Promuj firmę w wersji mobilnej, czyli co to jest strona responsywna?

Promuj firmę w wersji mobilnej, czyli co to jest strona responsywna?

Obecnie, kiedy większość użytkowników korzysta z wielu urządzeń do przeglądania Internetu, Twoja firmowa strona WWW powinna dostosowywać się automatycznie do wymogów zarówno komputerów, jak i telefonów czy tabletów. Takie właściwości ma strona responsywna. Co oznacza ten termin? Czy responsywna witryna dla biznesu to dzisiaj konieczność? Przeczytaj nasz poradnik i przekonaj się już teraz!

Strona responsywna, czyli…

Jeszcze kilka lat temu strona internetowa musiała dobrze się wyświetlać wyłącznie na komputerach stacjonarnych i laptopach. Obecnie to już za mało. Dzisiaj większość użytkowników przegląda strony WWW na urządzeniach mobilnych – jadąc autobusem do pracy, czy stojąc w kolejce w supermarkecie. Według badania Mediapanel Gemius/PBI IV kwartał 2023 aż 88% użytkowników korzysta już z Internetu mobilnego, a według raportu Gemius 79% internautów robi zakupy online na telefonie. Dlatego to właśnie do nich powinna być dostosowana twoja witryna.

Responsywna strona WWW to wolne tłumaczenie angielskich słów Responsive Web Design (RWD). To strona, która dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza. Obsługa responsywności odbywa się przy użyciu zapytań media queries w witrynie. Rozpoznają one rozdzielczość przeglądarki i pokazują w niej właściwy arkusz stylu. Dzięki temu strona responsywna wygląda dobrze na każdym urządzeniu i w każdej rozdzielczości, z której korzysta przeglądający sieć użytkownik.

Co powinna mieć responsywna strona WWW?

Budując projekt responsywny, należy o nim myśleć, jak o kilku wersjach tej samej witryny, które muszą być ze sobą spójne, mieć ten sam układ na różnych urządzeniach i prezentować na nich identyczne treści. Każdy z widoków powinien być dobrze dopracowany – nie możesz uznać, że na stronie mobilnej zrezygnujesz z jednej kolumny, bo w trakcie pracy okazało się, że brakuje na nią miejsca.

Na responsywnej witrynie WWW ważna jest również spójna struktura linków. W każdym widoku hiperłącza powinny odsyłać do tych samych miejsc. To duża przewaga stron RWD nad stronami mobilnymi, na których adres często poprzedza litera m. (np. m.stronawww.pl). Dopóki pamiętamy o tym, aby strony mobilne odsyłały do innych stron mobilnych – problem nie istnieje. Jednak przeoczenie kilku linków może znacznie obniżyć pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Warto tego uniknąć, aby nie obniżyć widoczności w wynikach wyszukiwania.

Projektując witrynę, która będzie dostosowywać się do różnych rozmiarów wyświetlacza, warto też zainteresować się znajdującymi się na niej grafikami. Na stronie responsywnej powinny wyświetlać grafiki w formacie SVF, który pomaga zmniejszyć jej rozmiar i przyśpiesza wczytywanie. Należy pamiętać też o kompresji plików JPG.

Dlaczego warto zadbać, aby Twoja firmowa strona była responsywna?

Przede wszystkim dlatego, że responsywna strona WWW lepiej się pozycjonuje. Google wspiera wszelkie sklepy internetowe, blogi i portale, które oparte są na nowoczesnej architekturze. Dzięki temu wyświetlają się one na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Przestarzałe witryny muszą liczyć się z mniejszą ilością odwiedzin.

Fakt, że strona WWW jest komfortowa w użytkowaniu na każdym urządzeniu z pewnością zwiększy też liczbę jej użytkowników. Czy wiesz, że strony niezgodne z RWD mają ponad 60% współczynnik odrzuceń na urządzeniach mobilnych? To oznacza, że ponad połowa użytkowników rezygnuje z przeglądania takiej witryny zaraz po wejściu!  Dlaczego tak się dzieje? To proste. Responsywna strona WWW działa szybciej i lepiej prezentuje internautom informacje, których potrzebuje. Jej projektowanie wymaga wskazania priorytetów a to skutkuje tym, że umieszczamy na niej jedynie elementy, które są naprawdę potrzebne.

Responsywne strony są też dobrą alternatywną dla mobilnych projektów, które pochłaniają znacznie więcej czasu i pieniędzy. Mobilna wersja jest witryną dodatkową, która jest aktywna na urządzeniach przenośnych, a to wiąże się z kosztami związanymi z jej tworzeniem i utrzymaniem.

Musisz też pamiętać, że obecnie większość ruchu na stronach pochodzi ze smartfonów. Z danych zebranych w raporcie Digital 2024: Poland wynika, że na początku 2024 roku z Internetu korzystało 36 mln Polaków. Co ciekawe, więcej osób korzysta z sieci na telefonie niż na laptopie, komputerze czy tablecie! Dane te pokazują, że Twoim głównym celem powinno być dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, ponieważ to właśnie na nich użytkownicy najczęściej konsumują treści.

Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły. >>

Jak stworzyć responsywną stronę WWW?

Strona zgodna RWD tworzona jest poprzez sprecyzowanie, jakie elementy mają ładować się dla poszczególnych rozdzielczości. Zbudowanie zaawansowanej witryny w ten sposób może być trudne i czasochłonne, jednak prosty szablon na bloga możesz zrobić samodzielnie. Tutoriale z łatwością znajdziesz w sieci.

Lepszym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z pomocy profesjonalisty, który stworzy stronę WWW, która będzie nie tylko responsywna, ale również zbudowana zgodnie z aktualnymi trendami, na bieżąco aktualizowana i chroniona przed atakami hakerskimi czy wirusami. Firma, której zlecisz zrobienie firmowej witryny może również zająć się jej aktualizacją i utrzymaniem domeny oraz serwera, dzięki czemu Ty będziesz mieć problem z głowy i więcej czasu na obowiązki związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Chciesz „przebudować” swoją starą witrynę na nowoczesną stronę responsywną? Zapomnij o tym rozwiązaniu! Wydatki, które się z tym wiążą często przewyższają koszty, które poniesiesz, tworząc projekt od zera. Zaprojektowanie nowej witryny pozwoli Ci odmłodzić jej wygląd i poprawić nawigację, a to z pewnością przyczyni się do wzrostu ruchu w jej obrębie, a następnie – zwiększenia obrotów firmy.

Źródła: raport Digital 2024: Poland, Gemius, Mediapanel/Gemius

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter