Aromamarketing – jak sprzedawać zapachem?

Aromamarketing – jak sprzedawać zapachem?

Zmysły to olbrzymia siła. Węch jest zmysłem, który działa na emocje silniej niż wzrok. Fakt ten można przełożyć na zabiegi marketingowe. Coraz więcej firm próbuje wpłynąć na decyzję konsumenta, oddziałując na zmysły – jest to świetna technika. Przeczytaj, czym jest aromamarketing. Dowiedz się, gdzie tego typu taktyka wykorzystywana jest najczęściej.

Co to jest marketing zapachowy?

Rosnąca konkurencja i wymagania klientów oraz ich odporność na tradycyjne rozwiązania marketingowe skłaniają do szukania innowacyjnych środków. Marketingowe agencje mają coraz to nowsze pomysły, z których warto korzystać. Nowe metody pomogą rozwinąć biznes. Wykorzystanie zmysłów w działaniach promocyjnych to dobra droga do pozyskania klientów.

Zmysł węchu jest istotnym narzędziem informującym o otoczeniu. Aromamarketing wykorzystuje ten fakt, aby przyciągnąć klienta. W pomieszczeniu rozpyla się zapach, który ma wywołać  dane emocje oraz stworzyć pozytywną atmosferę i sprawić, że konsument będzie chciał zostać w danym miejscu dłużej i będzie miał związane z tym miejscem przyjemne skojarzenia. Pozytywne emocje to efekt tworzenia pozytywnych skojarzeń.

Jeżeli pomiędzy produktami poszczególnych marek  nie występują żadne różnice cenowe oraz technologiczne to o decyzji klienta zadecydują właśnie emocje. Marketing zapachowy może na nie skutecznie zadziałać.

Tego typu praktykę zaczęto wykorzystywać pierwotnie w latach dziewięćdziesiątych w USA i Australii. W Polsce marketing sensoryczny pojawił się w 2006 roku. Zapach wykorzystano podczas premiery filmu "Jasminum" Jana Jakuba Kolskiego – na sali kinowej rozpalono zapach jaśminu.

Gdzie stosuje się marketing zapachowy?

Zastosowanie tego typu praktyk jest bardzo szerokie. Zapach potrafi  stworzyć poczucie odprężenia, bezpieczeństwa czy prestiżu. Dlatego zmysł węchu nie powinien być zignorowany przez żadną z firm. Projektowanie odpowiedniego zapachu sprawdzi się zarówno w handlu, jak i w usługach. Zadbanie o każdy szczegół zapewni sukces. Zapach często wykorzystywany jest w hotelach, sklepach odzieżowych, salonach jubilerskich, sklepach spożywczych czy w kawiarniach.

W dużej ilości nowoczesnych supermarketów przy wejściu ulokowana jest piekarnia. Zabieg ten jest celowy. Aromat dopiero co upieczonego chleba kojarzy się ze świeżością oraz domem i bezpieczeństwem.

Kompozycja zapachowa powinna być specjalnie dobrana. Ten element projektuje się w ten sam sposób co kolorystkę czy umiejscowienie przedmiotów w przestrzeni. Skuteczny komunikat zapachowy musi być spójny z całym komunikatem marketingowym danego obiektu.

Popularny zabieg często wykorzystywany przez hotele to tworzenie wizytówek zapachowych – ten sam zapach używany jest przez wszystkie hotele jednej sieci.

Aromamarketing jest jedynie częścią szerszego marketingu sensorycznego. Działanie na zmysły klienta jest świetną taktyką, dzięki której można zwiększyć sprzedaż – przeczytaj, co to jest marketing sensoryczny.

Jak wzmocnić zmysł węchu?

Używanie zmysłu węchu świadomie sprawia, że twój mózg staje się bardziej wyczulony na bodźce zapachowe. Węch można trenować. Receptory w nosie można usprawnić dzięki ćwiczeniom. W ramach treningu warto wybrać się do perfumerii – porównać zapachy na półkach i próbować je zapamiętać. Tego typu działania budują świadomość i pozwalają zrozumieć pewne mechanizmy.

Podziel się