Featured snippets – co warto wiedzieć i jakie będą zmiany?
- 14-12-2021
- Reklama i marketing
Featured snippets są to tak zwane polecane fragmenty z krótką odpowiedzią. Użytkownik po wpisaniu hasła (najczęściej w formie pytania, ale nie jest to regułą) dostaje wyróżniony fragment treści, zaciągnięty z zewnętrznej witryny internetowej, wraz z linkiem do strony, tytułem strony oraz URL. Featured snippets znajdują się nad organicznymi wynikami, dlatego często określa się je jako pozycję zero. Jak się tam znaleźć i czy w ogóle warto? Jakie zmiany czekają w featured snippets po dodaniu linków kontekstowych?
Jakie są rodzaje featured snippets?
W zależności od wpisanego pytania możemy uzyskać różne typy odpowiedzi. Najbardziej popularne są te w formie definicji – paragrafu i akapitu. Kolejnym często spotykanym typem jest lista. Podium zamyka odpowiedź wyświetlana w formie tabeli.
Paragraf
Często tego rodzaju treści zaciągane są ze stron zawierających definicje, np. z Wikipedii i zwykle uzupełniają je grafiki – zdjęcia, wykresy (pochodzące z innych stron), np.:
Lista
Równie często natkniemy się na listy – w szczególności w przypadku przepisów kulinarnych i wszystkich treści, które omawiają etapy działania. Warto zwrócić uwagę, że (inaczej niż w przypadku definicji) poszczególne kroki zwykle nie mieszczą się w całości, co oznacza, że użytkownik jest zmuszony przejść do źródła.
Tabela
Kolejnym często spotykanym sposobem jest prezentacja wyników w formie tabeli. Zazwyczaj odpowiedź odnosi się do danych liczbowych, np.:
Paragrafy, listy, tabele – te trzy formy są najbardziej popularne, warto wymienić jednak również pozostałe m.in. grafiki, wideo, mapy, a także Google News.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jak znaleźć się na pozycji zero?
Nie ma jasnych wskazówek, jak trafić do featured snippets. Fragmenty z odpowiedzią pobierane są na podstawie wyników wyszukiwania zgodnie z algorytmem Google, który nie zdradza szczegółowych wytycznych. Jednak na zasadzie obserwacji i testów można dojść do wniosków, że napisana przez nas treść, musi spełniać kilka warunków. Powinna być zwięzła i trafna – a sama odpowiedź na najczęściej zadawane pytania zawierać się w maksymalnie 300 znakach – właśnie tyle mieści się polu przeznaczonym dla featured snippets.
Poza tym trzeba spełnić jeszcze kilka ważnych warunków. Twoja witryna powinna być odpowiednio zoptymalizowana i znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – właśnie stamtąd Google najczęściej pobiera wyróżnione fragmenty z odpowiedzią.
Jeśli Twoja strona jest na czele wyników, sprawdź za pomocą narzędzi SEO, na jakie frazy pojawia się ona w TOP10 wyników. Kolejny krok to zweryfikowanie najczęściej zadawanych pytań i na tej podstawie przygotowanie wyczerpującego contentu, zawierającego wszystkie ważne informacje. Nie można zapomnieć o właściwym formatowaniu – rozmieszczeniu nagłówków czy stosowaniu list i wypunktowań.
Featured snippets a linki kontekstowe – co się zmieni?
Google na ten moment testuje nowe możliwości. Pierwsze linki kontekstowe zaczęły pojawiać się we fragmentach z odpowiedzią w zeszłym roku. Co oznaczają zmiany? Gdy strona uzyska tzw. pozycję zero, w treści może pojawić się link do konkurencji.
W związku z tym wątpliwa staje się opłacalność znalezienia się w polecanych fragmentach. Jeśli użytkownik po wpisaniu pytania dostanie wyczerpującą odpowiedź na stronie wyników, nie tylko nie przejdzie na stronę docelową, ale dodatkowo może trafić na link do konkurencji.
Ponadto pojawia się kolejny problem, gdy link do naszej strony znajdzie się u konkurencji. Może to z jednej strony wzmocnić naszą pozycję, ale z drugiej strony wcale nie musi być korzystne. Nie mamy kontroli nad tym, gdzie pojawi się link kontekstowy do naszej strony. Jeśli link znajdzie się kontekście tematu, który nie jest związany z naszą działalnością lub strona nie ma dobrej reputacji, może to tylko zaszkodzić.
Źródła: Google Support, Search Engine Land