Jak pisać meta title i meta description krok po kroku?

Jak pisać meta title i meta description krok po kroku?

Meta tagi to fragment kodu HTML, który odpowiada za opis zawartości strony internetowej. Są one widoczne w kodzie strony oraz na stronach wyników wyszukiwania. Dzięki nim możesz zachęcić użytkowników do odwiedzenia serwisu lub – jeśli treść tagu będzie nieodpowiednia – skutecznie ich do tego zniechęcić. Jak pisać meta title i meta description? Co koniecznie powinno się w nich znaleźć? Przeczytaj nasz poradnik.

Meta title

Title to znacznik,  który stosuje się w celu nadania tytułu stronie internetowej. Mówi on zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce, co jest tematem danej witryny, a jego treść wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania Google jako klikalny nagłówek, w pasku tytułu przeglądarki oraz w mediach społecznościowych, gdy np. udostępniasz link do artykułu w publikowanym poście.

Tag tytułowy jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w SEO. Pomaga on wyszukiwarkom zrozumieć temat danej strony, a dla użytkownika jest najczęściej pierwszą informacją o zawartości twojej witryny. Tytułem może być nazwa firmy lub marki, wybrana pozycja z oferty lub inne ważne informacje, które opisują zawartość strony.

Meta description

Meta description stanowi streszczenie treści zamieszczonej na stronie. O ile ta informacja nie ma większego znaczenia dla wyszukiwarki, może być bardzo istotna dla użytkowników poszukujących konkretnych treści. Według raportu Seoptimize ponad połowa użytkowników klika w wyniki, które według nich mają najlepiej dopasowaną treść. Jeśli opis jest zachęcający i przyciąga uwagę, istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że skłoni on internautę do wizyty na stronie.

Treść meta description wyświetlana jest pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. W niektórych przypadkach wykorzystują go również media społecznościowe, np. Facebook. Pojawia się on w momencie, kiedy udostępniasz link do swojej witryny.


Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO.>>


Jak tworzyć wartościowe meta tagi?

Odpowiednie meta tagi mogą przyciągnąć internautów na twoją stronę www, dlatego nie warto ich traktować po macoszemu. Weź również pod uwagę, że w przypadku, gdy Google uzna tytuł lub opis za niskiej jakości (np. niedopasowany do treści podstrony lub skopiowany), może zastąpić go innym, który niekoniecznie będzie bardziej atrakcyjny.

O czym pamiętać, pisząc meta title?

Meta title, jak już wspominaliśmy wcześniej, jest bardzo ważnym znacznikiem, ponieważ może on przełożyć się na większą klikalność w artykuł lub inną podstronę. To właśnie tytułom warto poświęcić najwięcej uwagi - tak, by nie tylko zawierały słowa kluczowe, ale również zachęcały do wejścia na stronę. O czym pamiętać przy ich konstruowaniu?

  • Odpowiednia długość - prawidłowy meta title nie powinien przekraczać 55 znaków. W przypadku, gdy przekroczysz tę wartość, Google może automatycznie uciąć ostatnie wyrazy i zastąpić je wielokropkiem. To z kolei może skutkować, że cenne informacje nie zostaną wyświetlone użytkownikowi.
  • Jeden tytuł dla jednej podstrony - powielanie tagów może doprowadzić do sytuacji, w której roboty wyszukiwarek nie odczytają właściwej treści.
  • Każdy tytuł musi być unikalny - nie kopiuj jednego tytułu dla wielu podstron i nie ściągaj od konkurencji. W znaczniku powinny znaleźć się twoje własne tytuły dopasowane do tematyki konkretnej podstrony. Dzięki temu będą one lepiej indeksowane, a to zaowocuje wyższą pozycją w Google.
  • Naturalność i czytelność - aby tytuł był dobrze odczytany przez bota i użytkowników, musi być czytelny. W jego treści używaj czasowników i przymiotników, które najwięcej mówią o twojej stronie. Inne części mowy, które same w sobie nie niosą konkretnej treści, ogranicz do minimum.
  • Słowa kluczowe - słowa kluczowe najlepiej umieścić na początku tytułu. Jakie frazy wybrać? Najpierw przeanalizuj potencjał poszczególnych słów pod kątem pozycjonowania, a następnie wybierz te, które dadzą ci największą szansę na zdobycie ruchu.
  • Call to action - pisząc meta title, wykorzystaj potencjał CTA. Odpowiednia konstrukcja tytułu sprawi, że użytkownik z większym prawdopodobieństwem kliknie w dany link. Słowa takie jak "pobierz", "kliknij" czy "sprawdź" poprawią skuteczność twojego tagu.
  • Pisz dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki - internauci szukają w Google konkretnych informacji, produktów i usług. Gdy zobaczą na liście wyników wyszukiwania stronę z tytułem, który odpowiada na ich zapytanie, chętniej klikną w link.

O czym pamiętać, pisząc meta description?

Meta description powinieneś poświęcić tyle samo uwagi, co meta title. Warto pamiętać, że ten tag ma za zadanie informować o zawartości strony www. Może on pełnić wizytówkę twojej strony, dlatego podczas jego redagowania również warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jakich?
  • Odpowiednia długość - meta opis powinien zawierać od 150 do 160 znaków ze spacjami, taki fragment treści jest bowiem wyświetlany pod tytułem w wynikach wyszukiwania Google. Dłuższa treść, podobnie jak w przypadku tytułu strony, może zostać ucięta.
  • Każdy opis musi być unikalny - podczas tworzenia wielu meta opisów łatwo popaść w rutynę. Nie warto jednak powtarzać lub wręcz kopiować treści. Meta opis, podobnie jak tytuł strony, musi być unikalny.
  • Streszczenie zawartości witryny - warto dokładnie przemyśleć tekst, który znajdzie się w meta description. Postaraj się go zaplanować w taki sposób, aby przedstawiał najważniejszą treść witryny. Całość powinna być czytelna i atrakcyjna.
  • Słowa kluczowe - tutaj również powinny znaleźć się słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Opis zawierający konkretne słowa przyciągnie użytkownika, który "skanuje" wyniki wyszukiwania w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania dla swojego problemu.
  • Opis musi być czytelny - meta opis nie może być zlepkiem przypadkowych fraz, ale naturalnym dla odbiorcy przekazem. Możesz napisać go w tonie informacyjnym lub pokusić się o bardziej marketingową treść. Ważne jest jednak, abyś nie przesadzał z frazami kluczowymi. Powtarzanie tych samych fraz w meta title i meta description może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.
  • Dopasowany do marki - każda marka komunikuje się z odbiorcami w charakterystyczny dla siebie sposób. Wykorzystaj to i napisz opis strony językiem podobnym do tego, którym została napisana pozostała treść strony, najlepiej dopasowanym do twojej grupy docelowej.
  • Zachęcenie do dalszej interakcji - rzeczowe i czytelne opisy stron to doskonały sposób, by przyciągnąć użytkownika do witryny. W opisie umieść więc call to action. Możesz też pokusić się o marketingową sztuczkę i wykorzystać liczby, np. "Poznaj 5 najlepszych sposobów, na...".

Podziel się