Black Friday w Polsce. Jak powinna się do niego przygotować branża e-commerce?

Black Friday w Polsce. Jak powinna się do niego przygotować branża e-commerce?

Black Friday to dzień, na który czekają wszyscy miłośnicy zakupów i… branża e-commerce, która w tym okresie odnotowuje znaczny wzrost sprzedaży. Jeszcze kilka lat temu popularne głównie w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii święto staje się znane również w Polsce. Jak przygotować do niego swoją firmę? O czym pamiętać? Sprawdź nasz artykuł.

Strony www Strony www

Kiedy jest Black Friday?

Black Friday jest wydarzeniem wywodzącym się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie przypada na pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia. Jest on uznawany za początek świątecznego sezonu zakupowego, w czasie którego Amerykanie wstają od stołów i ruszają do centrów handlowych, które tego dnia odnotowują jedne z największych zysków w ciągu roku.

W tym roku w Polsce Czarny Piątek wypada 25 listopada. Wówczas klienci mają okazję kupić produkty w dużo niższych cenach niż na co dzień. Promocje trwają zazwyczaj cały weekend, aż do poniedziałku określanego jako Cyber Monday, w czasie którego obniżki oferują przede wszystkim sklepy internetowe.

Obecnie granica pomiędzy Black Friday i Cyber Monday się zaciera, a wielkie rabaty trwają od piątku do poniedziałku zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. To jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu sektora e-commerce. Warto się do niego dobrze przygotować i zadbać o odpowiednie kampanie promocyjne, które skutecznie dotrą do potencjalnych klientów.

Black Friday - e-sklep

Jak Polacy kupują w Black Friday?

W 2020 roku Czarny Piątek po raz pierwszy odbył się w warunkach pandemicznych. To zdecydowanie wpłynęło na mniejsze zainteresowanie wyprzedażami wśród kupujących na całym świecie. Jak się okazuje, szczyt Black Friday w Polsce przypadł za to na 2021 rok, kiedy przede wszystkim e-sklepy zanotowały rekordową sprzedaż.   

Według analizy serwisu Picodi z 2021 roku większość z nas podczas zakupów kieruje się chwilą i emocjami. Ponadto wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do wyprzedaży podczas Czarnego Piątku niż pozytywny. Aż 48% badanych zauważa nieuczciwe praktyki sprzedawców, którzy przed i w trakcie wyprzedaży manipulują cenami towarów. Ponadto nawet 43% respondentów wskazuje, że podczas Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty.    

Jakie są prognozy na tegoroczny Czarny Piątek? Według ekspertów obecna sytuacja społeczna, polityczna i przede wszystkim gospodarcza wpłynie na powściągliwość zakupową Polaków. Co jednak kupimy, gdy już postanowimy skorzystać z sezonowych promocji? Listopadowe wyprzedaże otwierają sezon zakupów przedświątecznych. Według statystyk z poprzednich lat, kupujący przede wszystkim wybierają produkty, z takich kategorii jak: uroda i zdrowie, dom i ogród czy odzież. 

Podczas czarnopiątkowego święta kupują przeważnie młodzi ludzie, w wieku 18-24 lata. Jednak Black Friday cieszy się dużym zainteresowaniem również w grupie wiekowej 45-54.

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci jak to zrobić. Sprawdź>>   

Jak przygotować firmę na Black Friday?

Podczas Black Friday są sklepy, które sprzedają 10 razy więcej, ale również takie, które nie odnotowują znacznych wzrostów sprzedaży. Dlaczego? To kwestia przygotowań. Aby przyciągnąć klientów w weekend wyprzedaży, musisz pamiętać o odpowiedniej kampanii marketingowej i obsłudze klienta. Pamiętaj, że tłumy klientów, długie kolejki w sklepach i brak czasu na zakupy często skłaniają kupujących do skorzystania z ofert sklepów internetowych. Oto kilka wskazówek, jak wykorzystać święto promocji w e-commerce:

  • Przygotuj kampanię odpowiednio wcześniej – zaplanuj, czy będziesz wysyłać informacje handlowe za pomocą SMS czy poczty e-mail, a może chcesz dotrzeć do klientów poprzez Social Media? Zaproponuj klientom konkretny produkt lub ich grupę, atrakcyjne rabaty i zwiększ intensywność promocji na kilka tygodni przed wyprzedażą.

  • Wyróżnij się – Black Friday to dzień, w którym obniżki oferują niemal wszystkie sklepy. Aby klient zrobił zakupy właśnie u Ciebie, musisz dać mu coś więcej – dodatkowy rabat, darmową dostawę czy możliwość bezpłatnego zwrotu.

  • Obserwuj trendy i konkurencję – sprawdź, jakie hasła związane z Black Friday są najczęściej wyszukiwane i zdecyduj, jak będziesz reklamować obniżki. Czasem zmiana nazwy na jej polski odpowiednik, np. Czarna Niedziela daje nieoczekiwane rezultaty! Sprawdź, jakie obniżki oferowała rok temu konkurencja i przygotuj lepszą ofertę.

  • Pamiętaj o remarketingu – klienci, którzy już kiedyś dokonali u Ciebie zakupów, w Black Friday również będą nimi zainteresowani. Przeanalizuj więc porzucone koszyki i skieruj komunikat do niedoszłych kupujących. Istnieje duża szansa, że tym razem sfinalizują swoje zakupy.

  • Sprawdź parametry techniczne swojej strony WWW – upewnij się, że witryna jest intuicyjna i prosta, jej serwery wytrzymają duży skok ruchu, a operator płatności będzie przygotowany na zwiększoną liczbę transakcji płatniczych. Jeśli Twoja strona internetowa padnie, nikt nie zrobi na niej zakupów, nawet jeśli będzie oferować najlepsze promocje.

  • Zwróć uwagę na obsługę klienta – podczas weekendu wyprzedaży musisz być przygotowany na kontakt ze zniecierpliwionymi klientami i dużą liczbę wiadomości oraz telefonów. Pamiętaj o przeszkoleniu personelu, który odpowie na pojawiające się pytania i zaskarbi lojalność odbiorców.

Dowiedz się również, kiedy jest Dzień Darmowej Dostawy i jak skorzystać z akcji.

Źródła:

https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/black-friday-cyber-monday-na-co-w-tym-roku-zapoluja-polacy,112106.html

https://www.idosell.com/pl/blog/black-friday-i-cyber-monday-w-2022-poznaj-przewidywania-ekspertow-idosell-1235327758

https://strefabiznesu.pl/black-friday-2022-gorszy-od-zeszlorocznego-na-jakie-promocje-mozemy-liczyc-podczas-swieta-zakupow-w-ecommerce-mamy-trend-rosnacy/ar/c3-16970771

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter