Jak pisać meta title i meta description krok po kroku?

Jak pisać meta title i meta description krok po kroku?

Meta tagi to fragment kodu HTML, który odpowiada za opis zawartości strony internetowej. Są one widoczne w kodzie strony oraz na stronach wyników wyszukiwania. Dzięki nim możesz zachęcić użytkowników do odwiedzenia serwisu lub – jeśli treść tagu będzie nieodpowiednia – skutecznie ich do tego zniechęcić. Jak pisać meta title i meta description? Co koniecznie powinno się w nich znaleźć? Przeczytaj nasz poradnik.

Meta title

Title to znacznik,  który stosuje się w celu nadania tytułu stronie internetowej. Mówi on zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce, co jest tematem danej witryny, a jego treść wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania Google jako klikalny nagłówek, w pasku tytułu przeglądarki oraz w mediach społecznościowych, gdy np. udostępniasz link do artykułu w publikowanym poście.

Tag tytułowy jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w SEO. Pomaga on wyszukiwarkom zrozumieć temat danej strony, a dla użytkownika jest najczęściej pierwszą informacją o zawartości twojej witryny. Tytułem może być nazwa firmy lub marki, wybrana pozycja z oferty lub inne ważne informacje, które opisują zawartość strony.

Meta description

Meta description stanowi streszczenie treści zamieszczonej na stronie. O ile ta informacja nie ma większego znaczenia dla wyszukiwarki, może być bardzo istotna dla użytkowników poszukujących konkretnych treści. Według raportu Seoptimize ponad połowa użytkowników klika w wyniki, które według nich mają najlepiej dopasowaną treść. Jeśli opis jest zachęcający i przyciąga uwagę, istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że skłoni on internautę do wizyty na stronie.

Treść meta description wyświetlana jest pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. W niektórych przypadkach wykorzystują go również media społecznościowe, np. Facebook. Pojawia się on w momencie, kiedy udostępniasz link do swojej witryny.


Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO.>>


Jak tworzyć wartościowe meta tagi?

Odpowiednie meta tagi mogą przyciągnąć internautów na twoją stronę www, dlatego nie warto ich traktować po macoszemu. Weź również pod uwagę, że w przypadku, gdy Google uzna tytuł lub opis za niskiej jakości (np. niedopasowany do treści podstrony lub skopiowany), może zastąpić go innym, który niekoniecznie będzie bardziej atrakcyjny.

O czym pamiętać, pisząc meta title?

Meta title, jak już wspominaliśmy wcześniej, jest bardzo ważnym znacznikiem, ponieważ może on przełożyć się na większą klikalność w artykuł lub inną podstronę. To właśnie tytułom warto poświęcić najwięcej uwagi - tak, by nie tylko zawierały słowa kluczowe, ale również zachęcały do wejścia na stronę. O czym pamiętać przy ich konstruowaniu?

  • Odpowiednia długość - prawidłowy meta title nie powinien przekraczać 55 znaków. W przypadku, gdy przekroczysz tę wartość, Google może automatycznie uciąć ostatnie wyrazy i zastąpić je wielokropkiem. To z kolei może skutkować, że cenne informacje nie zostaną wyświetlone użytkownikowi.
  • Jeden tytuł dla jednej podstrony - powielanie tagów może doprowadzić do sytuacji, w której roboty wyszukiwarek nie odczytają właściwej treści.
  • Każdy tytuł musi być unikalny - nie kopiuj jednego tytułu dla wielu podstron i nie ściągaj od konkurencji. W znaczniku powinny znaleźć się twoje własne tytuły dopasowane do tematyki konkretnej podstrony. Dzięki temu będą one lepiej indeksowane, a to zaowocuje wyższą pozycją w Google.
  • Naturalność i czytelność - aby tytuł był dobrze odczytany przez bota i użytkowników, musi być czytelny. W jego treści używaj czasowników i przymiotników, które najwięcej mówią o twojej stronie. Inne części mowy, które same w sobie nie niosą konkretnej treści, ogranicz do minimum.
  • Słowa kluczowe - słowa kluczowe najlepiej umieścić na początku tytułu. Jakie frazy wybrać? Najpierw przeanalizuj potencjał poszczególnych słów pod kątem pozycjonowania, a następnie wybierz te, które dadzą ci największą szansę na zdobycie ruchu.
  • Call to action - pisząc meta title, wykorzystaj potencjał CTA. Odpowiednia konstrukcja tytułu sprawi, że użytkownik z większym prawdopodobieństwem kliknie w dany link. Słowa takie jak "pobierz", "kliknij" czy "sprawdź" poprawią skuteczność twojego tagu.
  • Pisz dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki - internauci szukają w Google konkretnych informacji, produktów i usług. Gdy zobaczą na liście wyników wyszukiwania stronę z tytułem, który odpowiada na ich zapytanie, chętniej klikną w link.



O czym pamiętać, pisząc meta description?

Meta description powinieneś poświęcić tyle samo uwagi, co meta title. Warto pamiętać, że ten tag ma za zadanie informować o zawartości strony www. Może on pełnić wizytówkę twojej strony, dlatego podczas jego redagowania również warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jakich?
  • Odpowiednia długość - meta opis powinien zawierać od 150 do 160 znaków ze spacjami, taki fragment treści jest bowiem wyświetlany pod tytułem w wynikach wyszukiwania Google. Dłuższa treść, podobnie jak w przypadku tytułu strony, może zostać ucięta.
  • Każdy opis musi być unikalny - podczas tworzenia wielu meta opisów łatwo popaść w rutynę. Nie warto jednak powtarzać lub wręcz kopiować treści. Meta opis, podobnie jak tytuł strony, musi być unikalny.
  • Streszczenie zawartości witryny - warto dokładnie przemyśleć tekst, który znajdzie się w meta description. Postaraj się go zaplanować w taki sposób, aby przedstawiał najważniejszą treść witryny. Całość powinna być czytelna i atrakcyjna.
  • Słowa kluczowe - tutaj również powinny znaleźć się słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Opis zawierający konkretne słowa przyciągnie użytkownika, który "skanuje" wyniki wyszukiwania w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania dla swojego problemu.
  • Opis musi być czytelny - meta opis nie może być zlepkiem przypadkowych fraz, ale naturalnym dla odbiorcy przekazem. Możesz napisać go w tonie informacyjnym lub pokusić się o bardziej marketingową treść. Ważne jest jednak, abyś nie przesadzał z frazami kluczowymi. Powtarzanie tych samych fraz w meta title i meta description może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.
  • Dopasowany do marki - każda marka komunikuje się z odbiorcami w charakterystyczny dla siebie sposób. Wykorzystaj to i napisz opis strony językiem podobnym do tego, którym została napisana pozostała treść strony, najlepiej dopasowanym do twojej grupy docelowej.
  • Zachęcenie do dalszej interakcji - rzeczowe i czytelne opisy stron to doskonały sposób, by przyciągnąć użytkownika do witryny. W opisie umieść więc call to action. Możesz też pokusić się o marketingową sztuczkę i wykorzystać liczby, np. "Poznaj 5 najlepszych sposobów, na...".

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×