Promuj firmę w wersji mobilnej, czyli co to jest strona responsywna?

Promuj firmę w wersji mobilnej, czyli co to jest strona responsywna?

Obecnie, kiedy większość użytkowników korzysta z wielu urządzeń do przeglądania Internetu, twoja firmowa strona www powinna dostosowywać się automatycznie do wymogów zarówno komputerów, jak i telefonów czy tabletów. Takie właściwości ma strona responsywna. Co oznacza ten termin? Czy responsywna strona www to dzisiaj konieczność? Przeczytaj nasz poradnik.

Strona responsywna, czyli…

Jeszcze kilka lat temu strona internetowa musiała dobrze się wyświetlać wyłącznie na komputerach stacjonarnych i laptopach. Obecnie to już za mało. Dzisiaj większość użytkowników przegląda strony www na urządzeniach mobilnych – jadąc autobusem do pracy, czy stojąc w kolejce w supermarkecie. Według raportu Digital 2019: Poland aż 69% użytkowników korzysta już z Internetu mobilnego, a 63% z nich w wieku do 49 lat robi zakupy przez internet na telefonie. Dlatego to właśnie do nich powinna być dostosowana twoja witryna.

Responsywna strona www to wolne tłumaczenie angielskich słów Responsive Web Design (RWD). To strona, która dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza. Obsługa responsywności strony odbywa się przy użyciu zapytań media queries na stronie www. Rozpoznają one rozdzielczość przeglądarki i pokazują w niej właściwy arkusz stylu. Dzięki temu strona responsywna wygląda dobrze na każdym urządzeniu i w każdej rozdzielczości, z której korzysta przeglądający sieć użytkownik.

Co powinna mieć responsywna strona www?

Budując stronę responsywną, należy o niej myśleć, jak o kilku wersjach tej samej witryny, które muszą być ze sobą spójne, mieć ten sam układ na różnych urządzeniach i prezentować na nich identyczne treści. Każdy z widoków powinien być dobrze dopracowany – nie możesz uznać, że na stronie mobilnej zrezygnujesz z jednej kolumny, bo w trakcie pracy okazało się, że brakuje na nią miejsca.

Na responsywnej stronie www ważna jest również spójna struktura linków. W każdym widoku hiperłącza powinny odsyłać do tych samych miejsc. To duża przewaga stron RWD nad stronami mobilnymi, na których adres strony często poprzedza litera m. (np. m.stronawww.pl). Dopóki pamiętamy o tym, aby strony mobilne odsyłały do innych stron mobilnych – problem nie istnieje. Jednak przeoczenie kilku linków może znacznie obniżyć pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Warto tego uniknąć, decydując się na stronę responsywną.

Budując stronę, która będzie dostosowywać się do różnych rozmiarów wyświetlacza, warto też zainteresować się znajdującymi się na niej grafikami. Na stronie responsywnej powinny znaleźć się grafiki w formacie SVF, który pomaga zmniejszyć jej rozmiar i przyśpiesza wczytywanie. Należy pamiętać też o kompresji plików JPG.

Dlaczego powinieneś zadbać, by twoja firmowa strona www była responsywna?

Przede wszystkim dlatego, że responsywna strona www lepiej się pozycjonuje. Google wspiera wszelkie sklepy internetowe, blogi i portale, które oparte są na nowoczesnej architekturze. Dzięki temu wyświetlają się one na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Przestarzałe strony muszą liczyć się z mniejszą ilością odwiedzin.

Fakt, że strona www jest komfortowa w użytkowaniu na każdym urządzeniu z pewnością zwiększy też liczbę jej użytkowników. Czy wiesz, że strony niezgodne z RWD mają ponad 60% współczynnik odrzuceń na urządzeniach mobilnych? To oznacza, że ponad połowa użytkowników rezygnuje z przeglądania takiej witryny zaraz po wejściu!  Dlaczego tak się dzieje? To proste. Responsywna strona www działa szybciej i lepiej prezentuje internautom informacje, których potrzebuje.  Jej projektowanie wymaga wskazania priorytetów a to skutkuje tym, że nie umieszczamy na niej jedynie elementy, które są naprawdę potrzebne.

Responsywne strony www są też dobrą alternatywną dla mobilnych stron internetowych, które pochłaniają znacznie więcej czasu i pieniędzy. Mobilna strona internetowa jest witryną dodatkową, która jest aktywna na urządzeniach przenośnych, a to wiąże się z kosztami związanymi z jej tworzeniem i utrzymaniem.

Musisz też pamiętać, że obecnie większość ruchu na stronach www pochodzi ze smartfonów. Z danych zebranych przez serwisu Gemius wynika, że w lutym 2019 roku z internetu korzystało 28,5 mln Polaków. 42 % z nich stanowiły osoby przeglądające sieć wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych! Dane te pokazują, że twoim głównym celem powinno być dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, ponieważ to właśnie na nich użytkownicy najczęściej konsumują treści.


Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły. >>


Jak stworzyć responsywną stronę www?

Strona zgodna RWD tworzona jest poprzez sprecyzowanie, jakie elementy mają ładować się dla poszczególnych rozdzielczości. Zbudowanie zaawansowanej witryny w ten sposób może być trudne i czasochłonne, jednak prosty szablon na bloga możesz zrobić samodzielnie. Tutoriale z łatwością znajdziesz w sieci.

Lepszym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z pomocy profesjonalisty, który stworzy stronę www, która będzie nie tylko responsywna, ale również zbudowana zgodnie z aktualnymi trendami, na bieżąco aktualizowana i chroniona przed atakami hakerskimi czy wirusami. Firma, której zlecisz zrobienie firmowej strony www może również zająć się jej aktualizacją i utrzymaniem domeny oraz serwera, dzięki czemu ty będziesz miał problem z głowy i więcej czasu na obowiązki związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Chciałbyś „przebudować” swoją starą witrynę na nowoczesną stronę responsywną? Zapomnij o tym rozwiązaniu! Wydatki, które są z tym związane często przewyższają koszty, które poniósłbyś, tworząc stronę www od zera. Zaprojektowanie nowej witryny pozwoli ci odmłodzić jej wygląd i poprawić nawigację, a to z pewnością przyczyni się do wzrostu ruchu w jej obrębie, a następnie – zwiększenia obrotów firmy.



Źródło: Polskie Badania Internetu, raport Polscy internauci w litym 2019, raport Digital 2019: Poland, Gemius

Podziel się