzebne informacje znaleźć łatwo i szybko. Tylko, jeśli treści na Twojej stronie będą aktualne, użytkownik zobaczy, że firma funkcjonuje, rozwija się i poszerza swoją ofertę. Jeśli strona WWW będzie nieaktualna, szybko zrezygnuje i skorzysta z usługi kogoś innego. Pamiętaj, że w Internecie masz bardzo dużą konkurencję.
Aktualizacja nie powinna jednak dotyczyć wyłącznie treści, które pojawią się na Twojej stronie, ale również tzw. back-endu. Witryna, której "zaplecze" nie jest aktualizowane, wolniej się ładuje, może nie być czytelna lub nie wyświetlać się w prawidłowy sposób. Myślisz, że użytkownik będzie czekał, jeśli serwis Twojej konkurencji załaduje się szybciej? Oczywiście, że nie!
Dobra strona internetowa to strona, która żyje i zmienia się. Ważne jest, by była aktualizowana zarówno pod względem wizualnym, funkcjonalnym, jak i bezpieczeństwa. Tylko dzięki temu będziesz mieć szansę pozyskać klientów. Pamiętaj – pierwsze wrażenie jest najważniejsze.
5. Jak wypromujesz swoją stronę?
Aby Twoja strona WWW zaczęła "zarabiać", musisz ją wypromować, a więc sprawić, by Twoi potencjalni klienci ją znaleźli. Jednym ze sposobów promocji jest pozycjonowanie, o którym pisaliśmy już powyżej. Do podstawowych działań SEO, które zwiększają widoczność strony w Internecie, zaliczają się m.in. dobrze dobrane słowa kluczowe, dzięki którym łatwiej będzie odnaleźć tekst w sieci, meta opisy dla każdego wpisu na stronie, a także zoptymalizowane grafiki, które zwiększą wyszukiwanie Twojej witryny dzięki częstszym wyświetleniom np. w Google Grafika.
Możesz zdecydować się też na kampanie Google AdWords. Jeśli taka reklama będzie dobrze ustawiona i trafna, możesz spodziewać się od kilkudziesięciu do kilkuset wejść na stronę dziennie.
Podobnie działają reklamy w serwisach społecznościowych. Kampania na Facebooku pozwoli Ci na dotarcie do określonych grup docelowych - możesz ją ustawić według płci, wieku czy zainteresowań.
Stronę WWW możesz również promować poprzez prowadzenie konta w serwisie społecznościowym i publikację wartościowych treści, które zainteresują użytkowników. Dzięki aktywnemu profilowi na Facebooku czy Instagramie nie tylko zareklamujesz swoją witrynę, ale również zbudujesz relację z klientami. Pamiętaj jednak, że Twoje wpisy muszą być publikowane systematycznie i być interesujące. W innym przypadku nikt nie będzie zainteresowany śledzeniem Twojego profilu, a tym samym nie osiągniesz żadnej korzyści.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź, ile kosztuje strona internetowa.