Ambient marketing jako oryginalna forma reklamy

Ambient marketing jako oryginalna forma reklamy

Konsumenci stają się coraz bardziej odporni na liczne przekazy promocyjne, które atakują ze wszystkich stron. Nie oddziałują one już w taki sam sposób, w jaki oddziaływały kiedyś. Dlatego też potrzebne są coraz to nowsze formy reklamy, które sprawią, że uwaga potencjalnego nabywcy produktu czy usługi zostanie przyciągnięta. Sprawdź, co wyróżnia ambient marketing i jakie są jego wady i zalety.

Ambient marketing – definicja

Sztampowe i nieciekawe reklamy nie pełnią swojej roli. Nie sprawiają, że klient chce nabyć dany produkt czy usługę. Ambient marketing wychodzi poza ustalone ramy. Zjawisko to charakteryzuje się świeżym podejściem do reklamy.

Ambient marketing to szerokie pojęcie, które nie poddaje się prostej kategoryzacji. Jego wyznacznikami są kreatywność oraz wytwarzanie interakcji. Ta odmiana marketingu wykazuje duże pokrewieństwo z marketingiem szeptanym.

Podstawowe elementy ambient marketingu

Można wyróżnić parę elementów, jakimi charakteryzuje się ta forma marketingu. Najważniejsze z nich to:

  • Zaangażowanie odbiorcy – ambient marketing czerpie z flashmobów oraz happeningów. Działania ambientowe opierają się zatem na uczestnictwie. Interakcja jest najważniejsza. Nie pozwala ona odbiorcy na bierne przyglądanie się lub też niezauważenie podejmowanych działań marketingowych. Interakcja sprawia, że odbiorca zostaje bezpośrednio wciągnięty w to, co zaproponuje mu marka.
  • Zaskoczenie – najlepiej jest przyciągnąć uwagę poprzez zaskoczenie. Takie działanie zostanie w pamięci odbiorcy na długi czas. Co więcej, odbiorca będzie dzielił się swoim doświadczeniem ze znajomymi, co powiększy zasięg reklamy. Tutaj widoczne jest nawiązanie do marketingu wirusowego.
  • Miejsce – doskonałe miejsce na marketing ambientowy to powszednie, uczęszczane przez dużą grupę ludzi miejsce. Toalety publiczne, metro, tramwaje, autobusy – właśnie w takich miejscach doświadczamy ambient marketingu. Reklama obecna na drzwiach toalety zapada w pamięć odbiorcy na długo. Dobre miejsce to jednak niewielka część sukcesu. Przede wszystkim liczą się:
  • Dowcip i humor – jest to niezastąpiony element każdego skutecznego ambientu. Pomysł jest najważniejszy. Humor zawsze przemówi do odbiorcy. Dłuższy kontakt z klientem także będzie pomocny. Wszystkie te elementy sprawiają, że ambient marketing jest czymś wyjątkowym. Wykorzystuje on znane już formy marketingu, a jednocześnie odznacza się świeżością i oryginalnością.

Wady oraz korzyści płynące z ambient marketingu

Wszystko ma swoje wady i zalety. Ambient marketing również ma kilka wad. Główną wadą jest ograniczone pole oddziaływania. Jednorazowe akcje nie dotrą do tak dużej grupy odbiorców, do jakiej dojdzie marketing wirusowy, a zorganizowanie dużej kampanii tego typu jest szalenie kosztowne. Pochłania dużo środków finansowych. Może nie opłacić się producentom – zawsze istnieje takie ryzyko.

Pomysły też się szybko wyczerpują. Należy wymyślać coraz to nowe formy i treści, aby zaskoczyć odbiorcę, co z biegiem czasu może okazać się bardzo trudnym zadaniem. Im więcej odbiorca widzi, tym bardziej uodparnia się na podawane mu treści i naprawdę trudno jest go zaskoczyć.

Pomimo wszystko zalety takiej formy marketingu są liczne. Kreatywność zawsze przynosi świetne rezultaty. Nowe drogi marketingu sprawiają, że wszystko się rozwija i idzie naprzód. Dlatego tego typu kampanie chociaż trudne są do przeprowadzenia to na pewno warte je wziąć pod uwagę w strategii marketingowej. Taka inwestycja naprawdę może się zwrócić. Im lepszy pomysł, tym większy sukces. 

Podziel się