Black Friday w Polsce. Jak powinna się do niego przygotować branża e-commerce?

Black Friday w Polsce. Jak powinna się do niego przygotować branża e-commerce?

Black Friday to dzień, na który czekają wszyscy miłośnicy zakupów i… branża e-commerce, która w tym okresie odnotowuje znaczny wzrost sprzedaży. Jeszcze kilka lat temu popularne głównie w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii święto staje się znane również w Polsce. Jak przygotować do niego swoją firmę? O czym pamiętać? Sprawdź nasz artykuł.

Kiedy jest Black Friday?

Black Friday jest świętem wywodzącym się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie przypada na pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia. Jest on uznawany za pierwszy dzień świątecznego sezonu zakupowego, w czasie którego Amerykanie wstają od stołów i ruszają do centrów handlowych, które tego dnia odnotowują jedne z największych zysków w ciągu roku.

W tym roku w Polsce Czarny Piątek wypada 23 listopada. Wówczas klienci mają okazję kupić produkty w dużo niższych cenach, niż na co dzień. Promocje trwają zazwyczaj cały weekend, aż do poniedziałku określanego jako Cyber Monday, w czasie którego obniżki oferują również sklepy internetowe.

Obecnie granica pomiędzy Black Friday i Cyber Monday się zaciera, a wielkie obniżki trwają od piątku do poniedziałku zarówno w sklepach stacjonarnych i internetowych. To jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu sektora e-commerce. Warto się do niego dobrze przygotować i zadbać o odpowiednie kampanie promocyjne, które skutecznie dotrą do potencjalnych klientów.

Co Polacy najchętniej kupują w Black Friday?

W Polsce według serwisu Picodi liczba sprzedaży podczas Black Friday w 2017 roku wzrosła aż o 692%, a średnia wartość koszyka osiągnęła 254 złote. Co najchętniej kupowali polscy konsumenci? Między innymi elektronikę, ubrania, książki oraz perfumy. Podczas zakupów większość z nas korzystała z komputerów i laptopów. Zakupy za pośrednictwem smartfona zrobiło 39% konsumentów.

Black Friday w Polsce

Jak przygotować się na Black Friday?

Podczas Black Friday są sklepy, które sprzedają 10 razy wiecej, ale również takie, które nie odnotowują znacznych wzrostów sprzedaży. Dlaczego? To kwestia przygotowań. Aby przyciągnąć klientów w weekend wyprzedaży, musisz pamiętać o odpowiedniej kampanii marketingowej i obsłudze klienta. Pamiętaj, że tłumy klientów, długie kolejki w sklepach i brak czasu na zakupy często skłaniają kupujących do skorzystania z ofert sklepów internetowych.
  • Przygotuj kampanię odpowiednio wcześniej - zaplanuj, czy będziesz wysyłać informacje handlowe za pomocą SMS czy poczty e-mail, a może chcesz dotrzeć do klientów poprzez social media? Zaproponuj klientom konkretny produkt lub grupę produktów, atrakcyjne rabaty i zwiększ intensywność promocji na kilka tygodni przed wyprzedażą.
  • Wyróżnij się - Black Friday to dzień, w którym obniżki oferują niemal wszystkie sklepy. Aby klient zrobił zakupy właśnie u ciebie, musisz dać mu coś więcej - dodatkowy rabat, darmową dostawę czy możliwość darmowego zwrotu.
  • Obserwuj trendy i konkurencję - sprawdź, jakie hasła związane z Black Friday są najczęściej wyszukiwane i zdecyduj, jak będziesz reklamować obniżki. Czasem zmiana nazwy na jej polski odpowiednik, np. Czarna Niedziela daje nieoczekiwane rezultaty! Sprawdź, jakie obniżki oferowała rok temu konkurencja i przygotuj lepszą ofertę.
  • Pamiętaj o remarketingu. Klienci, którzy już kiedyś dokonali u ciebie zakupów, w Black Friday również będą nimi zainteresowani. Przeanazlizuj równiez porzucone koszyki i skieruj komunikat do niedoszłych klientów. Istnieje duża szansa, że tym razem sfinalizują swoje zakupy.
  • Sprawdź parametry techniczne swojej strony WWW - upewnij się, że witryna jest intuicyjna i prosta, jej serwery wytrzymają duży skok ruchu, a operator płatności będzie przygotowany na zwiększoną liczbę transakcji płatniczych. Jeśli twoja strona padnie, nikt nie zrobi na niej zakupów, nawet, jeśli będzie oferować najlepsze promocje.
  • Zwróć uwagę na obsługę klienta - podczas weekendu wyprzedaży musisz być przygotowany na kontakt ze zniecierpliwionymi klientami i dużą liczbę wiadomości i telefonów. Pamiętaj o przeszkoleniu personelu, który odpowie na pojawiające się pytania i zaskarbi lojalność klientów.

Podziel się