Jakie są formy marketingu szeptanego?

Jakie są formy marketingu szeptanego?

Obecnie na rynku rywalizuje się o każdego klienta. Konkurencja jest duża, a firmy prześcigają się w  nowych metodach promocji. Jedną z nich jest marketing szeptany. Przybiera on wiele form. Wszystko zależy od specyfiki firmy i jej strategii. Zapoznaj się z najpopularniejszymi formami marketingu szeptanego i wybierz strategię dla siebie.

Buzz marketing

Marketing szeptany to przede wszystkim działanie marketingowe, które opiera się na spontanicznym i bezpośrednim przekazie. Buzz marketing jest najbardziej podstawową formą marketingu szeptanego.

 Założeniem buzz marketingu jest interakcja pomiędzy użytkownikami produktu lub usługi. Cel to wzmocnienie przekazu marketingowego. Podstawą jest wywołanie pozytywnych rekomendacji produktów wśród swoich klientów. Najważniejsze to dać ludziom powód do tego, aby konwersacja o danym produkcie czy usłudze się rozpoczęła.

 Użytkownicy dzielą się informacjami dotyczącymi produktów na forach i portalach społecznościowych. Korzystne opinie tworząc pozytywny szum, wywierają wpływ na konsumentów. Sprawiają, że każdy chcę kupić dany produkt lub usługę. Sama nazwa odwołuje się do bzyczenia pszczół – pozytywny szum wokół produktu to klucz do sukcesu. Dobry marketing jest ważny.

Product seeding

To, na czym zależy każdej marce to bycie kojarzonym ze znanymi osobami – celebrytami, specjalistami oraz liderami opinii. Tym wyróżnia się product seeding. Znane osoby testują produkty i dzielą się swoimi spostrzeżeniami najczęściej na profilach społecznościowych. Często influencerzy jawnie reklamują dany produkt. Ich oddziaływanie jest tak silne, że potrafią przekonać odbiorcę do danego produktu czy usługi.

Kluczowe elementy takiej formy marketingu to:

  • liderzy opinii dopasowani do odbiorcy;
  • kontrolowanie kosztów – zanim wyślemy paczki z produktami, przeanalizujmy ile trzeba ich wysłać;
  • dbanie o liderów opinii – udzielanie szybkich odpowiedzi na ich pytania.

Marketing wirusowy

Przykładem tego typu marketingu są zabawne filmiki oraz zdjęcia, które często stylizuje się na amatorskie. Popularne są także plotki. Internauci przesyłają treści między sobą, wytwarzając odpowiednie trendy i legendy miejskie. Treści wędrują pomiędzy potencjalnymi klientami, czyniąc z produktu rodzaj symbolu statusu społecznego. Dzięki czemu konsument chce kupić produkt.

Innym chwytem jest darmowe udostępnianie praktycznych materiałów, które zawierają także przekaz reklamowy. Konsumenci chętnie dzielą się przydatnymi informacjami, jednocześnie promując przy okazji produkt lub usługę. Marketing wirusowy jest skutecznym działaniem.  

Community marketing

Cel takiej formy marketingu to tworzenie społeczności zaangażowanych w pewien temat. Społeczności te należy wspierać i animować – w ten sposób zyskuje się wiernych wyznawców swojej marki. Można stworzyć grupy na portalach społecznościowych dla osób lubiących na przykład pływać i co jakiś czas wspomnieć o swojej marce. Jest to świetny sposób promocji.

W przypadku marketingu szeptanego powodzenie uzależnione jest od zasięgów. Im większa popularność, tym więcej można zarobić. Ostatnio pojawiła się również inna forma marketingu, która ma pewne wspólne elementy z marketingiem szeptanym – przeczytaj o ambient marketingu, pod tą nazwą kryją się niestandardowe i kreatywne działania promocyjne.

Pamiętaj, że należy próbować różnych form marketingu i znaleźć działania, które sprawdzą się dla twojej firmy. Dobry marketing to droga do sukcesu. Dokładnie należy zaplanować wszelkie posunięcia i myśleć długofalowo. Najważniejsze to być o krok dalej przed konkurencją. 

Podziel się