Nawyki zakupowe polskich internautów
- 30-01-2023
- Reklama i marketing
Internet to bardzo ważny kanał sprzedażowy, który może umożliwiać zdobycie bardzo wielu klientów, chociażby ze względu na brak ograniczeń lokalizacyjnych. W 2022 roku aż 77% Polaków deklarowało, że kupuje online[1]. Prawidłowe rozpoznanie zachowań potencjalnych klientów i ich nawyków pozwala usprawniać działanie witryn sprzedażowych oraz personalizowanie reklam. Może się to przełożyć na zwiększony zysk ze sprzedaży. Sprawdź, jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe online.
Dlaczego Polacy kupują online?
Polacy stawiają na wygodę. Dlatego coraz więcej z nich zainteresowanych jest zakupami online.
Według Raportu e-commerce w Polsce 2022, stworzonego przez panel analityczny Gemius, do robienia zakupów online motywują nas przede wszystkim:
• dostępność 24/7 (75%),
• brak konieczności udania się do sklepu stacjonarnego (74%),
• atrakcyjniejsze ceny (67%).
Dodatkowo coraz popularniejszą zachętą do zakupów online są rozwiązania BNPL (buy now, pay later), czyli system odroczonej zapłaty. Od 2021 roku aż 61% Polaku skorzystało z tej opcji.
Na pytanie, co jeszcze skłoniłoby ankietowanych do częstszego korzystania z e-sklepów, 67% z nich wskazało niskie koszty dostawy. Warto zaznaczyć, że dla 37% wysokie koszty przesyłki są przeszkodą w zrobieniu zakupów oraz, że 68% klientów chce mieć możliwość zapłaty za zakupy w formie szybkiego przelewu. Na wyższe obroty danego sklepu prawdopodobnie wpłynie też udostępnienie wysyłki do paczkomatów, ponieważ aż 61% respondentów wybiera ten sposób dostawy.
Jakie produkty kupują Polacy?
Polscy konsumenci najczęściej wybierają produkty takie jak:
• odzież, akcesoria i dodatki 79%
• obuwie 66%,
• kosmetyki i perfumy 65%,
• podróże i rezerwacje 34%,
• meble i elementy wystroju wnętrz 32%,
• materiały budowlane i wykończeniowe 29% [2].
Te preferencje zakupowe to duża wskazówka dla przedsiębiorców.
Czego nie lubią polscy e-konsumenci?
Według wspominanych wcześniej wyników badań każda z grup wiekowych konsumentów zauważa inne kwestie, które sprawiają, że korzystanie z e-sklepów nie są dla nich przyjemne.
Kwestie, na które narzekają konsumenci to między innymi :
• niewygodne do wypełniania formularze zakupowe (39%),
• za małe litery (32%),
• niedostosowanie strony do zakupów mobilnych (23%),
• zbyt wolne łącze internetowe (23%),
• brak aplikacji mobilnej (9%)[3].
Oprócz tego, konsumenci nie lubią mierzyć się z problemami funkcjonalnymi (np. związanymi z dokonywaniem płatności), zbyt długim i mało intuicyjnym procesem płatności, długim czasem wczytywania się strony.
Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak >>>
Jaki powinien być idealny produkt?
Jednym z największych trendów ostatnimi czasy staje się UX design (stawianie na pozytywne doświadczenia związane z pobytem na danej stronie). Wobec tego „idealny” produkt powinien być zbudowany na podstawie takich elementów jak :
• użyteczność,
• przydatność,
• wartościowość,
• dostępność,
• pożądliwość,
• łatwość do odnalezienia,
• wiarygodność[4].
Jeśli weźmiesz je pod uwagę, opracowując UX design dla Twojego sklepu, z pewnością będzie to bardzo korzystne.
O co warto zadbać oprócz doskonałego e-sklepu?
Prezentacja produktu na stronie to jednak nie wszystko. Warto zadbać również o :
• obsługę posprzedażową,
• obsługę klienta — wsparcie na każdym etapie procesu sprzedażowego, ale również płynną komunikację w dogodny dla klientów sposób,
• bezpieczne płatności,
• dogodną formę płatności,
• dogodną formę dostawy (dobrze, aby była ona ekologiczna),
• przyjazną politykę zwrotu,
• solidne opakowanie,
• odpowiedzialność społeczną
• opisy produktów, które zawierają parametry, zdjęcia, pełen, transparenty skład produktu i opis procesu jego powstawania,
• rozwój w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego[5].
Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, z pewnością zwiększysz szansę na powodzenie Twojego e-sklepu oraz prawdopodobnie poprawisz efekty sprzedażowe.
Przypisy:
[1] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”.
[2] Tamże.
[3] Raport Nowy Marketing „E-commerce 2022/2023 Jak w dobie kryzysu skutecznie zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.
[4] Tamże.
[5] Tamże.