![Nawyki zakupowe polskich internautów Nawyki zakupowe polskich internautów](https://cdn.biznesfinder.pl/f-257099-nawyki-zakupowe-polskich-internautow.jpg)
Nawyki zakupowe polskich internautów
- 30-01-2023
- Reklama i marketing
Internet to bardzo ważny kanał sprzedażowy, który może umożliwiać zdobycie bardzo wielu klientów, chociażby ze względu na brak ograniczeń lokalizacyjnych. W 2022 roku aż 77% Polaków deklarowało, że kupuje online[1]. Prawidłowe rozpoznanie zachowań potencjalnych klientów i ich nawyków pozwala usprawniać działanie witryn sprzedażowych oraz personalizowanie reklam. Może się to przełożyć na zwiększony zysk ze sprzedaży. Sprawdź, jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe online.
![Strony www](/images/article-banner-www.jpg)
![Strony www](/images/article-banner-www-mobile.jpg)
Dlaczego Polacy kupują online?
Polacy stawiają na wygodę. Dlatego coraz więcej z nich zainteresowanych jest zakupami online.
Według Raportu e-commerce w Polsce 2022, stworzonego przez panel analityczny Gemius, do robienia zakupów online motywują nas przede wszystkim:
• dostępność 24/7 (75%),
• brak konieczności udania się do sklepu stacjonarnego (74%),
• atrakcyjniejsze ceny (67%).
Dodatkowo coraz popularniejszą zachętą do zakupów online są rozwiązania BNPL (buy now, pay later), czyli system odroczonej zapłaty. Od 2021 roku aż 61% Polaku skorzystało z tej opcji.
Na pytanie, co jeszcze skłoniłoby ankietowanych do częstszego korzystania z e-sklepów, 67% z nich wskazało niskie koszty dostawy. Warto zaznaczyć, że dla 37% wysokie koszty przesyłki są przeszkodą w zrobieniu zakupów oraz, że 68% klientów chce mieć możliwość zapłaty za zakupy w formie szybkiego przelewu. Na wyższe obroty danego sklepu prawdopodobnie wpłynie też udostępnienie wysyłki do paczkomatów, ponieważ aż 61% respondentów wybiera ten sposób dostawy.
Jakie produkty kupują Polacy?
Polscy konsumenci najczęściej wybierają produkty takie jak:
• odzież, akcesoria i dodatki 79%
• obuwie 66%,
• kosmetyki i perfumy 65%,
• podróże i rezerwacje 34%,
• meble i elementy wystroju wnętrz 32%,
• materiały budowlane i wykończeniowe 29% [2].
Te preferencje zakupowe to duża wskazówka dla przedsiębiorców.
Czego nie lubią polscy e-konsumenci?
Według wspominanych wcześniej wyników badań każda z grup wiekowych konsumentów zauważa inne kwestie, które sprawiają, że korzystanie z e-sklepów nie są dla nich przyjemne.
Kwestie, na które narzekają konsumenci to między innymi :
• niewygodne do wypełniania formularze zakupowe (39%),
• za małe litery (32%),
• niedostosowanie strony do zakupów mobilnych (23%),
• zbyt wolne łącze internetowe (23%),
• brak aplikacji mobilnej (9%)[3].
Oprócz tego, konsumenci nie lubią mierzyć się z problemami funkcjonalnymi (np. związanymi z dokonywaniem płatności), zbyt długim i mało intuicyjnym procesem płatności, długim czasem wczytywania się strony.
Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak >>>
Jaki powinien być idealny produkt?
Jednym z największych trendów ostatnimi czasy staje się UX design (stawianie na pozytywne doświadczenia związane z pobytem na danej stronie). Wobec tego „idealny” produkt powinien być zbudowany na podstawie takich elementów jak :
• użyteczność,
• przydatność,
• wartościowość,
• dostępność,
• pożądliwość,
• łatwość do odnalezienia,
• wiarygodność[4].
Jeśli weźmiesz je pod uwagę, opracowując UX design dla Twojego sklepu, z pewnością będzie to bardzo korzystne.
O co warto zadbać oprócz doskonałego e-sklepu?
Prezentacja produktu na stronie to jednak nie wszystko. Warto zadbać również o :
• obsługę posprzedażową,
• obsługę klienta — wsparcie na każdym etapie procesu sprzedażowego, ale również płynną komunikację w dogodny dla klientów sposób,
• bezpieczne płatności,
• dogodną formę płatności,
• dogodną formę dostawy (dobrze, aby była ona ekologiczna),
• przyjazną politykę zwrotu,
• solidne opakowanie,
• odpowiedzialność społeczną
• opisy produktów, które zawierają parametry, zdjęcia, pełen, transparenty skład produktu i opis procesu jego powstawania,
• rozwój w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego[5].
Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, z pewnością zwiększysz szansę na powodzenie Twojego e-sklepu oraz prawdopodobnie poprawisz efekty sprzedażowe.
Przypisy:
[1] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”.
[2] Tamże.
[3] Raport Nowy Marketing „E-commerce 2022/2023 Jak w dobie kryzysu skutecznie zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.
[4] Tamże.
[5] Tamże.